Vägrar äta....

Behati

Trådstartare
hej!
tror det är första gången jag är inne på hund här på buke, men jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig.

Jag har en tik på 8 månader som alldeles nyligen fick problem med sin livmoder direkt efter första löpet. För ca 2 veckor sen stereliserades hon enligt veterinärs inrådan.

Allt väl med ärret och hon är pigg, men det har uppstått ett verkligt stort problem, hon äter absolut ingenting:cry:

Redan innan operationen var hon dålig på att äta, men med lite övertalning så gick det få i henne så att hon höll vikten. Men nu vill hon inte äta över huvud taget, hon äter inte ens när man ger henne saker som hon älskde förut (t.ex skinka, ost och annan mat som vi ätit)
Hon har alltid torrfoder framme, men det är sällan hon äter av det. Hon blir också serverad burkmat på morgon och kväll. Före operationen åt hon oftast upp det man gav henne, men som sagt nu tittar hon inte ens på det. Vi provade en dag att låta burkmaten stå framme, coh blev jätte glada att se att det var slut efter någon timme, tyvärr visade det sig dagen efter att det isjälvaverket var katten som åt upp det.:crazy:

Just nu håller vi på att vänta ut henne, inte erbjuda henne en massa mat hela tiden utan låta henne bli hungrig och när man väl ger henne och hon inte vill äta så ta bort maten efter ca 15 minuter (vet som föreslog)

Detta känns väldigt jobbigt och jag är riktigt orolig för henne!:(

Så snälla, har ni något tips på vad vi kan göra så skriv......

Sv: Vägrar äta....

Låt henne svälta en dag. Servera ingen mat alls utan enbart vatten, Bort med tuggben o allt som kan ätas. Servera inte någon ny mat för än sent på kvällen nästa dag. Äter hon inte då kan ni börja bli lite oroliga. Hundar som är dryga i maten brukar plötsligt bli lite hungriga när inte maten står framme hela tiden.

Min hund var dryg med maten förut för att han var kräsen, då fick han svälta (läs fasta) en och en halv dag och vips var det genast lite viktigare med maten sen oavsett om det inte var oxfile eller annat;)

Lycka till ochj känn dig inte dum för att du tar bort maten ett tag.
Hundar mår inte dåligt av det.

oki.. låter som det vi provar nu då.... hon åt inget i går, drack knappt heller för den delen:(

får se om hon vill äta i kväll då.
Vi erbjöd henne mat i morse men hon sprang bara åt andra hållet.

Usch är så svårt då hon e mager nu efter operationen.....

strunta i att ge henne mat idag också, se bara till att ha vatten framme. Prova att ge maten imorgon bitti istället. Kanske motionera liite extra om ni får göra det två veckor efter operationen?
En hund låter sig mycket mycket sällan svältas. Äter hon inte imorgon bitti så får ni nog ringa vetten o rådfråga.

Jag har en tik som ALLTID krånglar med maten en viss tid efter löpen. Hon äter absolut ingenting. Problemet i hennes fall är att hon har känslig mage (typ magkatarr) som blir betydligt sämre när hon matstrejkar. I hennes fall hjälper det inte att vänta ut henne hon blir så tom att hon kräks.

Kan ibland lyckas leka i henne lite torrfoderbitar, låta henne göra trix, gömma bitar osv och på så sätt få henne att äta åtminstone lite grann.

Vissa gånger har jag fått kontakta veterinären som skrivit ut kortison som ska göra henne hungrig och på så sätt komma över tröskeln och det har fungerat men ska nog bara ses som nödlösning.

Lycka till...

ge färskfoder istället. Det brukar göra susen för känsliga magar.
En tjej här på forumet har en hund med världens magproblem som tydligen har blivit mkt bättre av färskfoder. Ngt att rpova?

Min förra hund va jätte dålig på att äta,jag prövade massor av olika märken inget hjälpte. De va precis som om han vande sig med ena fodret och slutade då tycka om det och han åt inte heller om vi fastade honom.!. Men det är helt klart värt att pröva, en hund kan gå utan mat upp till fyra dagar... Bara den har vatten.

Men ett foder som är bra är Klass,läs gärna om det(internet) det finns inga tillsatta ämnen utan bara rent malet kött. Och alla hundar(nästan) gillar det. Det är naturligt. Annars bör du be veterinären kolla binjurarna eller vitablodkropparna kolla hur hunden ser ut i kroppen om den har ont i ryggen kan en nerv ligga i kläm som gör att hunden mår illa och inte vill äta.

Men det här låter mer som om det är något annat fel. Typ att den fått lite som den velat att du bytit ut foder när de inte passat hunden och då har det fått något nytt och när det inte e bra så byter du igen.. Osv. Kan låta hårt men hundar är bra på att få som dom vill;) .. Min hund fick jag dock ta bort han fick infektioner i hela buken lungor och luftstrupen. Men tro mig jag lärde mig massor av vad hunden klara av och vad den kan vara uta. Ge gärna hunden lite filmjölk det är väldigt bra för magen och eftersom din inte vill äta så kan den behöva en liten mjukstart. Men du bör vara noga eftersom den nyss varit inne på sjukan. Tänk oxå på om det va något innan den slutade att äta som kan ha påverkat den. Hoppas det löser sig. :bump: :bump:

här kommer en liten uppdatering!

Hade besök av min pappa och hans hund igårkväll och de stannade tills i morse. Av rens skär tjurighet var hon tvungen att äta av den andra hundens mat(men rörde inte sin egen skål), så i morse fick hon i sig lite mat, inte så mycket men iallafall 1-2 dl burkmat:banana: . till råge på allt lyckades vi lura i henne lite frolic (stavning?) när vi lät henne göra lite trix, dock inte mer än ett par 5 bitar på morgonen.
Sen efter det har hon inte velat äta något annat, men hoppas att det kommer igång mer sen tills i morgon.

Annars så ska vi till vet på ons och ta bort stygnen, så då kommer vi be dem kolla på henne och kanske få nåt mer tips på vad de tycker att vi ska ge henne och hur....

Det va riktat till Behati :)

förstod nästan det:idea:

visst har det varit lite så att vi har bytt foder när hon inte velat ha det. Sen har hon alltid fått mycket kött, alltså av det vi äter. så bortskämd är hon ju alltid:crazy: :smirk:

I början precis när vi fick henne så ville hon inte heller äta, då gav vi bara henne torrfoder, men vi gick över till burkmat ganska snart och efter det har det inte varit några direkta problem.... ok till och från har hon dummat sig med att hon inte velat ha. Har aldrig varot sån att hon slänger i sig maten eller så, men sen är hon den enda hunden vi har så det finn ju ingen direkt konkurans...... föutom katterna som älskar henne torrfoder som hon själv inte vill ha

Sedan jag började barfa är matvägran ett okänt begrepp här i huset... ;) Det som de tycker är extra gott är vom, kycklinghalsar och grissvansar. (Åtminstone svansar finns på Citygross i Växjö.) Och ångkokta morötter, märkligt nog!

Men gå gärna in och läs om fodret klass. Eller ring till dom som tillverkar och fråga om du kan få ett prov. Mvh;)

Har samma problem med en tik som är snittad för två veckor sedan och då togs hennes livmoder bort. Vill inte alls ha mat! Jag köpte svindyr näringspasta och tröck i henne, efter det kom aptiten tillbaka lite, men inte är det mycket hon får i sig. Jag inbillar mig att det kan ha att göra med att hon dels förlorade mycket blod och sen att det ju är en himla omställning för kroppen och alla hormoner när livmodern försvinner.
Konstigt att se en riktig matgalning sluta äta.... och orolig blir man ju. Ett bra tips jag fick av Gnist var att koka buljong på kött (obs! EJ buljongtärning!)och det gillar hon skarpt! Sen får hon högenergifoder så att det lilla hon får i sig är näringstätt. Äggula går också i.

Men gå gärna in och läs om fodret klass. Eller ring till dom som tillverkar och fråga om du kan få ett prov. Mvh;)

Är inte helt säker, men jag tror det var det fodret vi fick av vet när vi var där. Ska kolla en gåntill försäkerhets skull, för annars kan det ju vara värt ett försök

buljongen lät ju som en bra ide!:idea: vätska med lite smak på!

Får prova det tills ikväll.

Hon ha dock börjat äta lite nu, men endast restes av våran mat (hör fina biffar m.m) dock inte mycket, men det är ju förstårligt om hon inte vill ha mycket när on inte ätit på ett tag

hej!
tror det är första gången jag är inne på hund här på buke, men jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig.

Jag har en tik på 8 månader som alldeles nyligen fick problem med sin livmoder direkt efter första löpet. För ca 2 veckor sen stereliserades hon enligt veterinärs inrådan.

Allt väl med ärret och hon är pigg, men det har uppstått ett verkligt stort problem, hon äter absolut ingenting:cry:

Redan innan operationen var hon dålig på att äta, men med lite övertalning så gick det få i henne så att hon höll vikten. Men nu vill hon inte äta över huvud taget, hon äter inte ens när man ger henne saker som hon älskde förut (t.ex skinka, ost och annan mat som vi ätit)
Hon har alltid torrfoder framme, men det är sällan hon äter av det. Hon blir också serverad burkmat på morgon och kväll. Före operationen åt hon oftast upp det man gav henne, men som sagt nu tittar hon inte ens på det. Vi provade en dag att låta burkmaten stå framme, coh blev jätte glada att se att det var slut efter någon timme, tyvärr visade det sig dagen efter att det isjälvaverket var katten som åt upp det.:crazy:

Just nu håller vi på att vänta ut henne, inte erbjuda henne en massa mat hela tiden utan låta henne bli hungrig och när man väl ger henne och hon inte vill äta så ta bort maten efter ca 15 minuter (vet som föreslog)

Detta känns väldigt jobbigt och jag är riktigt orolig för henne!:(

Så snälla, har ni något tips på vad vi kan göra så skriv......

Du kanske ska kolla så hon inte har något fel med halsmandlarna..
Min ena hund hade jag problem med att hon vägrade äta o hon åt gräs helatiden ,överdrivet mkt,sen började hon slicka på lakan m.m.
Innan jag fick svar vad det var så fick jag olika foder som jag skulle testa som veterinären rekommenderat till mig o jag svälte henne några dagar ,men inte ens de hjälpte.
Efter 6e gången hos veterinären så sa dom att vi skulle göra en häloundersökning på henne så dom sövde ner henne o kollade i halsen,hon var alldeles röd vid halsmandlarna o det visade sig att hon led utav kronisk Tonsillit, vi opererade bort halsmandlarna på henne o hon började äte sedan :)Och har äntligen gått upp i vikt..
Jag ger dig rådet att åka till veterinären o gör en hälsoundersökning o be dom kolla i halsen på henne, så att hon inte har samma sak som min hund hade..

jag hade varit ganska orolig om hunden inte ens drack ordentligt. då känns det inte riktigt som om det är läge att börja svälta hunden. nu verkar det gå på rätt väg, men om inte vet säger annorlunda hade jag försökt få i henne så mycket som möjligt, även om det innebär handmatning och frolic. om hon fortfarande har dålig aptit när hon är helt återställd efter op (tar väl ca en månad om inget går snett), kan ni försöka svälta henne. annars får ni låna min labbe ett par dagar, han har en mycket positiv effekt på kräsna hundar ;)

Liknande trådar

Hundhälsa För ca två veckor sedan fick jag åka till veterinären med Ruben som hade ont i magen och vägrade äta. På djursjukhuset dukade de upp en...
Svar
8
· Visningar
1 946
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 532
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 926
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 456
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring