Vägproblem

Wippos

Trådstartare
Ok, jag behöver lite tankar och tips här

Jag bor mellan en stor väg där dom kör 90, och en lite mindre väg (70).
Den mindre vägen ligger rätt nära huset, och på andra sidan vägen ligger hagarna. Intill vägen löper det en tät häck.

Mitt problem här är att katterna ibland springer rakt över vägen, alltså igenom häcken och rakt ut på vägen, då katten inte hinner se bilen eller bilisten hinner uppfatta någon katt. I mars månad blev min förra katt ihjälkörd på den lilla vägen (efter att ha haft henne i 3 år) samt min förra med(efter ca 3-4 år), och sen dess har jag inte velat köpa någon ny förrens jag hittar på något som kan hindra dem från att springa över vägen. Dom som passerar här kör nämligen som blådårar, i med att det blir en raksträcka precisförbi vårt hus, så dom gasar alltid på lite extra här...
Ser ju även en liten risk för hästarna i med att vägen avskärmar mellan hagarna och stallet..

Vad har ni för tips för att få ner hastigheten?

Det finns ju reflexkatter man kan köpa och ställa ut längst med infaten, men en efter en stund lär ju alla vänja sig vid att det är fejk och sen missa om det är en riktig katt...(dock hade vi den förra inne om nätterna)

Kanske sätta upp ett slags staket längst med häcken så att dom inte springer rakt igenom? men det finns även två infater, där dom lika gärna kan överraska genom..

Vi har försökt varje gång en katt har vistas sig på andra sidan vägen att skrämma tillbaka den, så den förstår att den ska hålla sig på andra sidan och även få dom att få respekt för bilar.. men tänk er en hage på andra sidan = massor av möss och annat intressant.

Så snälla, hjälp mig att hitta på en rimlig lösning till det här :confused:

(här är lite bilder på min förra sötnos som jag skickade in i en tråd:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=10187144#post10187144 )

Senast ändrad:
Sv: Vägproblem

Jag har bott ungefär som du och min lösning var att ha katterna inne.
Jag tycker inte att det är försvarbart att ha katterna ute med en sådan riskfylld miljö.

Reflexkatter och dylikt har gjort att jag varit nära att köra på riktiga katter eftersom jag haft ögonen på reflexkatten:crazy:

har funderat på det där med innekatt, men en katt som vi har haft i ca. 10 år går ut och in som han vill, och på sommrarna har vi alltid det öppet... :confused:

har funderat på det där med innekatt, men en katt som vi har haft i ca. 10 år går ut och in som han vill, och på sommrarna har vi alltid det öppet... :confused:

Ja det är inte lätt:crazy: ett reflexhalsband hade jag iallafall tagit på katten, vi bor vid en liten grusväg nu, visserligen inte så mycket trafik, de tiotalet boende här och "söndags körarna" som åker här, men jag har reflexhalsband på katterna så syns de iallafall lite bättre.

Men i ditt fall så hade jag grävt ned hönsnät en bit ner i marken också satt högt, minst två meter och inget som går att klättra på.
Kanske att det hjälper.

ja reflexhalsband kör vi alltid med, tom. den katten som va inne under nätterna. Men om ett djur blir bländad kan dom stanna upp, även om dom då är mitt på vägen. för min förfrörra katt blev överkörd av en timmerlastbil och man vet ju hur bra deras heldjus och extraljus är :eek:

men ja, hönsnät låter som en bra idé :idea:

någon som har något tips på att få ner hastigheten lite med? känner ju fortfarande lite oro med hästarna mellan där.. :(

Lösningen är nog att ha nästa katt inne.
I ett sådant läge skulle jag aldrig ha utekatt.
Hoppas det går bra, något tips på att sänka hastigheterna på vägarna har jag tyvärr inte.

Du har förlorat två katter på kort tid pga vägen, när man bor som du gör tycker jag inte det är försvarbart att ha utekatter. För katternas bästa.

Jag hade byggt en större kattrastgård om jag var du :idea:
Du kan söka lite på nätet, finns många bilder på både snygga och smarta byggen. Då får katterna lite uteliv ändå, men utan att riskera livet.

Det är ju jättehemskt varje gång man förlorar en katt.
Lycka till iaf!

bygg en nätat rastgård o ha katten inne.
Tycker det är urdumt att ha katter ute när man bor så nära en stor väg.

*kl*

har gått och tänk lite nu..
alla bor ju näst intill en väg, och många har ju katter (gammla, vid liv)

för jag har ju en nu som vi har haft i ca 10 år, sen hade vi en som dog av ålder, drygt 17 år tror jag hon blev..

men jag tror det största problemet ligger vid häcken som skymmer och att bilisterna ser raksträckan förbi vårt hus som en möjlighet att gasa på lite extra :(

finns det att skaffa skyltar: "djur på vägen" eller liknande?
längre upp på vägen satte n nämligen upp hemmgjorda skyltar (tror jag) innan jag föddes, alltså rättså gammla skyltar.

men frågan är: hjälper detta eller ignoreras skyltarna efter en tid?

har ni annars andra ideér på att få ner hastigheterna?

men jag ska iaf försöka få tillstånd av min pappa att sätta upp en hönsstängsel innaför häckarna :idea:

Jag tycker att du ska lyssna på rådet att bygga en rastgård.
Även om man med hjälp av skyltar lyckas få ned hastigheterna
(tror knappt att det är tillåtet att sätta upp skyltar hur som helst) så
kommer du knappast ner i några helt riskfria hastigheter.
En katt kan bli skrämd och springa ut i vägen innan bilisten hinner reagera.
Då spelar det ingen roll om det är 70 eller 50 km/h man kör i. Katten blir ändå överkörd.

Jag skulle inte ha utekatt kring så riskabla vägar. Det känns inte ansvarsfullt.

men frågan är: hjälper detta eller ignoreras skyltarna efter en tid?

Jag tror inte för en sekund att sådana skyltar skulle hjälpa tyvärr (och jag vet heller inte vilka regler som gäller om man vill sätta upp sådana skyltar på större, allmänna vägar). Skulle alla bilister bry sig om skyltar hade vi inte haft några problem med folk som kör för fort över huvud taget...

Dessutom tror jag att grundhastigheten på dessa vägar är för hög för att det skulle hjälpa även om folk gick ner till laglig hastighet (och att få folk att gå ner under hastighetsbegränsningen för att det eventuellt kan finnas en katt på vägen kan du nog inte begära). T.o.m. i en relativt låg hastighet som 50 km/h kan det vara väldigt svårt att hinna reagera och bromsa (och stanna) för en katt (som ofta dyker upp väldigt snabbt framför bilen).

Så jag håller med övriga i tråden. Bygg en rejäl kattgård i stället! Det kommer säkert både ni och katterna ha glädje av.

Det finns såna skyltar, vet dock inte var. Ser dom då och då. Jag har kört på en katt på 50-väg och den dog direkt. Iofs var det med buss. Hastigheten är inte avgörande på hur det ska gå. Hoppar katten fram tillräckligt nära så har man inte en chans. Oavsett hastighet.

Har ni ingen altan eller kanske en balkong som ni kan näta in och låta katterna vara på den, då får de friskluft och lite att titta på utan att ni behöver bygga en hel rastgård, som kan vara ett stort projekt.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 494
Senast: Lejanna
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama