N

nzhelga

Hejsan alla körvänner i Sverige,
Vad härliga vagnar ni har, här på Nya Zeeland är körspoten väldigt liten, Det är jätte svårt att få tag på bra vagnar, de flesta är hembyggen eller antika vagnar,eller importerade (jätte Dyrt)
Jag har en travare som ska lära mig att köra, har tömkört honom, det går jättebra.
Jag ska börja med att dra däck, kan någon tala om hur bred en svängel bör vara ?
Om någon har en ritning på en rockard (min man har lovat att bygga en om jag kan få tag på en ritning) skulle jag bli jätteglad.
Ha det så bra
Helene

Sv: Vagnar mm

Hej!
Åh så kul att du hittat hit oxå! :)
Svängeln bör vara så bred att draglinorna inte skaver mot hästens sidor.
Jag kan inte ge dig någon ritning på en rockard tyvärr, men kan komma med tips och glada tillrop om de berättar vad det är du tänkt dig i vagnsväg... Det är inte så svårt att bygga på t.ex en SAAB bakaxel om det finns såna på skroten i NZ?
Lägg in bild på din häst om du kan, det vore jättekul att se! Och berätta mer om den!

Hejsan loch (och alla andra),
ska försöka lägga in en bild på Grumpy( Jag kallar honom det för han är jätte sur när han får mat)
Han är en Travare och har tävlat både som passgångare och travare,
han vann mest pengar som tavare. Han är 19 år gammal och jag har haft honom sedan February.Han är ca 150cm
Jag har alltid varit intresserad av körning, jag prövade på när jag bodde i Sverige för 30 år sedan. (ush vad gammal jag blev) Jag körde ett litet shettis sto med rockard.
Här på NZ är körsporten väldigt liten(än så länge) ,svårt att få tag på grejor, jag tror inte jag har sett några läder tömmar.
Nu till vagnen-Rockarden, jag skulle vilja ha en som är lämplig att köra med på gården, det finns inte så många grusvägar här.Vi kör mest på gräs. Jag har inte sett så många saabar heller, varför just en saab bakaxel? kan man använd andra också?
Bäst jag slutar att snack en massa, det kan bli tradigt.
Jag berättar gärna mer om körning på NZ om ni vill.
Ha det så bra Helene
måste försöka lura ut hur jag får in bilden

SAAB-axel används ofta till hemmabygda rockards här, antagligen för att de är lätta att få tag på och enkla att bygga av...
Vill man ha en robust och lite tyngre rockard bygger man på en bilaxel, man ska välja den axeln där inte drivhjulen sitter... så mycket vet jag. :crazy:
Du kan inte köpa en begagnad sulky då? Det är ju Grumpy (coolt namn! :)) van vid och så kan din man förstärka den där det behövs för att klara gräskörning?

Hej loch,
Nu är jag här igen, jag har inte kunnat lägga up en bild här men jag lyckades på den här länken,Jag har bara "dial-up" (kan inte få bredband där jag bor) Det tar jättelång tid att ladda upp kort.
Jag ska också försöka lägga up ett par kort från en tävling,
Jag ska följa ditt råd och försöka få tag på en begagnad sulky-Jogger
Travet är ganska litet här jämfört med Sverige. Galoppen är en jätte stor industri här på NZ
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JQCMPMGPPRC
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JQCMPOGQDMM
Hälsningar Helene

Liknande trådar

Körning Kollar längtansfullt på mängder av vagns annonser varje dag och drömmer om en 4hjulig vagn:love:. Men ekonomin finns inte till det och...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: Buck
·
Körning Nu kommer halkan och detta är min första vinter med vagn (2-hjulig rockard) och körponny, jag vill helst fortsätta köra och inte vila...
Svar
19
· Visningar
2 905
Senast: Egonson_
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30