Vagn första gången!

P

pannkakssmet

Så snart jag får hem min nya baksele är det dags för att spänna hästen för vagn första gången.
Hur gör jag detta så smidigt som möjligt?

Han är mycket körd för annat, och jag har ställt honom i skaklarna några gånger. Allt verkar gå bra, men jag vet att den här kusen är ganska spöksynt, och är det något jag fasar för så är det att han ska bli rädd för vagnen.

Har ni några tips, både om vad jag kan göra i förebyggande syfte och hur jag genomför själva förspännandet på ett så säkert sätt som möjligt?

Sv: Vagn första gången!

Vad är den körd för? Andra vagnar och att bara just denna vagnen är ny?

Är den inte van vid bakselen så ska du vänja den vid det innan du sätter den i vagn så den inte tycker att det är obehagligt när vagnen skjuter på i bakseln.

Vi brukar också ha med gröna hästar som hanhäst eller ridna när någon erfaren häst drar vagnen för att de ska vänja sig vid ev. ljud från vagn.

Det är ju också bra att ha körvana medhjälpare när man ska göra något nytt första gången som kan hjälpa till. Alltså inte bara hästvana utan att de verkligen kan det här med körning.

Sv: Vagn första gången!

Jag skulle träna med bakselen först, ha två medhjälpare som med varsitt grimskaft drar framåt i bakselen i nedförslut, för att simulera vagn som skjuter på. Detta först förstås när hästen accepterar bakselen utan tryck.

Sen börja med att ställa hästen i skacklarna. Be någon kliva upp i vagnen (se till att den inte kan börja rulla!) och låta lite, mera vartefter hästen verkar klara av det.
När väl vagnen ska börja rulla, en medhjälpare på var sida som drar vagnen så att den inte sitter fast alls. Efter ett par gånger fästa grimskaft el annat rep i skackeln, dra det genom dragring/skackelfäste till medhjälparen så att hästen drar, men medhj håller fast. Släpp repet = vagnen lossnar.

Så gjorde jag nu i sommar när jag körde in min nsv.
Före det hade han gått med lösa vinterskacklar som skramlade, kälke, linor m sax o en massavedsbit efter osv.

Lycka till!
Lotta

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka