-Catherine-

Trådstartare
Igår hämtade jag min vagn som jag skall köra min lilltjej med. Den behöver lite fix, men jag tror den kan bli riktigt bra när den blir klar.

Såhär ser den ut idag:

_MG_7624.jpg

Det finns ett fäste för svängeln, men frågan är om det går att använda:

_MG_7627.jpg

Inifrån korgen sett:

_MG_7628.jpg

Sitsen går att flytta fram & tillbaka, men den saknar fjädring. Det måste åtgärdas:

_MG_7630.jpg

Skakelfästet:

_MG_7629.jpg

Vad tycks? Omöjligt projekt eller kan det bli ngt bra? :)

Sv: Vagn! :D

lite liten ögla för skakelhållaren, annars verkar den genomtänkt!

Svängelfästet kanske ska kollas upp noga så inte träbiten följer med vid ett ryck, men det ar ju lätt fixat.

lite liten ögla för skakelhållaren, annars verkar den genomtänkt!

Svängelfästet kanske ska kollas upp noga så inte träbiten följer med vid ett ryck, men det ar ju lätt fixat.

Just det där med skakelhållaren funderade jag faktiskt över. Min tanke är att man trär i skakeln och att den ligger löst, så att skakelhållaren på selen (vet inte vad den heter egentligen, den ögla man trär in skakeln i) hamnar mellan öglan på skakeln och den lille pinnen.

Är det fel? Skall jag sela igenom öglan på skakeln så blir ju det jättebökigt :confused:

Svängelfästet är odugligt har jag nu bestämt mig för, det skall göras om helt så att det inte bara fäster i virket, vilken galen konstruktion! :crazy:

beroende på vilken sele du har selar man olika.

Jag föredrar att inte ha någon ögla alls på skakeln, mitt förslag hade varit att slipa bort den ögla som sitter där nu så du får fritt spel för skakelöglan.

Ahh...det låter ju vettigt det, öglan är ju egentligen bara ivägen. Piggen däremot känns rätt bra att ha där :)

Jag har en sån sele som skakelöglorna är "rörlig" i däckeln (kass förklaring :o), jag tror det kallas silettdäckel? Dock har jag ina sånadär förnämliga snabbkopplingar på öglorna som jag sett på en del selar.

På alla mina vagnar så har jag skurit bort skakelöglan och svetsat dit den längre bak och använt som bakseleögla.

Sen har jag bara svetsat dit två piggar, bultar i lämplig storlek så man svetsar med bulthuvudet mot skakeln, och ganska långt mellan dom.

Har fungerat bra till de de selar jag använt (tilbury och snabbkoppling).

*lånar min egen knapp*

Idag fick jag höra att min vagn "har på tok för klena hjul!!". Detta gjorde mig givetvis lite orolig, skulle de alltså vara så pass dåliga att jag försätter mig och min ponny i fara genom att använda vagnen? Bör jag alltså per omgående lägga ut några tusenlappar extra på att byta hjulen?

Nu börjar det kännas lite som om jag kanske gjort en dålig affär ändå, en fabriksny vagn kanske hade blivit billigare än denna om jag ändå måste lägga på lika mkt till på förbättringar på denna :(

Visst ser de lite klena ut men det som brukar hända är att du får punktering eller att hjulen blir skeva. Det beror ju mycket på hur vägarna ser ut där du ska köra.

Vi hade en liknande rockard med lite klena hjul och dessutom så var den väl använd så ekrarna tränge liksom in i slangen och i en uppförsbacke där det låg sprängsten på vägen så small det till som ett pistolskott och hästen tog visserligen ett extra skutt men sen var det bra.

Tusen tack för ditt svar, då känner jag mig en smula lugnare faktiskt. Ponnyn är under inkörning och vi kommer inte att köra ngn offroad direkt, utan vi kommer att hålla oss på relativt fina grus/sandvägar.
Jag var ner och kände lite extra på hjulen när jag fick "domen" och de ser inte ut att vara försvagade någonstans, tvärtom är de i riktigt gott skick. Sen att de inte är av den grövsta modellen, det håller jag helt och hållet med om.

Hjulen lär ju bytas så småningom då, men jag behöver då inte rusa iväg i panik för att köra det bums?

En följdfråga: Hjulen de säljer hos bland annat Börjes tingsryd, de ser ju rejäla ut och till ett relativt humant pris...är de ett gott budgetalternativ tro?

Hej.
Grannen köpte Börjes-hjulen till sin shettis och de såg bra ut!
Kan kolla med henne nu när hon kört med dem ett tag...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 161
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar