Vågig päls under sadeln!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare puppe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 776
Sv: Vågig päls under sadeln!

Jo du har rätt i att den ligger med framviky.Fick idag rådet att pröva svansrem,men jag tror inte det skulle hjälpa att hålla den på plats i det här fallet.
Men en annan sadel är som sagt på gång,hans gamla.
Så det ska nog ordna sig.

Sv: Vågig päls under sadeln!

jag tycker mest att du inte bör hänga upp dig på åsikter som baseras på en enda bild och beskrivningen "vågor i pälsen".. i de flesta andra sadeltrådar kommer kommentarerna "det går inte att bedöma sadelns passform utan att ha sett den på in action och klämp och kännt på den IRL"

det jag tycker att du ska göra är att kontakta en sadelutprovare (hör dig för med dina hästkamrater och i ridsportaffärerna om de vet någon) och be om råd att prova ut en ny sadel samtidigt som du bygger lite mer ryggmuskler på hästen..

för att få mer ryggmuskler på hästen är det viktigt att hästen arbetar i form med bakbenen under sig så att han använder ryggmusklerna rätt.. travhoppning, studshoppning, korta relaterade avstånd mellan hinder(dvs 7 glpspång mellan 2 hinder där det normalt är 5-6 glpsprång mellan), klättring, multikombinationer (5 hinder, 1 glpspång mellan varje),igångsättningar och avsaktningar, ryggning, öppna, sluta, bakdelsvändningar.. ja ganska mycket.. och det är viktigt att hästen jobbas lika mycket åt båda håll, inte minst på framridningen då hästen saka släppa till i båda sidorna.. rider man högeröppna på 9 långsidor så är det vänsteröppna på 9 långsidor som gäller sen..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka