Vågig päls under sadeln!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare puppe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 776
P

puppe

Hej!Jag har märkt att vår ponnys päls har blivit vågig under sadeln:confused: Kan det vara en tillfällighet eller är det så att sadeln är opassande på nåt sätt?Han har haft en annan sadel nu ca en månad.
Tacksam för svar!:bow:

Sv: Vågig päls under sadeln!

Det är ett tydligt tecken på att sadeln inte passar. Den ligger helt enkelt inte still. Vart är pälsen vågig? Kan du lägga ut en bild?

Jo jag kan försöka lägga ut en bild senare idag.
Pälsen är vågig på båda sidor om ryggraden så att säja.Svårt att beskriva.Återkommer med en bild senare.

Som lwt sa så betyder det att sadeln ligger och "gnuggar"mot pälsen. Nästan garanterat det då du säger att du nyligen bytt sadel.
Kolla även hur schabraket blir blött av svetten? är det jämt eller är det torra fläckar där sadeln inte ligger an?

Jag gick en sadelpassningskurs för ett tag sedan.

där fick jag ett jätte toppen tips.

lägg ett vitt schabrak under eller voljol (helst vojlock) eftersom att det är sadelns passform man ska titta efter.

Rid ett pass.

Titta efter hur smutsen/stöven satt sig på vojlocken. Det ska vara lika tryck överallt med smuts. Då trycker den inte på hästen. är det däremot smutsigare ex. där lockarna ligger så trycker den på hästen där. - byt sadel i så fall.

Jag får väl ta och titta efter hur vojlocken ser ut.
Men jag misstänker nog att det kommer att bli sadelköp inom snar framtid.

Hm..kan hända den är för smal....Jag är iof skitdålig på just sadlar:o
Det är en allround,med normal bom och 16 tum.Men det säjer väl kanske inte så mycket,det är ju skillnad på märken också.
Det blir nog att försöka hitta en ny mera passande sadel.

Är h*n svettig under sadeln?
För du brukar ju bli "små vågiga" i pelsen när dom svettas?

jo du den sadeln ligger inte bra! kan nog vara så att den rör sej mkt i bak.. alltså att bakvalvet gungar från sida till sida..det bästa är nog om du åker och provar ut en ny!!
lycka till ;)

Nej,han är inte svettig under sadeln.Och de vågorna brukar ju försvinna när pälsen torkar.

Ska man våga rida nu då?Att man inte gör så att han får ont elr så:confused:
Det kan ju ta nån dag innan man får tag på en ny passande sadel?
Tjejerna blir nog galna av abstinens om de inte får rida på nån dag;)

Tack jo det kan behövas.Ett lycka till alltså.Det kan vara lite knepigt att hitta rätt sadel till rätt pris:crazy: Man är ju inte gjord av pengar precis...
Förslag på nån bra sadel?

näe det är ju väldigt svårt att säga vilken sadel som passar när man inte kan se hästen och hur den rör sej... men kolla upp en sadelutprovare som kan hjälpa dej med att hitta en sadel.. vet ju inte vart du bor men på sharpman har de jätte kunnig personal som är utbildade sadelutprovare! (om du vet vart sharpman är) plus att de har HUR många sadlar som helst i alla prisklasser!!

du kan ju känna över hästens rygg varje gång innan och efter ridning och ömmar den så kanske du måste överväga en ny sadel snart eller rida barbacka om det går!!:)

hoppas det ordnar sej iaf;)

Jag bor i Finland,så Sharpmans vet jag tyvärr inget om;)
Men jag ska höra mig för lite,det ska nog ordna sig.
Min dotter red faktiskt barbacka igår och det går ju också en tid:bump::D Bra balansövning.
Tack för dina svar:bow:

Jag är inte så säker på att problemet är att sadeln är för smal. Min häst hade lockig päls men när jag justerade sadeln till en smalare bom så försvann det. (min sadel är justerbar) Men det är ju helt klart att sadeln rör sig. Modellen kanske inte helt enkelt passar. Fråga Diabolic Kitten (tror hon stavar det så) här på Buke, hon har bra koll på sadlar.

Jag är inte så säker på att problemet är att sadeln är för smal. Min häst hade lockig päls men när jag justerade sadeln till en smalare bom så försvann det. (min sadel är justerbar) Men det är ju helt klart att sadeln rör sig. Modellen kanske inte helt enkelt passar. Fråga Diabolic Kitten (tror hon stavar det så) här på Buke, hon har bra koll på sadlar.

Jag tyckte märket fram såg ut som om koppjärnet tryckte rakt ner, därav vågigheten i pälsen. Sen kan det säkert vara så att sadeln rör sig bak också, gissningsvis ligger den då dessutom med framvikt. Men jag VET ju inte eftersom jag inte sett det live.

du bör steloperare ryggraden på din häst och spruta in något i musklerna som gör dem stenhårda så att han ej kan röra ryggen..

ironi ja..

sadeln är inte ett levande ting som kan röra sig, hästens ryggmuskler och ryggrad rör sig, en sadel kan således INTE följa med exakt i rörelserna..
din häst arbetar och använder ryggmusklerna med sadeln på vilket betyder att han trivs med sadeln, om han inte skulle trivas skulle han bara spänna sig och inga märken skull e uppstå då hästens rygg inte skulle arbeta och röra sig något alls..

hästen är dock lite omusklad runt manken ser jag och om ni rider barbacka ett tag kommer han att muskla upp sig mer och sadeln kommer att bli för trång.. så du bör ändock leta efter en ny sadel då hästen bör få lite mer ryggmuskler..

Så du menar att det inte är nåt som är galet då pälsen ser ut så där?:confused:
Jag undrar bara varför alla andra som svarat i tråden är av motsatt åsikt!?
Nåväl jag har köpt hans gamla sadel(2 år)som också var till salu då vi köpte honom.Och av den fick han inga konstiga vågor på ryggen.
Hur musklar man upp runt manken?Tips på bra övningar?
Han har nu jobbat 1-2 timmar per dag de senaste två åren då han stått på ridskola och de lånade honom till lektionerna ibland.Men det är kanske nån speciell övning som skulle muskla upp?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka