väggdekoration till 1900-talskök

Sv: väggdekoration till 1900-talskök

Ursäkta bildkvalitén, bilderna togs ändå när det var mörkt ute. Kan tyvärr inte med min braiga kamera tillräckligt mycket för att ta bra bilder inomhus:cool:

Här kommer lite idéer
-Gamla rostiga hästskor
-Ett fint bett
-Träns (ja jag vet jag älskar att inreda med hästsaker)
-Krus kavel
-Torkade örter i buketter

Hm... matbordet och stolarna åker ut fortare än kvickt ;) skämt åsido, men de passar inte alls in i stilen du skapar med de gamla sakerna.
In kommer istället en kökssoffa, ett rustikt bord och rejäla pinnstolar.
Trasmattor på golvet
Något som jag tycker är fint är en stång (kanske gammal brödspade) i taket som du kan trä knäckebrödskakor på
Lampan över matbordet är fin, för fin, en lampa i äldre stil skulle göra sig bättre, anser jag.

Var tvungen att titta lite mer på bilderna :)

Gillar de mörka skåpsluckorna, ovanligt men fint!

Finns det fönsterbräda i fönstret över diskbänken? Där skulle det isåfall vara fint att ställa till exempel gamla buteljer.
Knopparna på skåpet över spisen - går de byta mot något som ser mer enhetligt ut jämfört med de som är på övriga skåp och lådor, som är jättefina? Eller måla så de smälter in?
Över stången med redskap skulle du kunna hänga något fint, en tavla, en knippe torkade kryddor, en vitlöksfläta eller kopparföremål.
Är IKEA-kassen er vedkorg? En fin vedkorg i spån eller rotting skulle göra sig fint där. Kanske en kittel i gjutjärn eller koppar att ha stickor, näver etc att tända med i.
Duk på bordet gör stor skillnad.
Som blomkrukor kan du ha höganäs-krus eller andra äldre krukor.
Gardinerna är fina men inte helt hundra. Kanske finare med raka kappor istället för dem som går ner på sidorna, de döljer så mycket av fönstren...

Hoppas det kan vara till någon inspiration!

Å du kommer med så himla bra tips! Tack snälla!

Vad det gäller köksmöblemanget så har jag velat ha en kökssoffa där från första början och vi letar, för fullt. Är ganska svårt att hitta dock. Bord och stolar hade min sambo sen innan.
Gällande stången i taket så har jag varit inne på det också men sambon säger blankt nej där, tyvärr (vi har veto hemma om det gäller saker som vi definitivt INTE vill ha).
Men jag älskar min lampa:crazy: Tror inte jag kan göra mej av med den faktiskt

De svarta skåpsluckorna var sambons idé och jag tvekade l ä n g e innan han fick sin vilja igenom. De var ljusblå innan:grin:
Knopparna på skåpet övanför fläkten har jag liksom lärt mej leva med men om det syns så tydligt så du reagerar på dom ska de bytas fortare än kvikt!

IKEA kassen skulle givetvis bort innan bilderna togs men jag missade det. Den står där högst tillfälligt! Letar snygg vedkorg också men jag vet inte riktigt vad jag är ute efter där heller. Letar vidare!

Kan tyvärr inte ha duk på bordet. Har provat men efter etthundrafemtielfte gången som jag får håra av den, stryka den och lägga den tillrätta på en och samma vecka så har jag gett upp. Här bor 3 extremt håriga katter som efter att hunden har kommit in i deras liv ligger överallt!
På sommaren har jag haft trådgardiner innan. Alltså inte trådar som var modernt för ett par år sedan utan.. ja.. spetsgardiner kanske man kallar det nu för tiden;)

Väggytan där köksredskapen hänger jar jag sett som "färdig" innan men som du säger, där kan helt klart hänga något mer.

När jag läser igenom vad jag skrivit känns det som att jag försvarar min inreding men det gör jag vekrligen inte.. eller.. hmm:grin:

Tack ännu en gång för alla tips. De ska processas och sen ska det inhandlas!

Klart att sambon ska ha ett ord med, han bor ju oxå där!
Kökssoffa brukar finnas rätt ofta på annons på blocket, annars tycker jag (som inte letar efter en :) ) att jag ser såna var och varannan gång jag är på "mina" loppisar (i östergötland, kanske är långt bort från dig, vet inte var du bor men säg till om det är intressant så ska jag tipsa om ställen!)
Förstår precis problematiken med duk och katter. Har samma kära problem. Plus en hund som gärna står på bordet med frambenen, för man ser så mycket bättre ut genom fönstret då... Bordstabletter i "trä" (bambu tror jag, från Jysk) är helt omöjliga att håra ner och klarar bra mycket! Kanske inte det lantligaste man kan tänka sig, men finare än ett helt kalt bord, tycker jag.

Lycka till! Behöver du mer idéer så säg bara till! Och glöm inte att posta bilder på hur arbetet fortskrider!

Östergötland är inte såå långt. Bor i östra småland.

Vad det gäller kökssoffan så letar jag efter en som är ganska kort så där går en del bort. Har fastnat lite i att soffan ska stå på väggen med speglarna och den är inte så lång. Nästa alternativ är att den ska stå under fönstret men då kan den heller inte vara så lång för dörren ut till hallen är där, blir ganska trångt.
Har väldigt höga krav på hur den ska se ut också. Krav som jag givetvis inte kan beskriva, den finns liksom i huvudet på mej men jag har inte sett den;)

Förstår precis, jag har fullt med bilder i huvudet på saker jag letar efter men inte kan förklara förän jag se DET!

De loppisar jag tänkte på ligger i Mjölby/Linköping/Motala-området. Har du vägarna förbi nån gång så hojta så ska du få närmare beskrivning!

En köpmansdisk eller skänk vore fint på väggen under speglarna om du inte ställer soffa där!

tänkte också på såna där förvaringsburkar för matvaror och kryddor tex Havregryn, Salt etc, de skulle passa fint på din köksbänk där du har några andra burkar och ljus nu! Och såna stora glasburkar med glaslock med knopp på :love:. (Jag har en dröm om ett walk-in-skafferi...)

Jag har ett walk-in-skafferi:D En av de stora "garderobsdörrarna" som är bredvid kylskåpet är ett sånt.

Hmm.. såg nu att jag inte fått med en bild på det men som sagt.. Ett sånt finns! Där har jag massor med burkar av den typen du beskrev med pasta, ris, mjöl, socker m.m.

Jag har ett stort gammalt baktråg som vedkorg i köket. Himla bra när flisor och barkbitar inte dräller igenom överallt som det gärna gör i en korg. :)

lite snabbtagna bilder i dåligt ljus, men du ser på ett ungefär hur det ser ut hos oss. Och linslusen till fralla är omöjlig att inte få med på bild så han får vara med ;)
Bild003.jpg

Bild005.jpg

Bild017.jpg

Bild020.jpg

Bild023.jpg

Bonusbild på vårat lilla köksmöblemang :love:(tillsvidare) Tyvärr lite tråkigt på bordet och i fönstret men katterna ska promt ranta runt där och förstöra saker så det får vara så lite som möjligt..
Bild039.jpg

Det ser verkligen fnt ut! Gillar skarpt ugnen i murstocken, använder du den?

Baktråget med veden var både praktiskt och snyggt får jag lov att säga!

Köksmöblemanget var juh jättefint! Vilka underbara stolar! Annorlunda men fint! ;) Precis som det ska va!

Döfräckt köksmöblemang! Kul med nåt man aldrig sett innan! (Läser alldeles för många inredningstidningar...)

Jag hoppar rakt in här. Hoppas det är ok.

Jag tycker du ska sätta en hylla under fönstren och under den skruvar du i krokar. Då kan du sätta tex en hängig blomma på hyllan (plättar i luften tex som växer rakt ner) och nån gammal ljusstake och under hänger du muggar och annat smått och gott. Kanske ett gammalt förkläde?

Jag tycker inte du behöver lägga till så mycket mer för då missar man de fina detaljerna. Fast en kökssoffa är ju underbart!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka