väggdekoration till 1900-talskök

TantAgda

Trådstartare
Behöver tips om prylar att ha på väggarna i mitt kök.

Köket där prylarna ska vara har en gammal vedspis med tillhörande spiskåpa, gamla skåp och luckor/lådor à la tidigt 1900tal.
På vedspisen har jag bunkar, en hink, kaffekanna, tratt, kastrullock mm från kockums, den beige/gröna serien.

På väggen som sakerna ska hänga har jag två gamla kvadratiska fönster med spröjs, ca 50x50cm hängande bredvid varandra, där fönsterglaset är utbytt till speglar. För övrigt är väggen tom och denna vill jag dekorera med mer gamla saker.

Men påhittigheten sviker mej nu. Har precis traderat hem en gammal nyckel modell stor som ska upp, har kikat på fotogenlampor men de har en tendens att skena iväg i pris.

In med era tips på saker att ha på väggen! TACK!

Sv: väggdekoration till 1900-talskök

Kan vi få se en bild för inspiration och så man vet hur det ser ut?

Har funderat på det men jag tycker det blir lite mycket med Kockumsporslinet.

Ramona: bilder kommer ikväll;)

Här kommer bilderna som lovat

Spisen från två olika vinklar med Kockumsprylarna
32048242.jpg

32048244.jpg

Väggen som syns i bakgrunden är den aktuella

32048245.jpg

Väggen med speglarna som i övrigt ärväldigt tom tycker jag.
Även väggen till vänster bredvid fönstret ska få något.

Så, vad tycker ni jag ska ha mer? Fram med alla tips nu!

Jag hade satt upp en hylla och haft kockums-sakerna där. Det ser lite ogenomtänkt ut att ha sakerna på vedspisen. Och det skymmer vedspisen som i sig är ett konstverk.

Om du inte vill ha en hylla kan du ju sätta upp en stång och hänga sakerna på istället.

Jag googlade lite för att få inspiration. :D

DSCN0646.JPG

208735-kockums-kaffebryggare-i-emalj.jpg

91171-j%C3%A4rnspis.jpg

6259218-origpic-812d77.jpg_0_0_100_100_300_225_75.jpg

Jag håller med, sätt upp en hylla så kommer Kockum-sakerna mer till sin rätt, och likaså din fina järnspis! En hylla ovanför dina fönster vore fint. Vid sidan av fönstren kan du kanske hänga Kockum-trattar, silar etc som passar bättre hängande än stående!

På järnspisen tycker jag du ska ha en fin ljusstake med levande ljus som gör att järnspisen kommer fram och belyses!

En lite undring bara så där i förbifarten, använder du inte vedspisen :confused: ....jag menar då naturligtvis att elda i ;)

Jag skulle nog samla alla emaljerade sakerna på en hylla, gärna en äldre. På spisen kan du ha ändå ha kvar kaffepannan. Kanske en panna i koppar skulle bli fin där också bredvid den andra. Kastrullunderlägg i järn eller luffarslöjd passar också på spisen. Någon gammal träslev. Men varning för att plottra till det för mycket bara.

Hahahaha ser nu efter att jag postat den här att du redan fått likadana svar av andra som du nu fått av mig

Senast ändrad:

Tack alla för era tips. Ni verkar ganska eniga om att Kockumsprylarna ska upp på en hylla. Tanken har aldrig slagit mej men det låter verkligen bra! Ni tycker heller inte att där ska stå så mycket grejjer på spisen (den delen som inte eldas i).

Självklart används den att elda i men den är tvådelad så den stora delen, den delen som användes att laga mat eldas dock inte i, därför kan där stå saker på den delen. På första bilden syns det att spisen är tvådelad så den högra, lilla delen eldas i.

Pimy: Tack för tipset om ljusstaken, ska genast ut på tradera och leta.

Har ni fler tips om andra saker som jag inte redan har som kan passa på väggarna kanske?

Gamla kopparsaker, tex bakformar är fint att hänga upp på väggen och passar in i stilen i ditt äldre kök. När det gäller övrig dekoration tänk gjutjärn, luffarslöjd, höganäskrus, träslevar...
På sommaren när du inte eldar i spisen kan du ha en större höganäskruka stående på spisen med torkade eller färska blommor (ängsblommor, gräs, ax) i. Ett fruktfat och ljusstake blir fint på vintern. Som hylla kan du kanske hitta en äldre bräda, eller ta en nyare obehandlad "rå" planka och måla/betsa den med något så den ser gammal ut.

Du har en hel del loppisbesök framför dig tror jag :) Och vi vill se bilder på hur det blev!!

Har du bilder på övriga köket/matgrupp? Så kan du få ännu mer tips på hur du kan "pimpa" det så det blir en enhetlig stil!

32048754.jpg

Var bara tvungen att visa när du skrev om blommorna;)

Ska ta lite fler kort på resten av köket imorrn, nu är det för mörkt så bilderna blir inte bra.

Loppisar och auktioner springer jag på så mycket jag bara kan:)

torka knippen med kryddor och häng över spisen. Sedan luffarslöjd som någon sa. Håller med om att ställa kockumsgrejerna på en hylla, ser lätt så rörigt ut annars..
Vid min vedspis har jag en gammal lucka med fina gamla rostiga beslag lutad mot väggen. Har två gamla fina flaskor, en våg i kockums beige/gröna färger, en tjock rustik skärbräda, ett gammalt litermått i trä och ett rostigt gammalt stångbett.. Lutat i hörnet vid spisen står en gammal bakspade. En salig blandning med andra ord ;)

Det är lite av den där saliga blandningen jag vill åt tror jag. Kan man få se bild?

En kaffepanna i koppar tycker jag du ska ha på spisen. Det ser så mysigt ut och man blir sugen på kok-kaffe i tunna, gammaldags kaffekoppar på fat :)

Du kanske kan hänga upp några bagarstugutillbehör som mjölsikt, bakspade etc.?

Här kommer bilder på resten av köket.

Köksbord
32051470.jpg

32051464.jpg

Lagamat-delen (ursäkta linslus-katten)
32051459.jpg

32051454.jpg

32051445.jpg

Bonusbilder;)
32051456.jpg

32051466.jpg