vaggande gång, vickande huvud?

Lydia

Trådstartare
min häst har "vaggande" gång. Hon vaggar fram och tillbaks i sidled när hon travar. Hon vickar också med huvudet i sidled när hon travar. Hon är inte halt, utan det är hennes rörelsesätt.
I somras när jag köpte henne var det värre, och då biljaderade hon även massor (det gör hon itne nu, efter att ha blivit rätt skodd av min hovslagare 3 ggr.. Det mesta försvann redan efter 1 skoning!)
Det verkar som att hon vaggar och så mindre när hon går mer "samlat" (inte paddlar iväg och tappar balansen, för då är det mkt värre).

Iaf, har ni sett andra hästar gå så; har det orsakat några "men"? (förslitningar eller liknande?)

En av hästarna på ridskolan går lite sådär vaggande, men kanske inte exakt så som du beskriver... Lade inte märke till det förrän jag red honom första gången.

Han är 17 år nu, pigg och skadefri trots alla sina år på ridskolan, så jag tror inte att det är någon större fara för din häst heller. :)

jag tror att en del tyngre hästar kan gå sådär vaggande..?
Min häst är rätt stor över rumpan (typ lite quarteraktig), men tanig över framdelen än så länge (hon är itne ordentligt igång/musklad än)

Har en häst som gör så också, ivart fall utan ryttare. Men när hon rids blir det en helt annat sak. :D

ja, det är mkt värre utan ryttare. Och första gången jag red henne när jag hade köpa henne så var det "jätteilla": Då vaggade hon massor från sida till sida (provridningen var mest skritt, och trav på djuuup ridbana)
Nu när jag tömkör eller rider så märks det inte alls så mkt. Ibland syns det inte alls. Så jag tror att det kommer i stort sett försvinna när hon är igång, musklad och går i balans?

Jag går och läser till hästmassör. Och om jag har fattat saken rätt ska huvudet vara stilla i trav, pendling i sidled kan bero på muskelproblem.
Men jag är inte helt säker så ta det med en stor nypa salt ;)

Hästen ifråga är väldigt lite riden/arbetad under sitt liv (hon är 8 år nu)..

Vet ett halvblod som vaggar mycket i skritt, men inte så mycket i trav och inte i galoppen. Vet inte om det sliter på honom eller vad det kan bero på, men just den här hästen är rätt stel och rätt svår att böja och få avslappnad.

Lucky gick på liknande sätt när han kom till mig, styrka, massage och bättre balans fixade allt :). Nu är han det läckraste som finns på fyra ben...:love: :love:

Den största orsaken är dålig balans som oftast, så det är säkert så att det kommer bli bättre med ridning och rätt muskler.

Liknande trådar

Hästvård Lilla heppan haltar framtill, rätt ordetligt. För två veckor sedan köpte jag en kärra och har kört henne en hel del. Trodde de var...
2
Svar
25
· Visningar
3 376
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: Vogue
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 491
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka