*suck* vad är det nu då?

Nej tror inte på tränings värk av 30 min skritt och inte på ett ben.

Har bara sätt en häst som sätt halt ut av träningsvärk och det var efter 4 tim med att försöka få på hästen på transporten och sedan 5tim ritt hem och hästen var van vid 1 tim dressyr och tränings värken var borta på 3 dagar men en halv dag i hage gjorde redan där ett under på hästen.

@vinkelina Det finns bara några få riktigt duktiga där du står (om du inte flyttat). Fråga Nina eller Hedda. De är nog de enda jag spontant hade litat på. Resten är mest snygga stövlar och dyra sadlar. Fråga dem vart du ska vända dig för att få hjälp. Be Nina provrida/känna/titta.

Hon ÄR utredd på den punkten. Orenheten beror då på stelhet och gamla förslitningar. Genom att värma upp ordentligt blir musklerna mjuka och hon kan då jobba.
Om förslitningar är artros vilket jag antar så blir de ofta lite bättre efter uppvärmning ,men få sen ont efteråt desto mer.
Musklerna är sällan grundproblem på en gammal häst utan lederna och ont i lederna ger stela muskler..

Har sett gamla hästar som älskar att hoppa men de kan ju inte tänka att dan efter får jag ont som fan,det är hästägaren som måste veta var gränser går.Tål min hästs förslitningar och artros att jag använder min häst??är det ett nöje för hästen att bli riden och körd eller börjar det bli en plåga.
Bäst är att hästar hålls igång för att bli gamla men det finns en gräns där man kan bli hemmablind också.
Att överanstränga en utsliten häst som säkert är så bussig att den knotar på trots smärta är inte snällt.
Sen reagerar jag på att du säger att hästen dreglar när den är avslappnad..detta är ett tecken på tandproblem,tex foderinpackningar eller bettfel som spökar och på en äldre häst skulle jag låta kolla tänderna MINST en gång om året i förebyggande syfte.

Rent spontant. Nej, en frisk häst ska definitivt inte bli ordentligt halt av att skritta 30 min/dag varannan dag med vagn. Det låter HÖGST osannolikt att det är träningen som har orsakat problemet.

Eftersom TS har kört en så tung vagn med en travsele kan utrustningen mycket väl vara en del i problemet.

Jo. Man blir ju helt klart hemmablind. Rider dock lektion regelbundet. Har en jätteduktig tjej som medryttare som ridit i 30 år och omgiven av kunnigt hästfolk

Vår häst blev 29 år, de sista åren var han som din häst lite stel i början av ett ridpass men aldrig någonsin oren eller halt trots utslitna leder/bakben.

När han uppvisade hälta, såg jag det dock ingen annan i min omgivning. Veterinären kallades in och konstaterade det jag redan misstänkte, att hans gamla ben hade givit upp. Det visade han genom att bli mer och mer ojämnt musklad, och sedan kom hältan.

Kolla din häst med veterinären, det har den behov av.

Liknande trådar

Hästvård Mitt 16 åriga sto har under de senaste ca 3 veckorna känts lite olustig när hon skall ridas. Inget speciellt, men det där "hejhopp-nu...
Svar
4
· Visningar
2 536
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 518
Senast: Lager
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: smulan87
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18