Vägen upp till 120-klass tränings tips??

Tingelingen

Trådstartare
Hej jag har lite funderingar angående när man ska gå upp i klasser!?
Hur har erat upplägg sett ut o hur många starter resp klassert har ni ridit innan ni går upp en klass?;)
Det är så induviduellt hur man gör så det vore kul o veta lite hur ni gör o kan dela med er av era tips mm..

Har en halvblods dam som hoppar mer än gärna.. rider just nu 100-110 klasser o hon går stadigt o bra..
Många säger att det är JÄTTE stor skillnad mellan 110-120...vad tycker ni?? :confused::confused:jag tycker steget upp till 110 inte är så farligt när jag väl rider klassen..
Men som min förra tränare sa så skall en "normalt byggd" häst klara av att gå 110-120 klasser utan problem..vad anser ni???
Om man känner att 100cm klasserna är lekande lätt o 110 känns bra är man då redo att gå upp en klass???

Jag behöver tips och råd...:bow:

Tacksam för alla träningstips mm!:bump:

Mvh
/M
 
Sv: Vägen upp till 120-klass tränings tips??

Jag tyckte personligen att steget mellan 110 till 120 inte var så stort, utan att 120 till 130 var större.
När du kan rida 110 utan en enda svårighet, och hindrerna nästintill känns nergrävda, då skulle jag startat 120.
Jag har även som ett litet eget krav att jag ska ha minst 3 nollor innan jag går upp en klass. :laugh:

Jag anser att "alla" hästar kan gå 120, bara ryttaren är tillräckligt duktig!

Fråga gärna om något är oklart! :laugh:



Lycka till!

Mvh Diana
 
Sv: Vägen upp till 120-klass tränings tips??

Tack för svaret..det låter mkt klokt att tänka som du gör..precis som det känns just nu så 100cm klasserna går dubbel 0 utan problem 110 sradigt..kan hända att det blir ett pet i omhoppningen eller så men inga större besvärligheter..
Hihihi hindrena kanske inte direkt känns nergrävda men höjden har aldrig varit mitt problem :)
Har sett att på några reg.tävlingar så har man börjat med 115cm klasser så jag tänkte att jag skulle pröva några sånna o se hur det känns får ju lite känsla över det då..då e det ju "bara" 5 cm som skall till :)
Tusen tack för ditt svar...uppskattas mkt!
Mvh Madde
 
Sv: Vägen upp till 120-klass tränings tips??

Jag har tänkt att rida 1,10 nu i höst och om det går smidigt och stadigt så kommer jag starta 1,20 till våren med min häst som gått bra på 1 m hittills. På träning hoppar vi nu 1m-1,10 som oftast och enstaka hinder på 1,20 utan problem. Kändes inte som något stort steg mellan 1 m och 1,10 tyckte jag.
 
Sv: Vägen upp till 120-klass tränings tips??

Nej precis den enda skillnaden jag tyckte mellan 100-110 var att oxrarna blev lite längre och större men sen beror det på banbyggare mm..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 940
Senast: tuaphua
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp