vägen till hingstpremiering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Madelene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 470
M

Madelene

Jag hittar ingen annan tråd om detta så jag startar en.
Jag har en fölunge hemma som jag tänkte visa upp nästa år och tanken är lite att se om det går att få fram en godkänd hingst av honom så småningom.

Är det något speciellt man behöver göra eller räcker det med att visa på premiering och hingstvisning?

På nordsvensk vet jag att det ska röntgas för att kolla hovbroskförbening, är det något som gäller fler raser?
Min häst är ett halvblod. Behöver de röntgas på något vis eller tas blodprov eller vad?

Någon som vet?

Finns det andra trådar om detta så får ni gärna tipsa om dom då jag själv inte hittar dom.

/M

Sv: vägen till hingstpremiering

Du kan ju alltid visa honom på rågivande hingstvisning nästa höst. Då får du en bedömning av honom ur godkänd hingstsynpunkt.
Du behöver inte röntga eller nåt för att visa honom på rådgivande men om du sen ska visa honom på bruksprov måste han iaf vara friröntgad avseende lösa benbitar.

Jag har också en hingst som jag funderar på att visa på rådgivande, men man visar väll dom vid 2.5 års ålder alltså min -06 skall visas tillsommaren.

Har du någon koll på vilka platser det äger rum dessa rådgivande bedömmningar? vart kan jag kolla upp det, häruppe kommer informationen ut sent. :smirk:

Jag har också en kille född 07 som jag vill spara, och visa innan vi diskuterar vidare åtgärder och framtid.

Så det är bara att vänta tiden an.................

till ts:
VÄgen till en godkänd halvblodshingst är både lång, krokig och svårframkomlig. Det är endast ett fåtal som godkänns varje år, de bästa...

Fram till godkännandet kan man visa dem på rådgivande bedömning, där man får en fingervisning om ifall hingstpremieringsnämnden tycker att hästen är värd att spara.
Man kan visa dem som 1½, 2½ och äldre, på dessa rådgivande bedömningar.
De yngsta har lägst krav på sig för att rekommenderas till förnyad rådgivande bedömning. Min egen 2½-åring rekommenderades att sparas och visas igen förra hösten, i år har jag själv "dömt ut" honom, för han är inget hingstämne, bara en blivande bra sporthäst...

Halvblodshingstar ska röntgas i bakknän och haser för att kolla att de är fria från osteochondros. Sen är det diverse andra saker osm kollas också, det görs väl på premieringen, tror jag.

Det är kul att du har mål med din fölunge, bli bara inte besviken om det inte räcker ända fram!
Lycka till!

Snälla KickiH, var vänlig LÄS forumreglerna!
VI vill ha svar HÄR, inte genom en massa länkar!!

Inte nog att man kanske har ett ämne i stallet, och vet att man måste/kan visa för rådgivande bedömning vid 1,5 år eller som 2,5 åring.
Men sedan, vilken tränare/ryttare ska/kan man anlita, där man vet att unghingsten man har verkligen får en ärlig chans till en bra utbildning. Att det kanske på vägen inte blir en blivande avelshingst är en sak, men en bra utbildning och träning är väl ändå den viktigaste biten. Att hingsten eller den kommande valacken blir visad och väl förberedd för 3 års test.
Vart vänder man sig, när man inte känner några ryttare som tar på sig ett sådant ansvar.

En fet plånbok är nog ett måste också.
Hörde någongång en summa på 300.000 kr i kostnad för att ta fram en hingst från föl till godk.Vet ej om detta stämmer nu för tiden ,men tester ,träning och prov är inte gratis...
Lycka till!

Tack för alla svar :bow:

Det där med rådgivande hingstvisning låter toppen för min del. Då får jag ju veta om jag ska skippa hela ideén eller gå vidare. Bara att vänta ett år nu då ;)

Det där med inridning och senare träning är något jag redan funderat över, känns ju inte som man vill ta den biten helt själv åtminstone.

Jag tror nog kanske inte att min lilla älskling blir godkänd, men det vore ju dumt att åtminstone inte visa honom en gång åtminstone. Chansen kan ju finnas att han är ett blivande hingstämne och då känns det ju dumt att ha gjort valack av honom för tidigt :crazy:

/M

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 296
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 623
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 510
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• När brukar uppfödare höra av sig?
  • Elmia i helgen
  • Hönstråden II