Vägde med viktband

M

McKikki

Vägde min och den andra fjordingen idag med viktband. Skillnaden är att min är vallack och 2 cm högre och enligt viktbandet vägde han 537 kg och stoet 423 kg :eek: Jag inser ju att jag har ett jättejobb framför mig och vill gärna ha vettiga bantningsråd. För tillfället skrittar jag ut varje dag ca 1 timme eller longerar honom ca 30 min. varav 20 i lugn trav och han äter 2kg*3 silage, 2 kg*3 halm och ca 2.5 dl racing prix på morgonen..har tyvärr ingen analys av silaget.

Visst kan han behöva mer proteiner nu när jag vill ha ner honom i vikt och omvandla en del till muskler? och vilket foder/tillskott har isåfall mycket av det?

Sv: Vägde med viktband

Nu får du ta och förtydliga dig litegrann, tycker jag.. ;)
VARFÖR ska du helt plötsligt banta hästen? För att viktbandet visar att han väger 100 kg mer än stoet??

För det första måste du vara medveten om att ett viktband absolut inte är en absolut sanning! En VÅG är enda sanningen när det gäller hur mycket en häst väger.

Sen är det INTE hur många kilo hästen väger som bestämmer ifall den behöver banta eller inte! Hästen ska ha ett gott hull, dvs man ska kunna känna revbenen genom ett lager underhudsfett. Och den ska vara rund över rygg och rumpa, så att ryggraden inte "står upp" ovanför ryggmuskulaturen och rumpan ser rund och go ut.

Två hästar med samma höjd kan ha väldigt olika kroppsbyggnad och muskelmassa, så det kan skilja ganska mycket i vikt på dem.

*s* Jag uttryckte mig klumpigt.

Jag hämtade hem honom julhelgen och köpte honom alltså fullt medveten om att han är överviktig,det går inte att känna några revben hur hårt jag än petar,han är väldigt bred över ryggen och det är inte för att han är musklad direkt.

Jag har dragit ner fodret till det han äter nu,innan fick han 10-11 kg superhö + grund (vet inte hur mycket) och stod enbart i hagen utan att röra sig särskilt mycket iom mycket isigt och han var oskodd.

6303662.jpg

Jag tycker inte att du ska dra ner på fodret alls. Sätt igång och rid honom och öka motionen mer efterhand, så kommer han komma i form fortare än du anar! :D
Jo, harn ser välfödd ut :), men ingen katastrof!

Grovfodret har jag absolut inte tänkt minska på..tanken är snarare att inom en månad kunna ha halm i hagen hela tiden så det alltid finns nåt att tugga på :)
Det är mer om jag ska tillsätta nåt så att han inte får brist på nåt. Mineralsten har han i boxen och slickar rätt bra på den.

Menar du en mineralberikad saltsten?
I så fall vill jag börja med att ta ur dig villfarelsen att den förser honom med de mineraler han behöver ... Det är mkt bättre att han får en slicksten med RENT salt i och att du ger mineraler separat. Han ska inte behöva få i sig salt för att han vill ha mineraler och inte behöva stoppa i sig mineraler för att då i sig saltet! Plus att de mineraler de stenarna innehåller är inte särskilt mkt...

Det allra bästa är om du kan analysera ditt hösilage, så att du VET vad du behöver ge för tillskott, i form av mineraler och kraftfoder. Den femhundringen (drygt) det kostar kan du tjäna in på att inte behöva gissa hur du ska fodra :idea:

*OT*

Denna häst ser nästan på pricken ut som den fjord som står i mitt stall över vintern. Skulle inte förvåna mig om de är släkt...

Har en fråga till dig. Med den överlinje som hästen har på bilden.. Vad har du för sadel till den?? Fjorden här hemma ser lika ut och sadel är ett stort problem för ägarna.

Den där fjordisen är ju inte så jättefet... :p
Lite otränad, visst, men det är knappast nån extremfet häst som behöver bantas.. ;)

Däremot vet jag av erfarenhet att vissa fjordingar lätt får "hängmage" av för mycket halm, så håll koll på så han inte blir tjockare av det..

*OT*

Denna häst ser nästan på pricken ut som den fjord som står i mitt stall över vintern. Skulle inte förvåna mig om de är släkt...
.

Är du medveten om att det säkert finns ett par hundra fjordingar till som ser likadana ut som den där? :angel:

Ingen aning..det är okänd stam på min.

Det följde med två sadlar,en lewa allround som är alldeles för smal i bomen och en islandssadel som jag tycker är ruskigt oskön så för tillfället rider jag med westernpad och barbackagjord. När han gått ner lite ska jag leta westernsadel att rida i :)

Hehe det här var lite roligt. Ni säger att den fjordingen är tjock. Då skulle ni se en i stallet här! Hon är fet överallt, och jag menar FET! Det sjuka är att hennes ägare tycker hon börjar bli för smal och har ökat hennes mat till 8kg hö/dag och 4l havre/dag + mellan 1-2 liter betfor.
Hittade en bild från december 2006. Hon ser nästan dräktig ut :rofl:
http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/PICT0006.jpg

Oj, det kan man kalla gott hull!! Men vad tror du ägaren säger om hon ser sin lilla älskling i den här tråden?

saltsten täcker inte saltbehovet heller, så 1 msk salt om dagen ska ingå i fodret.
Sådär kan man inte säja helt generellt! Det beror väl helt på hur mkt hästen slickar på saltstenen och hur mycket salt den gör av med! En häst i hård träning gör av med massor av salt, genom svettningen, medan en häst som bara går i hagen och motioneras lätt inte alls gör av med lika mycket!

Liknande trådar

Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 664
Senast: Amha
·
A
Foder & Strö Jag har hamnat i ett foderdilemma. Ringde höbonden som jag har handlat av ett par vintrar. Han hade sålt det hö som han lovat mig...
Svar
1
· Visningar
793
Övr. Hund Hur verkar detta foder rent innehållsmässigt? GARANTERAD ANALYS Protein 40.0 % Fett 16.0 % Kolhydrater 16.0 % Vatten 10.0 %...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Annielee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden