Vägavgift?

Sv: Vägavgift?

Menar du till vägföreningen?
Jag betalar 500:- per år.

Var bor ni efter för slags vägar och vad ingår då? Vi betalar nästan 4000 kr / år. :(

Vi betalar ca 250:-/år. Tidigare betalade vi betydligt mer eftersom vi som lantbruk ansågs slita på vägen mycket mer. Nu har de räknat efter ett nytt system där man betalar efter hur lång sträcka av vägen man utnyttjar och så tas det hänsyn till om man är året runt boende eller sommargäst.

Inget.
Statsbidraget räcker till vår gemensamma väg.
Den är 1,3km lång.
Allt ingår.
Grus, vägsladdning och snöröjning.
Sedan så har jag c:a 300m alldeles egen väg också.
Samt att jag underhåller en skogsväg på 700m som inte är min, mot att jag fritt får använda den.

Senast ändrad:

shampiz skrev:
Var bor ni efter för slags vägar och vad ingår då? Vi betalar nästan 4000 kr / år. :(

Grusväg, med ett par gårdar och hus. Ca 1,5-2 km lång. Underhåll under året och snöröjning ingår. Vi betalar olika mycket beroende på hur stor del av vägen som går över vår mark. Tror att vi är bland dem som betalar mest...

Enligt vägverket är det nu nya regler och om vägföreningen inte har en egen handkassa, ett eget kapital, så fryses statsbidraget. Vägföreningar ska inte få leva enbart på bidrag. Det är därför vi grejar så mycket med en massa papper just nu. Vi betalar i nuläget inte heller någonting, men så snart de söliga människorna på Lantmäteriet är klara med våra papper om hur många andelar var och en äger i föreningen så kommer vi behöva ta betalt per andel.
Om vi ska kunna lägga om och renovera vägen och lyckas få ta ett banklån så behöver vi dra in 25 000:-/år och vi är nånstans mellan 30-45 medlemmar. Jag undrar om summan för att betala av lånet blir för högt. Från 0 till upp till 1000:- per år. Jag gissar att vi är en av dem som kommer att behöva betala den största summan.

Vi betalar vad vägen kostar i underhåll, med grus, snöröjning etc och delar det mellan de 5 gårdar som delar vägen. Det blir mellan 50 och 150 kr per år eftersom den bonden som sköter det hela har en tonårig son som älskar att köra med lastaren så bonden tar bara ut kosnad för drivmedel.

/KT

Drygt 900:- betalar vi. VI bor 2 km in på en 3 km lång grusväg, då ingår; snöröjning, sladdning och hyvling.

Vår väg är sedan länge betald av vägverket i samband med att motorvägen Stockholm Uppsala byggdes. Vägen var nödvändig då motorvägen skar av andra vägar.

Jag tror att det finns ett stort eget kapital och en redig handkassa.
Dessutom är ordföranden/förvaltaren en rackare på att kunna slå mynt av saker och ting, så jag tror att han har lyckats att få både Luftfartsverket som har en flygfyr i änden av vägen och ägarna till 3G masten som också står där samt en liten industri som hyr lokaler av honom att betala för vägen.

Antagligen så går den där vägen pluss.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
236
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar