vågar vi?

Mirre

Trådstartare
En kompis har frågat om hon får betäcka sin tik med våran schäfer. han har toppen tempr och allt sånt men buksportkörtel fel. vet inte om det är ärftligt.
Hur tar mn reda på det? känns ju dumt och riskera att valpen får samma fel

Låt inte din hund gå i avel! Studier har visat en familjär nedärvning av sjukdommen på schäfer, så sprid inte denna defekt ytterliggare. Skulle du ändå avla med din sjuka hund måste tikägaren upplysa valpköparna att pappan till valparna är sjuk och att det finns en ökad risk för de får en sjuk valp. Gör hon inte detta kan det stå henne dyrt (ersättningskrav och skadestånd). Dessutom är hon ansvarig för dolda fel på valparna i 2 år efter försäljningen.

valpen? Det brukar bli åtskilligt månag fler än en - typ 6-10 stycken :smirk:

Som någon redan svarat: Dumt att använda en sjuk hund i avel när det dessutom är bevisat att sjukdomen han har är ärftlig. Som sagt så är uppfödaren ansvarig för dolda fel i två år men detta är ju inte ett dolt fel eftersom ni vet om den. Det är ju ingen som tvingar henne att berätta för valpköparna men jag tror inte ni kommer ses som särskilt seriösa när det uppdagas att ni avlat på sjuka hundar.
Mitt råd är därför att ni låter bli, det finns många friska, trevliga hundar att avla på så välj en utav dessa istället. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar