Vågar ni lämna på Hundpensionat?

Sv: Vågar ni lämna på Hundpensionat?

Edit hade nog också uppskattat att få Beauceronbesök. :D
Annars har jag bara positiva erfarenheter av hundpensionat.

Lill

Faktum med att jag nästan är tryggare med ett bra pensionat än en privatperson (om det inte är någont jag känner extremt väl) om man har lite bökigare hundar(rottisen) eller hundar med specialbehov (som tiken som var läderätare).
De är vana vid jobbiga hundar och grejar mindre med dem än vad en privatperson skulle göra.
Det är många som tror att deras hundar inte klarar att sitta i hundgård, men jag har av många hundra hundar stött på en handfull som inte kan det.

Exakt så tänkte jag. De har vana av betydligt odrägligare hundar än mina och har rutiner som passar väl in för de flesta hundar.
Jag tvekar faktiskt inte nästa gång jag lämnar på just detta panget, har sällan känns så tryggt att lämna hundarna. Dessutom är inte mina hundar vana vid att sitta i box/hundgård, men de tyckte det var intressant med de andra hundarna och satt snällt in boxen.

Ja, de fall med hundar som inte har klarat av det, har det vad jag kan minnas, varit hundar med rent sjukligt seperationsångest - jag menar av typen "kasta sig ut genom stängda fönster från tredje våningen" eller "äta sig genom ytterdörren när matte gått till tvättstugan" och den varianten...

Faktum med att jag sett flera såkallade "problemhundar" fungera bättre på pensionat än med ägarna.

Men visst kan det hända saker på pensionat. Otur är det svårt att helgardera sig emot,(därför föredrar jag "tråkiga" pensionat vad det gäller tex möblering) men tittar man lite på "borttappade hundar" så kan man se en tydlig risksökning när hundar är hos hundvakter eller just bytt hem.

Japp, pensionat har ansvarsförsäkringar!

Vad gällde ett annat svar i tråden om hundar i burar så är det enligt lag förbjudet att hålla hundar i burar annat än i rullande bilar mycket begränsat.

mvh

Senast ändrad:

hihi, min ena hund skulle kunna gå under sjuklig seperationsångest, men hon hade sin kompis med sig och jag upplyste om att hon inte borde stå i boxen med fönster (eftersom hon kan öppna dem):angel:

Men det var inga problem.

*kl*
Jag skulle absolut kunna tänka mig att lämna på pensionat MEN föst efter att ha kollat upp referenser och papper på pensionatet, besökt dem och sedan lämnat en eller två provdagar innan hundarnas långa vistelse. Pensionatet skulle naturligtvis få en meterlång lista med info om båda jyckarna och deras egenheter. :D

Jag drev själv pensionat i ett par år och även om en del kunder berättade skräckhistorier om vissa pensionat de varit på (som jag aldrig skulle besöka själv) så fungerade de allra flesta hundar hos mig riktigt bra. Hundarna var glada och trevliga att ha å göra med. Även de som matte och husse beskrev hade knepigheter för sig på ett eller annat sätt fungerade fint hemifrån.

Något jag såg som en självklarhet och som jag absolut skulle kräva av den som skulle ta hand om mina hundar, var att jag aldrig aldrig gick i kamp med en hund som inte var/är min! Hade någon problem med resursförsvar, allmän överskottsenergi eller liknande var det ignorera, vänta ut eller byteshandel med köttbullar som gällde och det funkade på varenda en. :)

Tack för alla svar - och erbjudanden! :bow: Jag har fått en hel del att fundera på! Resan blir knappast förrän nästa vinter så jag har ju lite tid på mig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka