Vågar ni lämna på Hundpensionat?

Lena Furberg

Trådstartare
Vår familj skulle behöva en liten semestertripp tillsammans, men jag är jätteparanoid över vad jag ska göra med min hund! Vi har inga släktingar eller vänner som är redo att ta hand om en stor, visserligen jättesnäll, men vild och intensiv tokstolle till hund på 47 kilo, och pensionat ... jag får ångest! Tänk om dom tar i med hårdhandskarna med honom och knölar ihop honom när han är vild och busig? Tänk om han är en Förändrad Hund när vi hämtar honom??
Har ni erfarenhet av Hundpensionat (vi bor i nö Skåne om nån vill PM:a mig med tips!) och stor, vild, drumlig hund?
I vanliga fall har vi honom alltid med oss på resor, men nu tänkte vi kolla in Spanien och jag tror inte han skulle vilja sitta i bil ända dit ner...
Usch, jag får ont i magen vid blotta tanken på att lämna min älsklingsvovve till okända och gå därifrån!!!!! Självklart skulle vi "provköra" en natt då och då för att testa läget lite, men iallafall...

Sv: Vågar ni lämna på Hundpensionat?

Jadå, det gör jag. Är jag bara borta över dagen eller en helg finns det några kompisar som brukar ställa upp, men gäller det fler dagar så lämnas Huliganen på pensionat. Jag var mycket skeptisk första gången, för Huliganen kallas så av en anledning. Det funkar dock alldeles utmärkt, och jag brukar få tillbaka en nöjd, något hes vovve. (Man måste ju hålla koll på grannarna).

Jag hade kollat upp några pensionat i närheten, besökt dem och "provbott" , så ska du se det går bra. Om det är nu till sommaren det gäller, så kan det vara idé att vara ute i god tid - det kan vara fullbokat redan.

De hundar jag har haft (förrutom den lille) har varit vana vid att stå i hundgård och har trivts bra. Det är ju spännande! Massa lukter ena grannen kanske luktar gott och den där hunden som passerar till vänster måste man skälla på osv.

Jag har gått på referenser av folk med samma värderingar på vad som är ett bra ställe som jag. Tex ingen lek med främmande hundar, ingen ryshpysh tex gardiner och sådant utan hellre "ogästvängligt" men lättsanerat. Jag har inga direkta krav på aktivering eller motion - de brukar vara så trötta att de sover gott av att bara "vara" i allafall under kortare turer.

Jamen jag kan köra upp till dig med honom!! Men Focus skulle nog tycka han är pest...!;)

Jamen jag kan köra upp till dig med honom!! Men Focus skulle nog tycka han är pest...!;)

Helt ärligt så får han gärna vara här. Och man kan alltid ha dom i olika rum ;)

Har haft flertal hundar hemma som inte fungerat men det löser man med burar och kompostgaller.

Det var trist att höra. Min mamma köpte hund därifrån för (visserligen) åtta år sedan och då var stället helt ok.

När ska ni åka?
Han kan få vara här, men bor ju en bit från Skåne. Men vill du han ska bo på landet med andra hundkompisar så kanske det är värt att köra honom hit :)

Oj, såg nu att Aliide erbjudit sig. Menade absolut inte att gå före eller hur jag nu ska säga.
Hur som helst, här bor det bara tikar.
Men sen beror det på när ni ska åka...

Numera vågar jag, hittade ett underbart pensionat av en slump när jag behövde lämna bort mina 2 dagar... Jag kan inte lämna dem till vem som helst och två som kan passa honom jobbade och var bortresta själva.

PM:ar om vart det är, ligger nämligen i nö Skåne;) Otroligt fräscht, seriöst och hon gick verkligen 2 promenader om dagen med hundarna utöver utevistelsen i stora rasthagar. Jag var väldigt positivt överraskad och hundarna trivdes.

Är det verkligen OK att hänga ut näringsidkare på hörsägen?

Själv har jag haft mina på pensionat, tog noggranna referenser o kollade upp innehavarnas utbildning o deras egna hundars meriter.
Var inte o hälsade på i förväg, men hade tät mailkontakt, då handlade det om två äldre herrhundar, varav den ene gick på medicin.

Hundarna lämnades inte där, utan när vi kom så kom innehavaren ut o hälsade på hundarna, vi kollade igenom deras rum o deras mat o mediciner, sen tog hon iväg hundarna på en långtur i skogen så att de var de som lämnade mig o inte tvärtom.

Skulle inte ha minsta problem att lämna nuvarande hundar där igen om jag hade behov av det.

mvh

Aliide och Grana! IIIIHHH!!! Tack!!! Jag är inte den som glömmer, så...jag hör mycket möjligt av mig nästa vinter (!)! Åh, ni skulle älska min galna pusshund!! Och bli tokiga på honom, alternerande...!
Tack igen!
(Ni får gärna träna lite med honom också! :angel::rofl:)

Jag tänker lite som dig angående pensionat. Jag skulle nog inte våga lämna min på ett. Jag är lite nojig och måste hitta någon jag litar på innan jag lämnar min hund. Han är hur snäll som hellst och jag är nog mer rädd för att han ska bli skrämd eller att de inte ska vara snälla vid honom. Sen är han inte van att sitta så länge i bur som de gör på vissa pensionat ( har jag hört). Det brukar lösa sig genom att min mamma och mormor passat honom när jag varit på semester. Det har fungerat jättebra då de känner honom.

Hur är din hane med andra hanar? Jag bor i skåne och hade ev kunnat hjälpa dig med honom beroende på när du ska resa.

Jag har ofta lämnat mina hundskrällen till olika pensionat. Jag har kollat hyfsat noga innan. Jag vill helst ha något pensionat rekommenderat för mig. Men det finns många bra och min erfarenhet är att de allra flesta är väldigt seriösa och bra.

Nu har jag inte heller haft så diskreta hundar. Just nu har jag en australian cattledog med allt vad det innebär. Men jag är inte orolig för att pensionatet ska knyckla ihop min hund. Jag tror ärligt talat inte att de bryr sig så mycket om hunden t ex skulle vara ouppfostrad. Dessutom har mitt monster varit välkommet tillbaka... Det senaste panget skickade till och med julkort till min hund!

Faktum med att jag nästan är tryggare med ett bra pensionat än en privatperson (om det inte är någont jag känner extremt väl) om man har lite bökigare hundar(rottisen) eller hundar med specialbehov (som tiken som var läderätare).
De är vana vid jobbiga hundar och grejar mindre med dem än vad en privatperson skulle göra.
Det är många som tror att deras hundar inte klarar att sitta i hundgård, men jag har av många hundra hundar stött på en handfull som inte kan det.

en familj vi kännt hela livet har nyligen startat upp ett hundpensionat. skulle gladeligen lämna mina hundar dit :)

Jag skulle nog också dra mig länge och väl för att lämna på hundpensionat, har hört för många skräckhistorier, och det finns ju så gott som alltid någon i omgivningen som är beredd att ställa upp, om inte annat för att själv kunna be om hjälp senare.

Bara här på Buke måste det ju finnas ett antal som skulle vara beredda att ha honom en tid, jag skulle själv ha ställt upp om du varit närmare.

Jag skulle också vara tveksam mot att lämna på hundpensionat.
Mest att de ska göra något korkat/obetänksamt så att han blir skadad.
Jag lämnar hellre till någon släkting eller bekant, hittils har jag alltid hittat någon men man vet ju inte om svårigheter kan uppstå i framtiden...

Jag skulle absolut lämna om det var nödvändigt. En gång har jag gjort det och med min knashund kändes det faktiskt tryggare än att lämna till en privatperson. När hon varit hos någon har jag alltid varit orolig över att något ska hända. Att någon ramlat på henne och hon bitit eller nått sånt.

Med pensionat har hundarna sitt utrymme. Där får de både vara ifred och får svängrum. De har rasthage att vara ute i och på ett pensionat på landet vet jag att hon tryggt kunde gå promenader utan att någon mindre hundvan person skulle överraskas av att hon gjorde något utfall.

Jag har hittat ett bra pensionat med det ligger tyvärr norr om Stockholm ;) Jag litade helt på dem och det var jättebra när vi kom dit också!

Faktum med att jag nästan är tryggare med ett bra pensionat än en privatperson (om det inte är någont jag känner extremt väl) om man har lite bökigare hundar(rottisen) eller hundar med specialbehov (som tiken som var läderätare).
De är vana vid jobbiga hundar och grejar mindre med dem än vad en privatperson skulle göra.
Det är många som tror att deras hundar inte klarar att sitta i hundgård, men jag har av många hundra hundar stött på en handfull som inte kan det.

Precis så tänker jag också. Nu har jag några hundvakter som klarar min hund fint, men hellre än att sätta henne hos min mamma som inte kan något om hundar, lämnar jag henne på pensionat i hundvänliga omgivningar med kunnig personal. Hur mkt kan hända i en box, tänker jag?

(Pensionatet ifråga ligger också norr om Sthlm, hyfsat nära Arlanda)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka