Sv: Vågar man?
Då kanske jag måste anmäla mig då.. Jag kommer skämma ut mig!
Alexanderteknik handlar om att bli mer i samspel med sig själv. Man lär sig hur ens kropp fungerar, i rörelse och i stillhet. Man lär sig även mer om hur ens tankar påverkar en och ens kropp.
Man får lättare att hantera jobbiga situationer, då man får lära sig om hur man reagerar på stress och även får lära sig hur man ska kunna hjälpa och stötta sig själv i sådana situationer.
Det används av många, många människor i olika kategorier, inte enbart av ryttare. Detta är kopierat från Maria Buchts sida
www.birga.se (hoppas man får göra så här):
"
Alexanderteknik för ryttare
Grunden i Alexandertekniken ligger i kunskap om kroppen och hur tyngdlagen påverkar oss och vår balans. Skelettet är vårt ramverk och det som bär upp oss, musklerna är det som rör oss.
Vad betyder det för dig?
Jo, i den stund skelettet inte bär upp dig hamnar du i obalans och för att hindra att du ramlar omkull spänner sig musklerna.
Det kan du prova själv genom att stå upp och luta dig framåt med rak kropp så mycket du törs, lägg märke till hur musklerna i vaderna spänns. Om du slappnar av i dem kommer du att ramla framåt.
Muskler som håller i är inte längre fria för rörelse och det påverkar din följsamhet som ryttare.
Är din kropp i obalans innebär det dels att du riskerar att balansera dig via tyglarna i hästens mun, dels att din kropp har svårt att absorbera hästens rörelser när du rider.
Tyskan har ett bra ord - durchlässig - vilket betyder genomsläpplig. När ditt skelett bär dig är musklerna fria för rörelse och din kropp blir genomsläpplig för hästens rörelser.
Balans
Balans och obalans kan vara kroppslig så väl som mental.
Kroppslig balans är en direkt effekt av hur du använder din kropp i förhållande till gravitationen. Den påverkas också av om du varit skadad och fått göra en anpassning i kroppen till det.
Mental balans är en direkt effekt av hur du förhåller sig till dig själv. Rädsla, prestationskrav, temperament, humör och självkänsla påverkar din kropp.
Det påverkar givetvis din kroppsliga balans och i slutändan din ridning och relation till hästen.
Alexandertekniken hjälper dig, oavsett nivå, att komma tillrätta med det som hindrar dig att uppnå god balans och följsamhet i din ridning. Tekniken lär dig att besöka dig själv och ger dig möjlighet att hitta din kroppsliga och mentala balans.
Kurserna kan beskrivas som dressyr utan häst. Undervisningen sker uppsuttet på en trähäst.
Teori och praktik varvas, teorin består till stor del av grunderna i Alexanderteknik. Rent praktiskt finjusteras din sits med hjälp av lärarens händer.
Erfarenheterna från trähästen kan sedan tas med upp på hästryggen. Undervisningen sker då med betoning på ryttarens sits och inverkan.
Rakriktning, liksidighet och eftergift är lika viktigt för ryttaren som för hästen. "