Vågar man?

Grålly

Trådstartare
Är en kurs här i närheten den 11:e april, i Alexanderteknik, vilket jag finner väldigt intressant. Ska få min första lektion i helg, och då kommer vi sitta på en trähäst, och alltså inte använda "riktiga" hästar alls. Den 11:e skulle vi både använda trähästen + 60 min på häst, och jag har ingen möjlighet att ta med min egen, så jag funderar på att hyra häst från ridskolan. Har dock aldrig suttit på en "dressyrhäst" (menar alltså en häst utbildad inom "vanlig" dressyr) och ärligt talat vet jag inte om jag vågar anmäla mig. Är westernryttare i grunden, och har aldrig ridit på ridskola, och som sagt aldrig ridit annat än outbildade och westernutbildade hästar.

Är det jättestor skillnad? Vi kommer väl mest sitta på hästen och inte göra något invecklat, men ändå. Börjar bli nervös redan nu, trots att jag inte anmält mig eller någonting.. Vågar man? :o

(Ja, jag är en tönt ;))

Sv: Vågar man?

Klart!
Annars kommer du ångra dig, och det känns bättre att ångra att du gjorde än att du inte gjorde det.
Vad är alexanderteknik?

Då kanske jag måste anmäla mig då.. Jag kommer skämma ut mig! :o

Alexanderteknik handlar om att bli mer i samspel med sig själv. Man lär sig hur ens kropp fungerar, i rörelse och i stillhet. Man lär sig även mer om hur ens tankar påverkar en och ens kropp.

Man får lättare att hantera jobbiga situationer, då man får lära sig om hur man reagerar på stress och även får lära sig hur man ska kunna hjälpa och stötta sig själv i sådana situationer.

Det används av många, många människor i olika kategorier, inte enbart av ryttare. Detta är kopierat från Maria Buchts sida www.birga.se (hoppas man får göra så här):

"Alexanderteknik för ryttare

Grunden i Alexandertekniken ligger i kunskap om kroppen och hur tyngdlagen påverkar oss och vår balans. Skelettet är vårt ramverk och det som bär upp oss, musklerna är det som rör oss.

Vad betyder det för dig?

Jo, i den stund skelettet inte bär upp dig hamnar du i obalans och för att hindra att du ramlar omkull spänner sig musklerna.

Det kan du prova själv genom att stå upp och luta dig framåt med rak kropp så mycket du törs, lägg märke till hur musklerna i vaderna spänns. Om du slappnar av i dem kommer du att ramla framåt.

Muskler som håller i är inte längre fria för rörelse och det påverkar din följsamhet som ryttare.

Är din kropp i obalans innebär det dels att du riskerar att balansera dig via tyglarna i hästens mun, dels att din kropp har svårt att absorbera hästens rörelser när du rider.

Tyskan har ett bra ord - durchlässig - vilket betyder genomsläpplig. När ditt skelett bär dig är musklerna fria för rörelse och din kropp blir genomsläpplig för hästens rörelser.

Balans
Balans och obalans kan vara kroppslig så väl som mental.

Kroppslig balans är en direkt effekt av hur du använder din kropp i förhållande till gravitationen. Den påverkas också av om du varit skadad och fått göra en anpassning i kroppen till det.

Mental balans är en direkt effekt av hur du förhåller sig till dig själv. Rädsla, prestationskrav, temperament, humör och självkänsla påverkar din kropp.

Det påverkar givetvis din kroppsliga balans och i slutändan din ridning och relation till hästen.

Alexandertekniken hjälper dig, oavsett nivå, att komma tillrätta med det som hindrar dig att uppnå god balans och följsamhet i din ridning. Tekniken lär dig att besöka dig själv och ger dig möjlighet att hitta din kroppsliga och mentala balans.

Kurserna kan beskrivas som dressyr utan häst. Undervisningen sker uppsuttet på en trähäst.

Teori och praktik varvas, teorin består till stor del av grunderna i Alexanderteknik. Rent praktiskt finjusteras din sits med hjälp av lärarens händer.

Erfarenheterna från trähästen kan sedan tas med upp på hästryggen. Undervisningen sker då med betoning på ryttarens sits och inverkan.

Rakriktning, liksidighet och eftergift är lika viktigt för ryttaren som för hästen. "

Åh, nu blir jag lite peppad! :bump: Ska nog ta och ringa och anmäla mig direkt! Kommer som sagt nog göra bort mig, men vad gör det om hundra år? ;)

Åh, nu blir jag lite peppad! :bump: Ska nog ta och ringa och anmäla mig direkt! Kommer som sagt nog göra bort mig, men vad gör det om hundra år? ;)

Man måste ju börja någonstans.. Säger jag som helst inte vill visa mig på tävlingsbanorna fören allt går till 110% .. Men se, det får jag ju lov att göra endå!:) Go for it!:banana:

Ja, det är ju sant! Är likadan, vill helst att allt ska funka perfekt innan jag visar mig någonstans. Det funkar ju tyvärr inte alltid, dock! :angel:

Det klart att du ska vara med! Det låter ju jätte intressant. Rapportera gärna om hur det var här sen :-)

Jag ska definitivt rapportera! Hann inte anmäla mig idag, blev så sent, ska försöka göra det imorgon, hoppas att det finns platser kvar. Men jag ska ju på min första lektion redan nu på söndag, så en rapport kommer då!

Det låter jätteintressant, klart du ska åka.
Och istället för att vara rädd för "att göra bort dig", tänk istället att du ju inte kan detta sen tidigare, utan du åker ju dit just för att du inte kan detta sen tidigare och ska lära dig!

Ha en trevlig träning!

Tack för pepp! Nu har jag anmält mig till den 11:e, men var ju även på min första enskilda lektion igår.

Det var bland det mest fascinerande jag varit med om, jag kunde inte sluta le. Jag fick först sätta mig på en trähäst, och så skulle jag visa hur jag sitter, vanligtvis. Hon började vinkla benen, och helt plötsligt kändes benen jättelätta, och det kändes som att de blev tio centimeter längre. En konstig, men härlig, känsla!

Hon sa att jag hade insjunken bröstkorg, väldigt mycket svank, och huvudet för lågt. Hon "lyfte upp" nacken, men så fort hon släppte sjönk jag ihop igen. Jag tyckte ju att jag satt helt rakt och fint, men fick sedan se mig i en spegel. Ena axeln höll jag ca 1 cm över den andra, och det hade jag ju aldrig känt.

Jag fick även visa hur jag gör när jag svänger hästen åt båda hållen, och vänster funkade fint, men åt höger tippade jag hela överlivet mot vänster, och det hade jag ingen aning om.

Hon sa att mina axlar hänger. Så jag fick sträcka ut armarna, vända upp tummen, släppa in fingrarna mot händerna, och sedan ta ner armarna, och då höll jag axlarna rätt, så det skulle jag träna på hemma.

Sedan skulle jag ligga på ett bord, och hon skulle placera mina kroppsdelar rätt. Hon satte mitt huvud på en bok, och fixerade det. Sedan fixade hon benen, jag skulle ha knäna upp mot taket. När vi började fick hon in en hand och mer under svanken, men när vi hade hållt på ett tag så blev det mindre och mindre. När jag väl ställde mig upp var jag rak som en planka, och det var bland det skönaste jag varit med om. Jag har ofta ont i svanken pga. att jag bär mig fel, men detta var jättehärligt! Jag fick en del att träna på hemma, och på fredag bär det av igen.

Kan verkligen rekommendera alla att prova på det, det var verkligen värt pengarna! Jag tror även att min häst kommer uppskatta det, jag trodde aldrig att jag satt så fel. Jag var varken rakriktad eller liksidig, men jag hoppas att jag ska bli det, med en del träning!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 957
Senast: Trissa
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden