vågar man chansa???

Baddy96

Trådstartare
har hittat en jättetrevlig häst som det var meningen att jag skulle köpa. Åkte till klinik för röntgen och besiktning. Besiktningen gick han igenom utan problem men på röntgen upptäcktes att den hade måttlig hovbroskförbening i båda fram. Veteinären var osäker på om detta kunde påverka hästen i framtiden. Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Vågar man chansa och köpa hästen ändå, om ägaren går med på att skriva i kontraktet att hon tar tillbaka hästen om det skulle bli nåt problem med detta....:confused:för även om jag får tillbaka mina pengar då så skulle det ju bli jättejobbigt att behöva lämna tillbaka hästen....eller ska jag helt enkelt bara börja leta häst igen....HJÄLP VAD SKA JAG GÖRA!!!!!

Sv: vågar man chansa???

Jag hade inte köpt en sån häst... Om du får ägaren att ta tillbaka hästen om det blir problem, och att du får honom billigt (20 kanske?) och ditt mål inte är att tävla högt, ja, då kanske man hade kunnat köpa honom som lite mer "hobbyridhäst". Men framförallt så skulle jag tycka det var väldigt jobbigt att börja tycka om en häst så mycket, och sen behöva lämna tillbaka eller ha kvar hästen som promenadhäst (om ens det?)

precis det jag tänker...att om jag fäster mig vid honom så blir det skitjobbigt att lämna tillbaka honom. Dessutom har jag haft sån otur med mina två senaste hästar, den ena hade pålagringar och den andra hade lösa benbitar....och den här hästen är INTE billig

tror faktiskt jag lyssnar på dig trots att ag älskar den här hästen....då blir det skåne imorgon...suck...börjar tröttna på att leta häst....letat sen maj....

Vet att det är jobbigt :( Men om du har gått igenom liknande saker med dina förra hästar - vill du verkligen att det ska hända igen? Och vill du förlora x antal tusen på en häst som aldrig kommer kunna vara helt frisk? Det finns andra hästar... Du kommer säkert hitta en som är precis allt du vill ha och som dessutom är frisk!

Gillad du hästen i övrigt så hade jag absolut chansat! Var inne o röntagde en häst här om dagen som oxå hade det och veterinären där sa att det var jättevanligt och oftast inte har någon som helst betydelse för hästens användning i framtiden!

Kan juh även tillägga att jag själv köpte min förra häst med lös benbit och fick aldrig problem av den och har nu köpt en ny häst som tyvärr har KS (vilket jag fick ta bort min förra för...) Men jag hade aldrig kunnat hitta en häst till som har allt han har så jag köpte honom trots allt o han var dyr...
Kolla vad hästen står försäkrad i och överta försäkringen från den gamla ägaren, har du tur är den högt försäkrad så du slipper gå miste om pengarna om det skulle gå illa en dag! Visst är det hemskt men dem hästarna som man verkligen trivs med är få har jag insett och många är tyvärr inte helt felfria heller så ibland måste man våga chansa lite! Hoppas du kan besluta dig om du vågar eller ej! ;)

Har hört ett ordspråk som lyder: "En frisk häst är en häst som inte är tillräckligt undersökt" Om hästen inte har problem av det nu så är det ju möjligt att den inte får det i framtiden heller, men den KAN ju få problem, och då är det aldrig roligt...
Tror inte på att skriva in i kontraktet att säljaren ska ta tillbaka vid en sådan skada (skeptisk till att de vill det, och att de inte kommer att påstå att det är din ridning som försämrat hästen, det är ett väldigt vanligt argument i tvister), eftersom det nu inte är ett "dolt fel". Vill du chansa så ska hästen vara billig (beroende på att jag inte vet vad den kan så är det svårt att säga ungefärligt pris), men då kanske du står där en dag med en oanvändbar häst och hjärtat sönderslitet av sorg...

Jag hade inte chansat i ditt läge, särskilt inte om du vill ha den till tävling...
Leta efter en annan, frisk, häst, så minskar risken för tråkigheter i framtiden...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar