Vågar jag ställa igen???!!!

Casper

Trådstartare
Hejsan!
Jag har två tikar som jag vill ställa ut igen.
Den ena tiken är en riktigt snygging och har visat att hon tycker det är kul o springa på utställningar. Visserligen små men ändå. Måste ju börja någonstans.;)

Men nu till problemet... den andra av mina tikar är riktigt snygg att titta på men förra sommaren så var hon valp och vi var då på en utställning i skåne.(inoff) Jag visade upp denna hunden, som visserligen hade växt rätt fort och kroppen hade väl inte riktigt hängt me, men hon var ändå fin. Tills hon började springa, hon är kohasig så hon rörde sig inte jätte fint, lite som en elvisp liksom.. Domaren kallade in mig och sa att "denna hunden måste du verkligen kolla upp, hon har antingen riktigt grava höftledsfel eller stora problem med ryggen":cry:
Jag fick världens chock! jag blev riktigt ledsen, sen står det ett par utanför (med samma ras,nybörjare av rasen)och säger att det är nog sant den hunden är inte frisk!
Jag blev så ledsen att jag klarade knappt av att visa upp min andra tik som älskar att visa upp sig.:(

Nu till problemet, jag vågar inte visa hunden igen!:crazy: Hon är fin och rör sig betydligt bättre (men är fortfarande kohasig) men jag har anmält henne två gånger efter detta men i sista sekund backat. Jag är så rädd för att få en sån kritik igen.Kände mig liksom dum som "dragit me mig en sån hund"
Kan tillägga att jag åkte till vet veckan efter o röntgade hunden och hon var frisk som en nötkärna. Inga problem med höfter/rygg osv. givetvis kan ju det ändrat sig till nu men då hade hon inga fel när domaren sa så.

Men hennes kusin som oxå är kohasig har blivit SUCH och så kommer jag som inte ens vågar ge mig ut igen...

Jag var på en utställning till v efter detta hade hänt, då fick hon kritiken
" Fem tikvalp i sin fulaste ålder. Härligt huvud o uttryck.Bra hals och rygg.Goda vinklar fram. ngt knapp bak. Bra benstomme för storleken. ngt sluttande kors. Rör sig bra fram,kohasigt bak. För dagen överbyggd"

Ja vet vad "fellin" tycker, men vad säger ni? Vad hade ni gjort?

Sv: Vågar jag ställa igen???!!!

När det gäller utställning får man inte glömma att det är samma hund man far med som man for dit med. Det man gör på en utställning är att betala för att veta vad just DEN domaren tycker om ens hund. Man behöver inte hålla med, man behöver inte ens gilla kritiken men det var ändock bara den domarens syn på din hund. INTE vad du själv ska tycka om henne.

personligen tycker jag att det är urtråkigt att ställa ut, massa väntan och så en stund i ringen och så ännu mera väntan....

Ställ ut en gång till för två andra domare som kan rasen och hör vad denne säger om din tik blir det fortfarande dålig kritik skulle då inte jag slänga mera pengar i sjön på utställning utan ägna mig åt något annat mycket roligare :) som lydnad och agility!

Javan

självklart har jag samma hund med mig hem som jag hade med mig dit! :love: Jag älskar mina hundar oavsett placering!jag ser inga fel på min hund i den bemärkelsen, det var just det hon kastade ur sig som gjorde mig fruktansvärt ledsen. Sen sa hon det på ett urklumpigt sätt..
Jag kände ju mig dum som "dragit med mig en hund som kanske skulle stannat hemma o vilat" i stället om du förstår vad jag menar..

äh... man tar åt sig det man vill av det domaren säger. vatten på en gås :) Nu vet ju du att din hund är frisk du har varit hos veterinären och röntgat - man behöver inte bry sig vad andra tycker jämt.

Dessutom det andra tycker är oftast inget (de har fullt upp med sitt och inte tid med att bry sig om vad andra fick fel färg på bandet för).

Javan

Casper skrev:
självklart har jag samma hund med mig hem som jag hade med mig dit! :love: Jag älskar mina hundar oavsett placering!jag ser inga fel på min hund i den bemärkelsen, det var just det hon kastade ur sig som gjorde mig fruktansvärt ledsen. Sen sa hon det på ett urklumpigt sätt..
Jag kände ju mig dum som "dragit med mig en hund som kanske skulle stannat hemma o vilat" i stället om du förstår vad jag menar..

Min nuvarande hund har hd fel och har dessutom lite kohasighet i bakbenen. Eftersom han inte rör sig exemplariskt nu när han är vuxen så har jag slutat att ställa ut honom...tråkigt eftersom jag älskar utställningar. Men jag får tänka om när det gäller honom och göra andra saker som är roligt. Och satsa på att tiken jag skaffar blir en riktigt bra utställnings hund. Om man nu bara ser ur den exteriöra synvinkeln.

Ja du - ställ med gott samvete ut din hund igen.

Omdömen som att de stora mjölkmagasinen stör, tiken uppträder maskulint och andra konstiga omdömen har jag hört många. Likaså domare på (inoff) som frågat om hunden får ha den färgen (i det fallet en svart GD) så det är inte alltid, tyvärr, som domaren har full koll. Vilket jag tycker är mycket synd för jag betalar ju för hans förmodade kunskap. Nu är det inte så att jag tycker han har fel om han säger något negativt om min hund utan det handlar i bland om sättet att formulera sig och tyvärr ibland om bristande kunskap om rasen. Det är (väl) inte alltid som det finns experter på inofficiella.

På det igen - och du, den är lika mysig när ni går hem som när ni kom.

tja med tanke på att det i dagsläget finns 15 allrounders i Sverige och att domarna på inofficella knappast lär vara någon av dem så tycker jag att man snarare får RÄKNA med att INTE ha en rasexpert på inofficiella utställning. De är snarare en träningstävling och inget jag tar på något större allvar.

På officiella utställningar däremot så vill jag och förväntar mig en domare som kan rasen.

Javan

självklar är det en träningsutställning när det är en inoff men jag måste säga att jag kände mig rätt dum när jag stog där och fick en sån kritik.

Fast å andra sidan.. min andra tik som oxå var me, dömde hon som en hanne så först så var hon för klen osv..men då fick jag rya på henne och säga ifrån! detta är en tik!:devil: då blev det genast andra bullar, hon fick betydligt bättre kritik sen...

Nu var mitt sista inlägg inte riktat till dig utan till Pigan som tyckte att inofficiella domare borde kunna hennes ras. Jag tyckte då å min sida att det kan man inte räkna med på en inofficiell utställning utan den får man ta för det den är en träningstävling.

Jag tycker kanske att om man ställer på en inofficiell utställning är det bra träning för hunden samt att det är då uppfödare oftast som är domare. De kan oftast mer och så om rasen än på en officiell utställning . Men det behöver inte rimligtvis vara så heller. Samt att domaren ofta har en del åsikter om vad just han/hon tycker är vackert hos t ex två lika bra exteriört hundar. Så dä kommer ju oftast de egna åsikterna in. Men du kan ju absolut frortsätta ställa ut iaf till hunden är vuxen och kanske blir bra i bakstället. Men om det inte blir något bättre och man aldrig får placering eller liknande så är det ingen idé att fortsätta. Hoppas det går bra för dig! ;)

hon är ju inte mer än 1 så visst har hon möjligheter att ta igen sig o bli bättre!:)
Min andra tik rättade inte till sig i kroppen förrens hon var 20 månader. Det tar ju lite tid med storväxta raser. Ja jag ska nog ge mig på nån liten till så får vi se, det är ju som sagt en bra träning;)

Visst är det oftast uppfödare som dömmer på utställning. Men de är ju bara uppfödare till en eller ett par raser. Och att de kan den rasen kan de säkert, men de dömmer ju också en himla massa andra raser som de inte kan ett dugg om.
Så inofficiell betyder absolut ingen för mig. Är bara ren träning om det behövs, annars lägger jag inte pengar på en sån utställning.

Grana skrev:
Visst är det oftast uppfödare som dömmer på utställning. Men de är ju bara uppfödare till en eller ett par raser. Och att de kan den rasen kan de säkert, men de dömmer ju också en himla massa andra raser som de inte kan ett dugg om.
Så inofficiell betyder absolut ingen för mig. Är bara ren träning om det behövs, annars lägger jag inte pengar på en sån utställning.

På en inofficiell memar jag att rasklubben ställer. Alla har samma ras på sina hundar så då är ju domarna experter om man säger så. Men jag tycker att de utställningarna är mycket roligare. Trevliga människor man kan utbyta erfarenheter med. Oftast mer lättsamt också. På en officiell blir det så stramt på nåt sätt. Inte lika kul tycker jag men det är klart att om man vill försöka uppnå su(u)ch så är det ju kanske bättre att satsa pengar på officiella utställningar eftersom resultaten kommer ut på hunddata :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 280
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.