Vågar jag satsa på detta sto?

Narcissa

Trådstartare
Jag känner mig väldigt förvirrad. Jag har en längre tid haft ögonen öppna efter ett avelssto med bra gång.
Jag har nu fått ett erbjudande ang ett sto men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Kanske kan ni hjälpa mig att komma till rätta med hur jag ska göra?

Stoet har fina poäng och är ett selektionssto så det är ju mycket positivt. Det som gör mig tveksam är att hästen är 18 år i år och har inte fått några föl = kanske inte går att få dräktig och ev mer komplicerad fölning.
Hästen är dessutom väldigt smal. Dock pigg och glad.

Erbjudandet är fördelaktigt för mig men känns riskabelt ang hästens ålder. Vad säger ni?
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Helt personlig åsikt , skulle aldrig själv ens försöka få ett 18 årigt sto att bli dräktig som inte haft föl förut oavsett om det skulle vara möjligt att få henne dräktig .

Nej det är inte rätt mot en så gammal häst .
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Jag hade inte köpt en så gammal häst som inte haft föl innan om jag var ute efter att avla. Känns inte helt rätt mot hästen. Sen är det inte alls säkert att det tar sig.
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Nä jag är nog inne på samma sak tyvärr. Känns som att hon är för gammal.
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Visst är stoet gammal för att bli förstföderska, men det man kan göra är att undersöka livmoderstatusen för att få veta hur den är och ta ett bakterieprov samt kanske kolla om man får köpa stoet efter hon tagit sig på dräktighet? Kostnaderna för semin/ betäckning får man ju då stå för ifall det inte blir nåt men man kanske kan slippa stå med ett ofruktsamt sto om det inte går? bara en tanke... Beror ju på de hur de som säljer tycker också förstås. Men om de vill att hon ska gå aveln och ej ridas så borde det vara en fair deal.
Har man sån tur att det fungerar så kan det vara goda möjligheter att hon tar sig fler gånger också.
Börja med att fodra upp henne och ställa av henne om hon är igång om du vill göra ett försök, det ökar också chanserna att få henne dräktig.
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Ägaren köper tillbaka stoet om det inte tar sig. Men jag tänker komplikationer under förlossningen också med en då nittonårig förstföderska.
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Jo det kan vara bra att ha med i beräkningen men mycket beror ju på stoets allmäntillstånd... Kanske bra att rådfråga en erfaren veterinär ( stuteri, inseminering etc) vad deras erfarenheter är?
Har själv lite äldre märrar som är med föl ( de har blivit dräktiga lätt) och fölat utan komplikationer så här långt-men då har de verkat i aveln en längre tid, så vet inget om hur det skulle vara för ett maidensto så upp i åldrarna- har du Googlat? ;)
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Som en liten glad historia:

En kompis till mig betäckte sitt då 18-åriga maidensto, hon tog sig direkt och det föddes en frisk unge efter en helt okomplicerat dräktighet och fölning.
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Jag var i en liknande situation som vad du är för några år sedan. Jag frågade många veterinär till råds, både allmänpraktiserande och stuteriveterinär, och faktiskt alla avrådde. Efter det har man ju förstås hört om massor med lyckade dräktigheter och fölningar på gamla maidenston...
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Eftersom de tar tillbaka hästen om den inte blir dräktig oroar jag mig mer för en jobbig fölning med mycket som kan gå fel....
Skit med ett så trevligt och rörligt sto.
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Oj och jag som tycker 18 är för gammalt egentligen. Lutar tyvärr åt att jag inte vågar ta henne faktiskt.
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Om den är svår att hålla i hull utan dräktighet och föl vid sidan så kan det bli svårt att få ens en okej nivå med föl. Det och ålder etc skulle få mig att tacka nej, det är ju svårt ändå.
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Alla hästarna på det stället är i för smala enligt mig så inte bara den.
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Ja jag tror det men vet ju inte säkert såklart. Känner mig väldigt tveksam. Typiskt att den ska vara så gammal!!!!
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Jag skulle backa. Just ålder är ju ett faktum som är svårt att komma ifrån ;) Även om dealen är bra kan det ju hända så mycket på vägen.
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Har ett annat trevligt sto på g också men den är efter D-day och det verkar ju inge vilja ha i stammen så svårt att sälja fölen kanske...suck suck och åter suck.
 
Sv: Vågar jag satsa på detta sto?

Har ett annat trevligt sto på g också men den är efter D-day och det verkar ju inge vilja ha i stammen så svårt att sälja fölen kanske...suck suck och åter suck.

Jag vill ha D-day, men jag ska inte köpa ny häst för tillfället så jag kan inte lova att jag köper ditt föl. ;)
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Habina
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 402
Senast: caballus
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 824
Senast: MML
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp