Vågar jag köpa henne?

caradan

Trådstartare
Ska titta på ett sto på söndag som verkar passa mig perfekt.
Problemet är att hon har hovbroskförbening men har varit "frisk" och riden fullt i 1,5 år nu.
Jag ska bara ha henne till lättare ridning/träning och priset är så lågt att det handlar knappt om några pengar.

Hade ni vågat eller drar jag bara på mig en massa problem??

¨Nej..de hade jag nog inte gjort..spar penfgarna till någon annan häst som är frisk.. :cool:

-------
<----My little mouse

Jag köpte ett halvblod med hovbroskförbening... Han var billig!, och välutbildad! Världens trevligast häst! Har aldrig haft något problem under dom 1,5 år jag ägt honom. Rider ut i skogen på olika underlag, hoppar upp till LB höjd mm. Skor med PG i förebyggande syfte, men rider nu med vanliga skor och det fungerar fint!
Det kan vara dumt att dra på sig mer "bekymmer" än vad man behöver... Man å andra sidan kan det hända mycket med en från början "frisk" häst också.......Så resonerade jag, och köpte den perfekta hästen för mig!!! :)

jag tycker att du ska köpa men se till att du har ett kontrakt som täcker...
och VÄL utbildad hovslagare

jag själv skulle inte köpt, utan sparat pengarna och lagt ut mer på en "hel och frisk" häst.

hej!
jag tycker att du ska köpa hästen om du trivs med den! det är klart att det kan bli problem, men det kan det ju med alla hästar oavsett om de är friska eller inte när vi köper dem! men något du kan gör är att du letar reda på en kunnig hovslagare (eller vet.) å ber dem titta på hästen! det kan ju alltid vara bra att ha någon som är erfaren å säga vad de tycker om saken!
går hästen att rida och den inte visar symptom så ska det väl inte vara några problems, eller?? det är ju typ som att man har en häst som varit halt en gång å man bara går å väntar på att den ska bli halt igen.. om du förstår hur jag menar..? är den frisk förklarad så är den! men ta gärna hjälp av någon kunnig som får ta sig en titt på hästen. det skadar ju inte å vara extra säker!
lycka till!
/Malin

Jag hade hellre slängt till lite pengar och fått en frisk häst.
Hästar kan få andra problem med direkt anknytning til sin hovbroskförbening t.ex strålbenshälta (ger kronisk hälta)och hovledsinflammation m.m.
Dessutom är det ofta ärftligt.
Man ska därför inte avla på dessa hästar..
Den kan få stora pålagringar på benen som följd av hovbroskförbening...
Så jag hade inte köpt hästen !

Om du är väl medveten om vad som händre om dte börjar visa sig igen. Om man kan förebygga dte lite extra. Samt är myckel medveten om att det kan komma att bli problem av dte senare m.m. så tycker jag gott du kan köpa.Men tänk efter ordentligt.

Hur är det med försäkringen, blir/är det en massa reservationer? I så fall kan du få problem att få ut något på försäkringen, risken är att väldigt många problem kommer att skyllas på hovbroskförbeningen och du får stå för behandlingen själv.

det beror ju på hur du rider henne och vad du vill få ut av det.och hur pass mycket det är m.m

skulle ha köpt henne om jag blev kär :D

tänkte bara säga att om man skriver över den nuvarande försäkring på köparen, så är det inget fel. då utgår försäkringsbolaget från de underlag som finns när den försäkringen tecknades. sen är det klart att det kan bero på om de har varit tvungna att ombesiktiga hästen så att försäkringsbolaget vet om skadan. men vet de inte om den kan de heller inte skylla på att det skulle vara pga den.. och kollar man med en vet. först å den ger ett friskförklarande så är det inga konstigheter!
/Malin

Om nu hästen är försäkrad utan reservationer, har hästen hovbroskförbening med reservation så lär ju försäkringsbolaget inte acceptera någon friskförklaring, det var därför jag påpekade vikten av en gällande försäkring. Försöker man dölja problemet vid nyförsäkring så är det frågan om försäkringsbedrägeri och upptäcks detta får man inte ut en krona.

TACK ALLA för era svar...nu blev det inte den hästen för nu var hon helt plötsligt såld....
Kanske var like bra det så köper jag inte på mig ett bekymmer!

jag har inte sagt att man ska dölja det på något vis. men det är så, med de flesta bolag att man inte behöver göra någon ny besiktning på hästen när man skriver över en försäkring. så därför om deras försäkring tecknades när hästen inte hade sjukdomen så täcker försäkringen antagligen den även om hon själv skulle ta över hästen..

Precis, och det var därför jag tyckte att att hon skulle kolla upp försäkringen :) för att undvika trassel med reservationer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V