Vågar jag köpa en unghäst?

Sv: Vågar jag köpa en unghäst?

Jag tycker också att du ska köra på det , bara du har tid och pengar till det för vad jag har hört så kostar det en del med unghästar... Köpa sadel och inridning (om du inte kan det själv) massa sånt kommer ju till också... :D Annars så är det en bra ide tycker jag för man kommer ju närmare den unga hästen än den som har haft typ 2-3 ägare..
GO FOR IT!

Jag med!
Min pålle som jag haft sedan hon var 9 mån och ridit in själv har aldrig fått nån trotsperiod. Och tro mig -jag har väntat på den (eftersom det känns rätt normalt att få en sån).

Jag tackar så mycket för alla svar. Har varit och kollat på henne och utav alla de hästar jag tittat på var detta den som stod lugnast i gången,vid sadling och när vi ledde henne. Kan då tillägga att de andra definitivt inte varit några unghästar. Men nu ska jag ta mig både en och två funderare på detta så får vi se.

Jag har vana vid att hantera unghästar både hingstar,valackar och ston då vi haft en del på jobbet. Jag har även ridit en utav unghästarna lite då han precis var "insutten", det var även jag som var ute på första uteritten på honom hemma, men som sagt vi får se!

Senast ändrad:

Jag tackar så mycket för alla svar. Har varit och kollat på henne och utav alla de hästar jag tittat på var detta den som stod lugnast i gången,vid sadling och när vi ledde henne. Kan då tillägga att de andra definitivt inte varit några unghästar. Men nu ska jag ta mig både en och två funderare på detta så får vi se.

Jag har vana vid att hantera unghästar både hingstar,valackar och ston då vi haft en del på jobbet. Jag har även ridit en utav unghästarna lite då han precis var "insutten", det var även jag som var ute på första uteritten på honom hemma, men som sagt vi får se!

Lycka till ! Med hästletandet och jag hoppas du finner en individ som du känner är rätt för dig... Lita på din tränares åsikter och lite på din egen magkänsla...

Jag köpte en unghäst. Ett 3-årigt sto. Visserligen redan inriden men kunde knappt något. Har hela tiden haft hjälp av duktiga tränare. I år blir hon 8 och jag har än så länge aldrig ångrat mig en sekund. Kan inte påstå att vi har genomlidigt några större trotsperioder. Möjligen att hon sparkade efter skänkeln ibland under en period när hon var 5 år. :angel: Vi tävlar dressyr och är snart redo för debut i MSV nu.

Du kanske inte måste rida in henne själv om du är osäker. Finns ju duktigt folk som kan hjälpa dig med den biten. Har du sen en bra tränare som kan hjälpa dig med hästens utbildning och även rida den då och då så ser jag inget hinder.

Lycka till!

carolineartemis;130 97067 skrev:
Hej alla kloke bukefalister. Efter att ha förlorat mitt sto i somras är jag nu ute i hästletarsvängen. Jag har provridit en del, men ingen som har känts sådär wow. Så idag damp det ner ett mail i min inkorg och jag blev störtförälskad :love: och jag kan inte släppa henne ur tanken. Saken är den att hästen är född 2007 och inte inriden. Jag har ingen erfarenhet av att rida in unghästar men har ridit i 15 år och jobbar med hästar. Jag har många kunniga runt omkring mig men jag själv är inte tuffast i världen. Det beror helt på vad hästen hittar på. Vågar man köpa en unghäst? Någon gång ska väl vara den första?
Jag behöver många kloka råd nu![/QUOTE

Är säkert inga problem, under förutsättning att du har hittat rätt häst. Det vet du inte förrän du träffar den. Själv sätter jag större vikt vid individen än vid åldern. Så är det så kul med unghästar. Har bara två -07or i stallet.

Hälsning Maja

KL
Jag skulle nu inte köpa något annat än en unghäst. Har haft 2 st, och ska strax börja med min tredje. Jag har även både köpt och lånat häst tidigare, och jag tycker alltid att andra har trixat till saker så som jag inte vill ha dem. Detsamma gäller säkert om jag säljer häst till någon annan, missförstå mig inte, menar bara att man tillsammans med tränare och annan hjälp kan få den häst som man vill ha (till en viss gräns såklart!). Iallafall lättare än att köpa en där man ska börja rätta till saker direkt. Det är det problem som fått mig att bli mest irriterad, och hästen kommer ju dessutom i kläm pga detta.
Så jag är mkt positiv till unghäst, om man har möjligheten att utbilda den på rätt sätt.

Du måste uppdatera när du har bestämt dig jag tror att många är nyfikna här!! :)

Senast ändrad av en moderator:

Ja det ska jag naturligtvis göra :)
Ska kolla på en till på lördag, klickar det inte med den så kommer jag nog köpa den lilla sötnosen :love:

lycka till, det blir säkert jätte bra ;) låter visst som om du har erfarenhet och igentligen innerst inne vet vad du gör.

ville bara tillägga att jag har 2 hästar, 1 som är 11år och jag har börjat rida honom efter andra och vi har inga problem, det han inte kan lär jag honom, hans ovanor hör jag bara andra säga att han har. häst nr 2, är 6år inkörd på travet, lite inriden sen ställd som 4,5åring som sällskaps häst, för att uppfödaren sa att det inte gick med den hästen... jag har ridit honom och han bockade av mig i sken galopp, bad då min sambo sitta upp ( mycket större och tyngre än jag) hästen lyckades inte kasta av honom, så hästen la ner de, innan har alla sagt att han sticker och är as het så man måste hålla in honom stenhårt för att kunna skritta utan att man åker av, jag har ridit honom för 5te gången idag, då med långa tyglar.

det jag ville säga igentligen var att oavsätt vilken häst, vilka busigheter eller ovanor hästen har, så om du ignorerar dummheter och berömmer bra saker så blir hästen som du vill ha den, var lugn och framförallt glad.

vill tillägga att hästen som andra hade haft så mycket problem med har jag jobbat från marken med sen november och tagit hand om han sen oktober, har först försökt vinna hans förtroende och visat på ett mycke lugnt sätt vem som bestämmer.

Liknande trådar

Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 065
Senast: Targa
·
Gnägg Jag är i hästköpartaget. Då jag har liten budget kollar jag främst på hästar under 20 000. Jag har redan bestämt mig för att köpa...
Svar
12
· Visningar
5 151
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
2 037
Senast: MattiZ
·
Träning Hej på er! Tänkte höra om ni skulle vilja hjälpa mig :idea: Jag är stolt ägare till ett jättefint halvblodssto, född april 2007...
Svar
12
· Visningar
2 256
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama