Vågar jag ha dem ute nattetid nu?

aiquen

Trådstartare
Egentligen tycker jag att det är en aning för tidigt för hästarna att gå ute dygnet runt redan (varma dagar, kyliga nätter..) men sedan vårt hösilage tog slut och vi tvingats börja fodra med hö istället, har min gamla 24-åring börjat hosta igen (hon har typ kronisk bronkit, men genom att fodra med hösilage och ha stalldörren öppen även nattetid o.s.v. har jag lyckats hålla henne symptomfri länge) och således känns det inte helt bra att stänga in henne i dammig stallmiljö också. Så vad tror ni? Vågar jag ha dem ute i natt? Det är ca. 10 grader i skuggan nu.

Hästarna är två fjordingar och en shettis, alla med vinterpäls (om än inte så mycket längre, men de är alltså inte klippta eller så).

Sv: Vågar jag ha dem ute nattetid nu?

Kan kan man väll, men jag skulle inte göra det. Jag skulle väntat i någon vecka tills det börjar bli varmare på nätterna. Testa och vattna på höet mkt och ha stalldörren öppen så kanske det går och ha henne inne?

Det tror jag absolut du kan göra! Inga nakenhundar vi snackar om här ;)

Mina fullblod har gått ute i två veckor nu så jag tror inte att det ska vara några problem för dina hästar att vara ute.

Våra hästar har gått ute i 3 veckor. De mår bara gott. Låt dem gå ute du. Det är inte speciellt kallt om nätterna och de har ju vinterpäls kvar till och med skrev du.

Mina hästar går på lösdrift och de har slutat sova inne om nätterna! Går bara in för att bajja... :mad:

Min ena häst är vit, så nu har han gräsfläckar på benen. :) Han har alltid haft hosta tidigare vintrar då han stått uppstallad, men när han nu får gå fritt och alltid äta höet på marken med huvudet nere (fri sikt - inga boxväggar som han måste titta över) har hans hosta försvunnit helt! :banana:

Fjordingar och shettis? Med vinterpäls? NÄR skulle du INTE kunna ha dem ute på nätterna? :)

Jag tycker absolut du kan låta dom gå ute. Vi har fortfarande 0-gradigt på nätterna, men mina pållar går ute och mår kanon.

Hade jag haft min häst hemma (har henne på skolan nu ;)) så hade hon fått gå ute nattetid med.
Hon gick ute en natt i påsk när vi var hemma och hon tog ingen skada av det, tvärtom, hon älskar att gå ute i hagen istället för att stå inne i det tråkigt stallet.

Mina två halvblod går i princip ute dygnet runt året om, med undantag av när det regnar ihållande eller när det är riktigt många minusgrader vintertid. Detta har de gjort sedan 2003 och de mår prima! Borde inte vara några problem för dina hästar nu - snarare tvärtom. Ge dem extra grovfoder till natten bara, så klarar de sig utmärkt!

Visst kan du ha dina hästar ute på natten, jag haft mina ute i ca fyra veckor nu, dock har de kunnat gå in i sina boxar om de velat.

Har också haft problem med både hosthäst och dammigt hö, nu är ju det dammet inte så farligt, men det är jobbigt att höra hästarna hosta :crazy:

Vattnar på höet ganska mycket, mina hästar hostar inte alls längre.
Funderar på att släppa de på bete imorgon faktiskt efter att de har fått vänja sig vid gräset lite smått den senaste veckan. :)

Testa och vattna på höet mkt och ha stalldörren öppen så kanske det går och ha henne inne?

Givetvis vattnar/blötlägger jag höet, och stalldörren är som sagt alltid öppen, men det tog inte ens en vecka från det att jag började fodra med hö, tills hon började hosta. :(

Men tack för alla svar! De får vara ute i natt och så får jag hålla ett extra öga på dem ifall de börjar snora/får feber/etc. Men det borde inte vara någon fara egentligen. De har hela vintern gått ute runt 12 h varje dag, så några timmar mer eller mindre borde inte spela så stor roll nu när det ändå är plusgrader...

Så länge de har tillgång till grovfoder, så tuggar de och håller sig varma:cool:

*KL*

Om mina shettisar o araben kunnat gå ute sen början av mars så ska nog dina klara av o gå ute nu

Självklart kan du ha hästarna ute nattetid. Mina har gått ute i stort sett hela april månad. Har bara tagit in dem när det regnat... De mår utmärkt. De har fällt av vinterpälsen och går otäckade.

Jag ser till att de har ordentligt med hö under natten att tugga om det skulle bli småkyligt fram på småtimmarna... Gräset räcker inte så långt ännu i den hagen de går i nu. Nästa helg flyttar de upp till första sommarhagen.

Egentligen tycker jag att det är en aning för tidigt för hästarna att gå ute dygnet runt redan (varma dagar, kyliga nätter..) men sedan vårt hösilage tog slut och vi tvingats börja fodra med hö istället, har min gamla 24-åring börjat hosta igen (hon har typ kronisk bronkit, men genom att fodra med hösilage och ha stalldörren öppen även nattetid o.s.v. har jag lyckats hålla henne symptomfri länge) och således känns det inte helt bra att stänga in henne i dammig stallmiljö också. Så vad tror ni? Vågar jag ha dem ute i natt? Det är ca. 10 grader i skuggan nu.

Hästarna är två fjordingar och en shettis, alla med vinterpäls (om än inte så mycket längre, men de är alltså inte klippta eller så).

I valet mellan hosta och ute på natten finns inget annat val än att släppa ut på natten tycker jag! Jag har för övrigt hästen på lösdrift året om.... så jag är ju jävig. ;)

Oklippta hästar av dina raser skulle klara gå ute på natten mitt i vintern, så släpp ut dem du!!

Absolut kan dom gå ute!! givetvis, bara dom har tillgång till skydd som alla hästar ska ha ute ;)

På ridskolan fanns det en ponny förut som hade hostproblem... han fick gå ute mer eller mindre mitt i vintern, men täcke på nattetid, tillsammans med en kompis, och då mådde han bra igen! Det var det enda som hjälpte honom! :)

Ut med hosthästen så den får luft!! Vänta inte en dag till!

(förresten, jag är inte jävig, mitt fullblod står på stall i princip hela året!)

våra hästar har gått ute i en vecka nu blir det lite väl kallt på natten är det bara o slänga på dem ett täcke...

jag måste instämma med de flesta tidigare. det är lätt att man glömmer att hästar vill ha lägre temperaturer än människor och det är ju hårdhudade raser!
dessutom kan hästarna krypa ihop intill varandra om de är ute, blir dom kalla i boxen så är det bara stallväggen att krypa upp mot...

nej, ut med dom!:bump:

Liknande trådar

J
Hästvård nu har vi varit i väg med min shettis till kliniken då han hostar, som det ser ut är det nån slags allergi. Jag fick inte diagnosen...
Svar
9
· Visningar
960
Hästvård För det första: Fördelar- resp. nackdelar med halm? Vilken sorts halm använder man helst till att strö med? Är det ett dyrt eller...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: gloom_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka