Vågar jag ge han frukost?

MadicDomino

Trådstartare
Grabben mår inte bra i magen. Inte ätit något konstig vad jag kan komma på. Inga ben eller något annat, bara foder.
Problemet började igår morse, då han inte ville äta sin frukost. Så efter en stund tog jag upp fodret. Rastade han (kl 8), men vill inte bajsa. Kommer hem igen. Och han ställer sig och spyr, en brun flytande sak.

Tar ut och luftar han igen. (kl 10.30) Då sätter han sig och bajsar. Först väldigt hård och sen två väldigt lösa. (Han brukar bara göra en lagom liten hög på morgon. :crazy: ) Sen var det lugnt under hela dagen. Rastade han igen kl 13 och 17. Kl. 19 ställer han sig och spyr igen. Samma sak där, en brun slemmig spya. Går ut med han igen vid kl 20. Då försöker han sätta sig och bajsa, men inget kommer.. Går lite raskt (brukar funka när han blivit lite hård!) och gick bra bit. Men icke.

När vi kommer hem ifrån rundan, är han hungrig och gnällig. Så han får kanske 10 foderkulor. Rastade han även igen kl 24 och 02, men ingen bajsade, bara massa kissande. :crazy:

Gick upp kl 06.30 idag. Hittar en kladdig bajshög och två spyor. De är fortfarande lite lätt kladdiga, så gissar på att de kom väl kl 4 i natt. Han är absolut inte hunden som sätter sig och gör sina behov inomhus. (Han är snart 9år!) Senast han gjorde detta var väl när kom som omplacering till oss som 1,5år.

Han har tidigare ätit RC Light vilket funkade bra magen, i 3 år, men pga hans torra hud bestämde vi för att prova något annat. Han tål inte griskött, känslig mot nötkött och vete. Funkar bäst på foder med lamm eller kyckling. (fisk har vi dock aldrig provat!)
Nu har han ätit Carrier Lamm & ris i snart 9 månader, inga problem med magen och han har blivit bättre i huden. Inte lika känslig för hotspots längre.

Nu är frågan, vågar jag ge han frukost, eller ska jag låta han svälta tills i morgon? Han är annars pigg och på glatt humör. Dricker som han ska. Hungrig är han iallafall. :angel:

Har mina funderingar på ringa vet i så fort deras klinik öppnar. Får se vad de säger.

Senast ändrad:
Sv: Vågar jag ge han frukost?

Jag skulle inte ge frukost, möjligen risavkok, dvs vattnet från riset, inte själva riset.
Sen skulle jag ringa vet och kolla.

Har pratat med dem!

Svällt han till ikväll och ge risavkok med lite ris i då. Ska inspektera spyorna om där kommer blod (vilket jag inte sett än så länge!) och lugnar det sig inte till ikväll så har vi en tid inbokad till i morgon eftermiddag.

Får lida med en mycket hungrig hund hela dagen då. Gnällig som attan! :angel:

Hej!
Jag har en allergisk hund som även har mycket känslig mage. När han får diarre kör jag svält i ett dygn och under tiden ger jag canicur vid 4 tillfällen. Dag två ger jag 1 dl överkokt ris(20kg hund) vid 6 tillfällen. Dag tre blandar jag i lite älgkött (men det bästa är väl kyckling eller fisk eftersom det är ganska milt) i riset och ger fortfarande vid 6 tillfällen. Sedan trappar jag upp mängden kött och såsmåningom torrfoder samtidigt som jag minskar antalet mål och mängden ris under drygt en vecka. Så efter drygt en vecka brukar han vara tillbaka på normal giva igen.

Hoppas din vivve kryar på sig! Lite OT är att förra gången han var på svältdiet så vaknade jag på natten av att hans mage kurrade! Han var såå ynklig och hungrig =(

Min går runt, morrar på allt, gnällig, stirrar på mig och slår våldsamt med sin vattenskål. Typ "GEEEE MIG MAT, ANNARS SLÅR JAG MER PÅ SKÅLEN ÄNNU MER!" :angel:
Har redan fyllt och torkat upp efter detta vattenskålsdrama 3 gånger idag. :mad:

Kl 20 i kväll har det gått ett dygn sen sista målet. Då blir det vattnet ifrån ris och lite riskorn.

Min 11 kgs hund borde då ha hälften av det din hund får i morgon då? :o
Dock hatar han ris, så vi får hoppas på att det går ner ifall han är vrålhungrig! :angel:

Gör väl en liten uppdatering!

Kl 06: Bara kiss
Kl 09: Vi gick en långpromenad. En liten kladdig klutt.
Kl 12: Rinnande, men med en liten korv!
Kl 15: Falsk alarm. Han stirrade rundor, men inget kom ut.
Kl 17: Dags igen. Kom väldigt lite, dock rinnande.
Just nu sitter han på balkongen

Inget kräk! Han är fortfarande lika pigg och glad - vill leka och kasta leksak. Knäppa hund..
Han fick lite risvatten vid kl 15! Och har fått risvatten med lite ris nu!
Dock vill han inte äta det. Han tycker det är jättetråkigt och väntar på middag typ. :mad:

Just nu har jag satt ut han på balkongen. Låter han njuta av lite ensamhet och vårsol! Tror springande i trappor, stressar mer är nytta för att kom ut. Och som sagt han vill inte göra sina behov inomhus. Så balkongen med lite ensamhet och kunna göra det som behövs utan att skämmas.

Funderar på att köra och köpa Canikur, dinasyl eller liknade på apoteket bra eller dålig ide?

Grabben mår helt okej idag! Han inget bajs sedan kl 18. Han fick även diarsylen kl 18.

Dock har han gjort 2 små högar inne i natt. Trots jag var ute kl 03 med han. Men men, gör inget . Nästan små korvar idag! :idea:

Gör en uppdate!

Blev inget vet. besök eftersom de tyckte han svarade bra på diarsylen.
Dock bajsade han inte på hela dagen! (Utom under natten till fredagen)

Har fortsatt ge han 2 matskedar överkokt ris med lite risvatten varannan timme. Dock vägrar han äta det. Men vet. tillät att han får en mini mini bit leverkorv eller leverpastej som vi löser upp i risvattet (eftersom det är det han typ ÄLSKAR!) i geggan så han får i sig det! Finns det något annat som gör att han får i sig det? Som smakar mycket, men är riktigt snällt? Sist han hade problem med magen för många många år sen, ratade han kokt vit fisk. (I övrigt älskar han fisk, typ lax mm) Kvittar om han blir svällt i 3 dagar, han äter det inte.

Har funderat på kyckling, med det går inte blanda (göra det mer geggigt) och göra riset mer smakrikt. Vilt? Kycklingfärs hade kunnat funka! Han tål inte gris och vågar inte ge han nöt i detta läge i heller, då han har regerat på nötkött tidigare i foder.

I natt har han bajsat inne igen (trots jag varit ute 03 i natt igen!), 2 små fasta korvhögar och 1 vatten/kladdhög. På första rast rundan på morgonen, kommer det rinnande igen och är blodstrimigt (men mest brunvattnigt)...

Snabbt samtal till vet., som ber oss att avvakta 24h och minska risportionerna till 1 matsked varannan timme. Tarmen har säkerligen blivit lite sårad av att behöva bajsa hela tiden, till igår när han inte kunde bajsa på ca 20h. :crazy: :cry:

Dock har jag en känsla att jag inte får i han tillräckligt med vatten. Han rör inte vattenskålen särskilt mycket. I riset får han visserligen ganska mycket risvatten i. Och han kissar normalt när vi är ute. :cool:
Kokade vätskeersättning enligt en hemsida jag hittade. 1L vatten, 1 tsk salt och 1 matsked honung - med det rör han inte. :mad:

Finns det något sätt att övertala han att få i sig mer vatten? Han verkar inte uttorkad, men tror jag behöver få i han mer vatten för att "systemet" skall funka bättre.

Senast ändrad:

Och förresten, jag tror jag har hittat boven som startade detta.. Har börjat borsta hans tänder.

Sist jag borstade var i tisdag eller onsdags. Köpte en random tandkräm med biffsmak i djuraffären. Han brukar vara känslig mot konstiga grejer, exempelvis fick han en enormklåda och utslag över hela kroppen av PlackOf.. :cry:

Ingredienserna är:
Sorbitol, Silcon dioxide, Akryl polyqlycosides, Cellulose gum, peppermint, beef flavour, Tetrasodium Pyrophosphate, Enzyme.

"The usage of the toothpaste is harmless, even if you dog swallows it"

11012882-origpic-beabd7.jpg

Senast ändrad:

Nar Mandy har ont i magen har jag kokat kyckling brost med riset och sedan hackar jag upp kycklingen jatte smatt. Men genom att jag kokar kycklingen i risvattnet tar det ju smak av kycklingen ocksa.

Åh! Att jag inte har tänkt på det! Kokte fisken i riset sist med.
Värt ett försök. Tack!

Vaknade i morse, med en stackars vovve med en väldigt kladdig rumpa. Avföring i hela pälsen. Både klumpar och gegga. MEN INGET BLOD ELLER SLEM! :banana:

Inga högar inne (allt satt ju i rumpilumpan! :crazy: ), men jag har känslan det kanske är på bättringsvägen! En kär vän kom även förbi men Hill´s Prescription Diet Canine I/D burkmat precis. Vi får prova det med nu, eftersom han vägrar riset igen. Trots riset är kokt i kyckling. :mad:

Bra att ha hemmagrejer.
Majsvälling, typ Semper, hundar älskar det o jag har alltid upplevt att det lugnar upprörda magar, flera vet säger att det inte har någon effekt, men jag o många med mig anser det kanon, lika med Risvälling.
Fiskbullar på burk, milt o fint mot magen (okryddad naturligtvis).

Fiskbullar ifrån barnmatshyllan? :o
Får köpa vällingen i eftermiddag , är villig att testa allt !

Blanda i lite rå oxfärs i det avsvalnade riset. Måste vara ren oxfärs, ej blandfärs. Även älgfärs kan vara ok.

Måste vara därför som det är så vanligt förekommande i torrfoder?
Majs är inte nyttigt för blodsockernivån, som har en tendens att åka berg o dalbana vid majsintag, men att ge det ibland för att lugna o lena en irriterad mage tycker jag är bra.
Naturligtvis skall det inte ges om man misstänker bakteriell infektion i mag tarm kanalen.

Liknande trådar

Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 018
Senast: Docka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
4 001
Senast: Anna
·
E
Hundhälsa min fina rottis Alfred insjuknade i mars(11) i magsjuka, efter att antagligen ätit nått olämpligt, han var då knappt 1 år och ganska små...
Svar
13
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka