Vågar jag cykla med min gamla hund?

purity_666

Trådstartare
Jag tänkte cykla till stallet. Det är 6 km enkel väg, ca 1 km asfalt och där kommer hundarna vara i koppel. resten är grusväg och då får de vara lösa.

Jag har en 11-årig blandras av schäfermodell. Han är pigg och kry, får fortfarande sina tokryck och springer runt. Men vi har inte motionerat överdrivet mycket. Hundarna är lösa på gården och har fått följa med till stallet och strosa runt där. Vi har inte gått längre promenader.

Lillhunden lär orka utan problem, men är lite orolig för att det ska bli för mycket för den äldre hunden, även om min egen kondition är obefintlig så cykelturen lär gå långsamt.

Tycker det känns taskigt att lämna ena hunden själv hemma och bara ta med en också. Ja jag vet inte, vågar jag eller bör jag låta bli?

Han är av schäferstorlek, väger 35 kilo ungefär.

Grejen är att jag varit/är överviktig. Gått ner 40 kilo senaste året och har mycket vikt kvar att gå ner, men nu kan jag röra lite mer på mig. Dessvärre fixar inte jag att gå först 6 km, sen rida, sen gå 6 km hem. Cykla funkar bättre för mig.

Men då lämnar jag nog honom hemma helt enkelt. Får se om jag tar med lillhunden eller inte. Känns taskigt mot min gamling.

Men gå biten vid asfaltsvägen, sen kan du ju cykla i promenadtempo längs grusvägen där du tänkte ha dem lösa. Så blir det som att gå för hundarna.
Dock hade jag varit väldigt uppmärksam på den gamla så att han inte blir för varm eller helt slut. Allt handlar ju om vad han har för kondis idag.

Jag hade utan problem kunnat cykla 6 km med min 11-åring, ur konditionssynpunkt. Hon är vältränad, men jag tycker att hon återhämtar sig mycket sämre och framförallt tar det tid för henne att kyla ner sig själv numera. Så just cykling undviker jag.

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 010
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 181
Senast: Milosari
·
N
Övr. Hund Hej Vi ska skaffa våran första valp i vår, och kontrollfreak som man är börjar jag redan bekymra mig för hur man ska lösa olika...
Svar
5
· Visningar
1 372
Senast: Lager
·
P
Övr. Hund Hur mycket motionerar ni er hund varje dag? Vad brukar ni hitta på? hur många gånger går ni? Hur lång tid? Vad har ni för ras? Så här... 2
Svar
21
· Visningar
2 139
Senast: Annielee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka