• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gunvor
  • Startdatum Startdatum
G

Gunvor

Vad tror ni?
Nedärvde han petellaupphakning?
Vad anser ni om Lantbruksstyrelsens order om att ta bort honom? :crazy:

Enligt vad jag har hört från gamla uppfödare fanns det inget belägg för att han nedärvde patellaupphakning!

Jag tycker att lantbruksstyrelsens beslut att ta bort honom var lika hemskt som deras beslut att avliva Excellens!

Som står ovan misstänktes Vagabond att nedärva patellaupphakning och avlivades på order av lantbruksstyrelsen.

Excellens tillhörde en stambok som inte var godkänd i Sverige på den tiden, och avlivades han också på order av lantbruksstyrelsen trots att flera hade erbjudit sig att ta hand om honom :mad:

Att ta honom ur avel och få det utrett är en sak,
men att ta bort. Jag håller med dig fullständigt.
Tur att han få en hel del avkommor, och några gdk
söner som för blodet vidare.

På den tiden, 1976 och 1977, tillhörde Flyinge staten, och löd därför direkt under lantbruksstyrelsen.

Du är inte den enda som blivit upprörd!

Vad det gäller Vagabond så tror jag det var rätt att ta honom ur aveln då jag tror jag fått information om att han var helt klart överrepresenterad vad det gällde patellaupphakning hos avkommorna, bl a sonen Filipin 478 som var opererad innan han gick till Danmark.Vagabond fick avbryta avelssäsongen 1975 hos Bjarnholt efter att ha betäckt 27 ston det året. Och avlivades 1977 vid samma tillfälle som Jovial då man på Flyinge tyckte det var ovärdigt en gammal beskällare att stå kvar och endast användas som provhingst.
Vad det gäller Excellens så hade Allan Nilsson på Brantås importerat honom för Flyinges räkning och hade honom på station i 4 år.När han sedan ville få honom tillbaka då Flyinge ansåg att han skulle slås ut så motsatte sig lantbruksstyrelsen detta och slaktade honom istället varvid Nilsson lät ett nytt stöd till hingstköp frysa inne.

Excellens var i praktiken Holsteinare men var registrerad i Westfalen vars stambok var godkänd i Sverige på den tiden.

Westfalens stambok var inte godkänd då!

Fram till för en tjugo år sedan var det väldigt få stamböcker som var tillåtna i Sverige. Irco Marco t ex hade interimistiskt tillstånd fram tills den holländska stamboken godkändes.

Det jag har skrivit i ovanstående svar har jag fått från flera gamla uppfödare som var aktiva på den tiden. Har också för mig att Joja skrivit om det i sina Gamla Tiders Ädla Hingstar.

Även jag var aktiv inom aveln då. Men när blev Westfaliska stamboken godkänd i Sverige? Då man från Flyinges sida var medveten om att han var regad i Westf. och den vägen "smygit" sig in i svensk avel då Holsteinerstamboken inte var godkänd, det vore ju märkligt om inte Graf hade uppmärksammat situationen redan 1971.

Men att Excellens tillhört en icke-godkänd stambok måste man väl ha vetat om redan när han kom till Sverige ? Hur kunde de smyga in honom då ?

Jag har en häst med E. i stammen och det jag har hört, alltså bara lösa rykten var att E. inte motsvarade förväntningarna.

Men det är ju helt vidrigt att Lantbrukstyrelsen fatta så drastiska beslut som att slakta en fullt frisk häst ? Usch !

Det var inte alltid "bättre förr"

Vad gäller när olika stamböcker blev godkända så vet jag bara att Irco Marco har interimistiskt tillstånd och inget svenskt stamboksnummer i hingstkatalogen för 1982 men att han fått stamboksnummer i katalogen för 1983 så det var väl där någon gång som den holländska stamboken godkännes.

Varför Kurt Graaf inte uppmärksammade Excellens "felaktiga" härstamning tidigare vet förstås inte jag. Kolla i Gamla Tiders Ädla Hingstar, har för mig att det står där, men jag har den tyvärr inte här.

E tillhörde väl inte en av mest attraktiva beskällarna på sin tid, och jag har för mig att han slogs ut pga icke förväntad nedärvning och att det blev en principsak att han skulle slaktas från lantbruksstyrelsen sida,

Nedärvde han petellaupphakning?
Ja, det är jag helt övertygad om.

Vad anser ni om Lantbruksstyrelsens order om att ta bort honom?
Så här i efterhand, sett till hans ättlingar, så tycker jag att beslutet var rätt.

Mvh Cissi

Jag kan hålla med dig om att det kanske varit bättre att ta honom ur avel. Men, jag är övertygad om att hade han tagits ur avel medan nedärvningen av patellaupphakning utreddes, så hade han inte återkommit i avel.

Rätta mig om jag har fel - det finns väl inga hingstar som för hans blod i avel längre? Eller, jo, Fortus Hästak finns ju iofs.

Vad det gäller hans söner - jag hade gärna sett att även deras förärvning utretts med avseende på patellaupphakning.

Mvh Cissi (som haft en häst med Vagabond i stammen och ridit två andra - samt känner till ett antal andra)

Vagabond var ju en mycket snygg individ men han tillförde nog inte aveln speciellt mycket

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Beslutet att ta in Tactical Landing i fransk avel har hyllats av många. Supertränaren Jean-Michel Bazire är dock av motsatt åsikt. –...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023