• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gunvor
  • Startdatum Startdatum
Jag köpte mina när de kom ut för en tjugo år sedan genom Ridsports bokklubb. Tror att de fortfarande finns kvar.

När kom Utrillo? Han var ju också ett hollänskt varmblod och han godkändes i svensk avel även om vissa var mindre glada över det. Har för mig att han kom innan Irco Marco. Många hingstar står första året på intermistiskt tillstånd.

Utrillo var Hannoveranare och var född 10/1 1962 och den stamboken har alltid varit godkänd i Sverige

Menar du med att många hingstar står första året på interimistiskt tillstånd för att de bara blir godkända på ett år :confused: Det har ingenting med den typen av interimistiskt tillstånd som Irco Marco fick. De hingstarna blir ju premierade på ett år och får stamboksnummer, vilket Irco Marco inte har förrän i hingstkatalogen från 1983.
Han kom till Sverige redan som 7-åring 1978 och fick då interimistiskt tillstånd för att den holländska stamboken då inte var godkänd i Sverige.

Som du redan har fått svar om så har Utrillo ingenting med Holland att göra utan var hannoveranare som kom till Sverige hösten 1964.

Hade fått fel för mig ang Utrillo. :bow:Om du tittar i hingstkatalogen, så står det på många utlänska/importerade hingstar att de har intermistiskt tillstånd. Vad jag förstått så har de fått det för att den svenska avelsnämnden inte har tittat på och gjort sitt uttalande, utan man går helt och hållet på hingstens godkännande i sitt hemland. När nämnden väl sagt sitt och godkänt hingsten så får han sitt stamboksnummer och en avelsväderingsbokstav (heter det så?). Rätta mig nu om jag har fel, har bara för mig att det är så.

Ingen patella på mitt sto eller hennes fåtal avkommor, blev ytterst chockad & konfunderad då beslutet togs att avliva honom, en så underbar individ kunde väl fått leva sina sista år som valack!

Ok, då fattar jag vad du menar :)

De får interimistiska tillstånd om de importeras efter att vårens premiering varit, eller om de utländska meriterna inte hunnit kollas upp.

Att ta en häst ur aveln i väntan på utredning - javisst.
Men att ta bort en häst för att misstankar fanns - helt uppåt väggarna.

Hans söner borde verkligen kollas bättre. Hade tills för inte
så länge sedan ett sto e. Vagabond, som ganska nyligen gick
bort. Ska nu sälja en av hennes döttrar och tycker att
avkommorna skulle kollas upp bättre.

Hej!
Jag tror många av de "gamla herrarna" tycker det var ett misstag att ta bort honom. Den känslan har i alla fall jag fått då jag visat barnbarn till Vagabond. Hade ett sto efter honom, mycket hållbara hästar. En hingst hade jag framme för visning, tyvärr var han så spänd i sin skritt att han såg närmast halt ut (nja, nästan i alla fall), Heimdahl tog in o kollade honom på Flyinge under pågående visning. Men det hela satt i huvudet på honom, han ville bara springa och sprätta runt bland andra hingstar.
Under kritiken påvisade Graaf just hans härstamning som en möjlig orsak till hans stela bakben. Men han var ju helt friröntgad, så det fanns inget där....
Så med andra ord, min erfarenhet har bara varit hållbara hästar. Har även haft ett annat sto med Vagabond som morfar, lika hållbart och ingen hakning på hennes avkommor....
Håller alltså med om att det är drastiskt beslut att ta bort en hingst så snabbt utan vidare efterforskning.
Hälsningar Nina

Jag har ett barnbarn till Vagabond, ett sto e. Warrigall. Hon har patellaupphakning, liksom två andra Warrigall-hästar jag känner till (det var ju ingen poppishingst direkt, men av de 4 Warrigall-hästar jag känner till har alltså 3 patellaupphakning).
Däremed inte sagt att det kommer just från Vagabond, Warrigall hade ju ett möderne också. Men visst är mina misstankar riktade åt ett speciellt håll :smirk:
Att sedan avliva hästen, ja, det låter ju väldigt drasiskt. Men å andra sidan, var han alls inriden och gick att använda till annat än avel? Annars kan jag ha viss förståelse för det, även om det låter väldigt hårt.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Beslutet att ta in Tactical Landing i fransk avel har hyllats av många. Supertränaren Jean-Michel Bazire är dock av motsatt åsikt. –...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023