Våga släppa ut

A

artchie_1997

Igår kväll var jag och mannen och hämtade en kattunge på 13 veckor. Fann sig väldigt snabbt när vi kom hem och är väldigt kelen. Dock fortfarande lite misstänksam om det är snabba rörelser osv, men allt är ju fortfarande nytt.

Till saken är den att hon är mer utekatt än innekatt. De sa att hon var rumsren men vad jag har förstått det så har hon mestadels vuxit upp ute.
Och tanke är att hon ska förbli utekatt. Vi bor i en stor lägenhet, men har en "balkong" som angränsar till grannens stora trädgård. Vi har givetvis pratat med grannen och sagt att vi får ju plocka upp i den mån det går.
Vi har en låda till henne här inne, men när kan man våga släppa ut henne? Vill ju inte att hon ska försvinna det första hon gör.
Problemet är att hon har varken kissat eller bajsat ännu. Varken i lådan eller i lägenheten. Hon har LAGT sig i lådan ett par ggr när vi satt henne där.
Det har trots allt gått ganska många timmar sen vi hämtade henne.
Så hur bör jag göra när jag ska börja släppa ut henne? Det är en bit över gräsmattan för att hitta nåt mjukt ställe att sätta sig på.

Man kanske kan ställa ut lådan också?

Vore väldigt tacksam för svar :)

Sv: Våga släppa ut

Jag hade INTE släppt ut den så på en gång. den måste ju få en chans att lära känna er, och trivas hos er, så den har ngt mysigt att komma hem till igen.

Vi brukar ha dom inomhus ca 1 månad innan vi släpper ut dom själva.

Hur hanterar jag det att hon varken kissat eller bajsat? Hon måste ju nångång. Bara att vänta? Och börja om från noll om hon inte fattar att hon ska göra det i lådan..

Tack förresten. :)

Hur hanterar jag det att hon varken kissat eller bajsat? Hon måste ju nångång. Bara att vänta? Och börja om från noll om hon inte fattar att hon ska göra det i lådan..

Tack förresten. :)

Ja, såklart kommer hon att behöva "göra från sig" förr eller senare:-)

Dom brukar fatta vad lådan är till för väldigt fort.

Lycka till!

Jag tycker också att hon ska få bo in sig innan hon får gå ut, dessutom bör ni följa med henne till en början. Sedan tycker jag att en katt bör kastreras innan den släpps lös. En honkatt kan börja löpa vid 4-5 månaders plder så har man otur blir ens kattunge med kattungar.

Jag börjar bli lite orolig över hon fortfarande inte gjort i från sig något. Varken i lådan eller nån annanstans. Hon åt precis lite grann.
Men vi hämtade henne igårkväll.. Hon borde ju behöva kissa/bajsa snart?
Självfallet ska hon steriliseras :)

Jag börjar bli lite orolig över hon fortfarande inte gjort i från sig något. Varken i lådan eller nån annanstans. Hon åt precis lite grann.
Men vi hämtade henne igårkväll.. Hon borde ju behöva kissa/bajsa snart?
Självfallet ska hon steriliseras :)

Det kan ta en stund innan dom vågar göra ifrån sig, det va samma sak med vår lilla tjej när vi fick hem henne, gick säkert ett dygn innan hon gjorde ifrån sig.. Så jag skulle inte oroa mig, det kommer! ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V