Väga häst

H

hasse

Att räkna ut foderstat är inga större problem,om man har grovfoderanalys , det svåra är att få hästens levande-vikt !
(Hur många har en våg som är stor nog) För både kor och grisar finns "viktmåttband" som direkt översätter bröstomfång till kilo , men vet någon om det finns motsvarande för häst?
Jag vet att det finns ett par utprovade formler för hur vissa mått , som mankhöjd,bröstomfång ,skenans omkrets etc.skall divideras och multipliceras med vissa siffror , men jag vet inte exakt hur.
Någon som kan hjälpa mig ? :confused:
 
Sv: Väga häst

Det finns sådana måttband även för häst. Kolla i välsorterade ridsportbutiker eller på Granngården.
 
Sv: Väga häst

Om du bor i stockholm så finns det en tjej som åker runt med en våg till dom som vill väga sin häst. Har tänk ringa henne men det har inte blivit av. Om du vill ha telnummer så pm:a mig. Det kostar ca 100-150 kr tror jag det var.
 
Sv: Väga häst

Jag väger dem såfort de är på klinik, oavsett vad det handlar om ser jag till att få upp dem på vågen.

Och t ex min valack han ligger stadigt på 395 kg (plus/minus två kilo) så han vet jag väger knappa 400 kg.

Unghästen växer ju och la t ex på sig 100 kg (som inte syndes) på 7 månader. Henen vet jag vad hon vägde sist hon vägdes och hennes genomsnittliga viktuppgång senaste året. Dvs i oktober vägde hon 350 kg och hon har i snitt gått upp 10 kg per månad så jag räknar med att hon väger strax under 400 kg nu hon med.

Annars finns det viktmåttband att köpa, om man mäter RÄTT (dvs lite diagonalt) så slår det iaf på ALLA hästar jag mätt fel på max 25 kg åt något håll. (Jag har mätt med band och sen kontrollvägt på våg) så det är bra att använd mellan vågvägningarna eller om man inte kan väga på våg.

Annars kan man ta sin transport, åka till bilprovningen, en kvarn eller liknande och väga den tom. Sen stoppar man i sin häst och åker tillbaka och väger transporten med häst i. Viktskillnaden är hästens vikt. Observera att man dock kan få obehagliga överraskningar av den här metoden, t ex när det i regbeviset på släpet står det väger 600 kg och det i verkligheten väger 750 kg och du inser att du har plötsligt 150 kg mindre lastvikt ;) Det är för regbeviset OFTA säger fel som man ska kontrollväga släpet tomt med och inte bara väga med hästen i och sen dra av utefter regbeviset.

Fordonsvågar har en del bilprovningsstationer, sopstationer, lastbilscentraler och kvarnar t ex. Bilprovningen vet var närmsta våg finns. (T ex i Gävle är den hos bilprovningen själv, men här i Tierp får man åka till återvinningsanläggningen och väga där). Det kostar eg 250 kr att väga bilen men pratar man snällt med gubbarna på bilprovningen brukar man få väga gratis (iaf jag).

Och soms agt, lämna inte en klinik utan att passerat vågen (om de har någon), oavsett om det bara var en månad sen du var där =)
 
Sv: Väga häst

Alexandra_W skrev:
Annars finns det viktmåttband att köpa, om man mäter RÄTT (dvs lite diagonalt) så slår det iaf på ALLA hästar jag mätt fel på max 25 kg åt något håll. (Jag har mätt med band och sen kontrollvägt på våg) så det är bra att använd mellan vågvägningarna eller om man inte kan väga på våg.

Måttbandet har iaf jag upplevt att de funkar bara på en häst som har en kroppsbyggnad efter "mallen". Jag som har en rätt liten och kort men ändå grov fjording med ett bröstomfång på låt säga 195-200cm så kanske det finns ett halvblod/annan större häst som är mkt större åt alla håll och därmed borde ha mera muskel och skelettmassa som ändå ligger på på ungefär samma bröstomfång... De borde väl inte väga lika mkt då? Det känns inte som att måttbandet kan ta hänsyn till såna saker. Det är mer så att en häst med ett visst "midjemått" väger ett visst antal kg i genomsnitt... Eller?
 
Sv: Väga häst

pimy skrev:
Måttbandet har iaf jag upplevt att de funkar bara på en häst som har en kroppsbyggnad efter "mallen". Jag som har en rätt liten och kort men ändå grov fjording med ett bröstomfång på låt säga 195-200cm så kanske det finns ett halvblod/annan större häst som är mkt större åt alla håll och därmed borde ha mera muskel och skelettmassa som ändå ligger på på ungefär samma bröstomfång... De borde väl inte väga lika mkt då? Det känns inte som att måttbandet kan ta hänsyn till såna saker. Det är mer så att en häst med ett visst "midjemått" väger ett visst antal kg i genomsnitt... Eller?

De hästar jag mätt:

Kallblodssto, 153 cm i mkh. Trind, men mest maaage och knubb, inte spec trind runt mätområdet. Bandet: 590 kg. Vågen 610 kg. Felvisning band: -20 kg

Arabvalack, 147 cm i mkh. Mätt dels i normalhull. Bandet 400 kg, vågen 391 kg. Felmarginal band: +9 kg
Med världens största gräsmage. Bandet 410 kg, vågen 398 kg. Felmarginal band: +12 kg.

OBS att jag knappt trodde vågen visade rätt, hästen var betesfet med jättemage.

Halvblod, tvååring, 155 cm och överbyggd bak, växte. Bandet sa 450 kg men det trodde varken jag eller vet på. Vågen visade - 450 kg. Felmarginal band: 0 kg

Arab, halvårsgammal. Bandet sa 230 kg, vågen sa 249 eller omd et var 247 kg. Felmarginal band -19 alt 17 kg.

Samma arab som ovan, 1½ år. Band 350 kg, våg 352 kg. Felmarginal band: -2 kg

Gräsligt FET ponny. Bandet sa 350 kg, vågen sa 350 kg. Felmarginal noll.

GROV ponny men inte fet, men grov. Bandet 325 kg, vågen 330 kg.

Osv.

Så, det har aldrig diffat på mer än +/- 25 kg, oavsett om det är vuxna eller åringar, jämnfeta eller bukiga, magra eller tunna osv. Men soms agt, mäter man FEL får man en REJÄL diff, banden ska inte ligga rakt utan lite diagnonalt.

Däremot provade jag mäta högdräktiga stoet, tyvärr kunde jag inte kontrollväga henne men där LÄR det ha visat fel.
 
Sv: Väga häst

Jag provade med måttband på min knubbis - 23-årig kbltravare, överviktig = 780 kg!! :o
Klinikvåg 660 kg! :smirk:
Så jag väger hellre honom varje gång vi är på kliniken.
 
Sv: Väga häst

Om jag får "sno" tråden lite, så undrar jag, Alexandra, hur menar du med "lite diagonalt"?
Kan du försöka beskriva var du lägger måttbandet när du mäter?
Jag har själv tänkt försöka på mina små shettisar, men har varit lite skeptisk till det. Men kanske skulle testa på ditt sätt.... ;)
 
Sv: Väga häst

Vägbanden ger jag inte mycket för, har ett sådant som visar helt fel.
Är du inne på klinik kan du passa på att väga kusen när du ändå är där, annars finns det ofta snälla bönder som har "vägplattor" där de vanligtvis väger hö, halm osv. vid köp, där man kan väga hästen om man ber snällt.
 
Senast ändrad:
Sv: Väga häst

På Veters sida finns en bra viktformel som tar hänsyn både till omfång och kroppslängd. Fyller man i måtten så räknas det dessutom ut automatiskt :D

*HÄR* finns sidan
 
Sv: Väga häst

Mätte mina hästar med viktmåttband och tror nog att det stämmer ganska bra...?
Fast jag ska prova med en så'n där formel oxå och räkna ut vikten.

Resultat med viktmåttband:

Arabsto, 150 cm, normalhull, dräktig i mån 7(?) = 511 kg

Kallblodstravarsto, 155 cm, MKT gott hull, dräktig i mån 9 = 673 kg

Hbl/kbl-valack, 2 år, ca 155 cm, normalhull = 450 kg

Shettishingst, 2 år, ca 100 cm (?), normalhull = 194 kg

Tror ni att det stämmer?? :)

Återkommer när jag mätt och räknat formler!! :D
 
Sv: Väga häst

Jag ska avmaska lillen i veckan så jag tänkte gå efter den mätningen. Jag vet inte vad han kan tänkas väga. Han är nio månader och ganska rund om magen :). Jag ska se om jag kan mäta fram en vikt imorgon.
 
Sv: Väga häst

Annars är ett bra knep att åka till närmsta soptipp eller grustag, där brukar det finnas bilvågar. Åk och väg med och utan häst så har man ju vikten på hästen som mellanskillnad!
 
Sv: Väga häst

Har ett sådant viktmåttband och det brukar stå på ungefär 474kg på Patsy och när jag vägde henne på Täby så vägde hon 485 så jag använder måttbandet som ngn form av ledning, den bästa jag kan få utan att väga henne.
 
Sv: Väga häst

*lånar tråd*
Har mätt min lånehäst med vanligt måttband och med nån formel jag hittade för att kunna räkna ut foderstat. Har ingen möjlighet att köra till nån våg för har varken släp eller vet var sånt finns här i Bolivia. Han är av fullblodstyp (nån föreslog poloponny), ganska mager, kort i ryggen med långa ben ca 160 cm. Fick det till 300 kg. Låter inte det väldigt LITE. Minns att min ponny vägde mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 475
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 533
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej mina allvetande internet-gurus! :) Jag har kört fast i uträkningen av min tjocke shetlandsponnys vikt. Använder mig av Christina...
Svar
12
· Visningar
5 549
Senast: bigganl
·
D
Hästmänniskan Såg att flera hade skrivit att dom haft nästan lika problem med hyresvärden som mig. Men nu orkar jag ej mer och skall flytta så fort...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
28 079
Senast: Tezzan_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp