väga föl

Sv: väga föl

Det är bara för att han ska kunna gå med mamma så länge som möjligt. Kastrationen är mer ett nödvändigt ont. Naturligtvis är kastrationen också ett stressmoment, men här gäller det att välja mellan pest och kolera. Avvänjning är ett större stressmoment och även om man som vissa (undertecknad inkluderat) har haft hinstungar gående med mamma till ett års ålder utan problem, så hjälper det inte eftersom faran att utveckla symptom inte är över då.

Carina på Silver Arabians

tack för detta svar..precis så är det pest eller kolera. Jag har liksom inget val..
Vikten kommer givetvis imorgon när vi vägt, jag tippar på 100-120 kg. har även gjort en av dessa "formler" som finns nu och den säger att han ska väga 145 kg, men det tror jag knappast. Kan var kul att se hur mycket det slår fel.
// Maggan

Jag har varit med om flera fall där sto och dess avkomma gått med varandra utan bli avvanda upp i vuxen ålder och de har sprungit och skrikit efter varann när den ena tagits ut ur hagen för ridning, skötsel etc :crazy: Jag vet inte om jag haft otur som träffat på alla dessa oavvanda "vuxna föl" men det har klart inneburit stressmoment för både stoet och dess avkomma varje gång något skulle göras med bara den ena, ridning, skötsel etc och den andra lämnats kvar i hagen för en timme eller två.

Jag tror absolut inte det blir några bekymmer psykiskt sett för att de vänjs av sent eller aldrig, utan det är just dessa moment då man tar ut den ena för en kort stund.

Hästar som är avvanda i sen ålder men ändå helt avvanda ( om du förstår? :D ) har jag aldrig haft några problem med :)

Sen är det säkert väldigt individuellt från häst till häst :)

Det beror säkert även på stoets och fölets personligheter. Årets föl här har påbörjat sin avvänjning på egen hand (4 månader). Hon tycker inte alls att det är så viktigt att följa med mamma in, utan stannar hellre kvar i hagen hos "storasyster" och "pappa" om hon får välja. Mamma kollar att hon kan se henne genom fönstret och ställer sig sedan lugnt och äter... :)

Carina på Silver Arabians

Ja nu är han vägd och mätt.
Väger 150 kg och jag måste säga att jag blev förvånad. Trodde inte så mycket.
Han är född den 15 maj och är alltså 3.5 månader.
Höjden vid manken är 117 0ch vid korset 122.
almir64.jpg

För er som undrar hur det gick kan jag bara säga helt otroligt bra. Han kastrerades i fredag och idag är han helt ok igen, inget svullen alls och springer som en tok. har inte ont det minsta.
Han fick aldrig "riktig" narkos, utan vi gav han lugnande så han somnade och sen lokalbedövning. Allt gick så enkelt för det var ju så smått allting...
Jag är oerhört lättad över att det är gjort och nu ska vi bara fortsätta med honom som innan och hoppas att han får vara frisk // Maggan

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 500
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: Sassy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 091
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka