väga föl

Sv: väga föl

Och snabbt tillbaka till TS forsta fraga.
TS du kan kopa ett mattband i lokal hastaffar dar pa ena sidan du har storleken och pa andra sidan hur mkt de vager. Las instruktionerna. Da far du reda pa hur mkt de vager, nej det ar inte exact men ger dig en idea inom en viss viktram tex mellan 50-60 kg eller dylika siffror.
Annars far du gora som folk foreslagit, lassa mama hast och folis och kor till bil vag och vag. Normalt ar ju ett arabfol ungefar 75-100 pound nar de fods, beroende pa storlek. Men sen kan de ju ocksa vaxa som ogras de sma.. Jag haller dock pa tapen/mattbandet, vilket jag sjalv anvander vid avmaskning... som sagt inte exact pa kilot men nara nog...lycka till

Ja, jag har egentligen inget val....Hade jag det skulle jag aldrig kastrerat nu. Man har sett att det oftas utlöser vid jobbiga situationer. Avvänjningen är en stor riskfaktor och många många föl börjar då. Därav att jag vill kastrera nu för då kan han gå med sin mamma länge. Sen har jag pratat med mycket insatt folk om detta, både här i Sverige och USA och alla säger samma sak. Ang narkosen har vi varit i kontakt med veterinär som doktorerat i ämnet och hon råder oss också att göra detta.
Sen resonerar vi som så att kastrerar vi nu, har han sin mamma att trösta sig med, hon kommer att stå bredvid när han vaknar och ta hand om honom, hon kommer också att vara med när han somnar. Jag VET Att det är en stor risk med narkos, men mina odds att jag får behålla honom är ju inte så stora och jag kommer att göra allt som står i min makt för att sjukdommen inte ska utlösas...Skulle det nu vara så att detta blir den utlösande faktorn, så skulle de ju även bli det när jag kastrerar senare, skillnaden är att jag då måste vänja han av vid mamman tidigare. Någon transport kommer jag inte att träna med honom under detta halvåret, så att resa till våren kommer heller inte att funka.
Förresten har fått tag i en transportabel våg nu....Är så tacksam för alla hjälpsamma människor...

Kan du inte säga vad han har för sjukdom ?? Eller kan få ?
Jag är alldeles för Nyfiken för att låta bli att lära mer !

Hej från Hambo

Sök och du skall finna, det gjorde jag. Ts önskar ju att orsaken inte ska diskuteras i denna tråd men svaret finns inte alltför långt bort

Senast ändrad:

Hoppas det går bra med kastreringen!

Jag är dock bara nyfiken på varför det råds att kastrera så tidigt pga sjukdomen? Kan hingsthormoner påverka CA att utvecklas? Är lite nyfiken :)

Jag har f.ö haft mina arabhingstföl i modersflocken ända upp till tio månader, inte ett uns hingsthormoner har de haft då. Vet många som har till 8 månader också ifall det skulle kunna vara något lugnande men jag förstår att du tar det säkra före det osäkra och kastrerar nu :)

Vilken tur att du testade och upptäckte det så tidigt!

Nej finns inga belägg för att hinstar skulle drabbas mer. Men att det oftast triggas igång vid avvänjning det har man sett. Därför kommer jag inte att göra någon stor affär av avänjningen utan jag planerar att han ska få gå med sin mamma så länge hon orkar. Sen tycker alla som kan lite att ingreppet vid en kastrering blir mindre och enklare om man gör det tidigare, så det är väl också en anledning. Men framförallt är det för att jag vill att han ska kunna gå med sin mamma länge. Visst skulle jag kunna vänta till våren, men då finns risk för att han kan betäcka, blir ju ett år i maj..

Jodå. Allt under kontroll :) Vet har lovat att göra det hemma, just på grund av dessa speciella omständigheter. Kulor ska hon komma och känna efter innan, och sen tar vi beslut om när. Det varjust vikten hon ville veta ordentligt, men ska prata med henne igen om hur vi gör. Tack för svar.

Ursäkta en kanske korkad fråga men om vet ska komma i förväg och kontrollera fölis (som du skriver ovan), kan vet inte kolla/uppskatta vikten själv då?

Skulle nog inte våga använda den vet ...men jag kankse missförstår något?

Givetvis kan hon det, men hon vill ha en exakt vikt och då bör man nog inte uppskatta den utan väga på våg. Jag har en mycket ansvarsfull veterinär och det tycker jag att hon visar genom att kolla upp med kollegor och just att han blir vägd på riktigt. Hon är i högsta grad insatt i min problematik och vi har diskuterar fram och tillbaks många gånger.

Dum fråga kanse, men hjälper kastreringen till att bromsa sjukdomsförloppet eller görs det endast för att han ska kunna gå länge med sin mamma för att minska ev stress? har inte riktigt förtått sammanhanget

Jag förstår det! Som jag förstod av något jag läste tidigare (kanske på din blogg) var det som störst risk att sjukdomen utvecklas någonstans mellan 6-8 månader (säkert helt åt skogen, taget ur luften av mig??) men då borde han rimligtvis kunna gå kvar med mamma så länge det går. Har han uppnått en viss ålder kanske inte sjukdomen utvecklas fullt ut? Är det så du tänker? Jag vet alldeles för lite om CA :)

Tänkte om han övervinner den "kritisk" perioden (om det nu finns en sån?) så kan man sakta vänja av längre fram och ändå låta honom gå kvar i den trygga flocken? Är de inte helt avvanda som vuxna brukar det lätt bli så att det knappt går att hålla sto och dess avkomma ifrån varandra utan stress och det kanske inte heller är optimalt? Liten fundering så här efter lunch bara :)

Hoppas din hingstunge får behålla hälsan!

Jag förstår det! Som jag förstod av något jag läste tidigare (kanske på din blogg) var det som störst risk att sjukdomen utvecklas någonstans mellan 6-8 månader (säkert helt åt skogen, taget ur luften av mig??) men då borde han rimligtvis kunna gå kvar med mamma så länge det går. Har han uppnått en viss ålder kanske inte sjukdomen utvecklas fullt ut? Är det så du tänker? Jag vet alldeles för lite om CA :)

Tänkte om han övervinner den "kritisk" perioden (om det nu finns en sån?) så kan man sakta vänja av längre fram och ändå låta honom gå kvar i den trygga flocken? Är de inte helt avvanda som vuxna brukar det lätt bli så att det knappt går att hålla sto och dess avkomma ifrån varandra utan stress och det kanske inte heller är optimalt? Liten fundering så här efter lunch bara :)

Hoppas din hingstunge får behålla hälsan!

Ja du har fattat rätt, precis så resonerar jag. Att ju längre han får vara syptomfri, ju större chans att han kan klara sig. Jag kan också var helt fel ute, för det finns ingen i hela världen som riktigt vet varför vissa aldrig blir sjuka och vissa blir. Därför vågar jag inte chansa med något nu. Han ska få gå med sin mamma resten av livet om det behövs, bara han får vara frisk ;)
En kastrering bromsar nog inte förloppet, blir han sjuk blir han det nog ändå i vilket fall. Men om tryggheten med att få gå med mamma kan göra att det förhindras så får det bli så. Som sagt man vet så lite om detta än.Blir väl lite så att jag griper "halmstrån" nu men det är det enda jag kan göra.

Jo jag förstår det, och jag vet hur det känns att gripa efter halmstrån. Har själv en femårig arabvalack med kraftiga pålagringar båda bakknän så det känns lite lagom kul och jag gör allt jag kan för att han åtminstone ska kunna leva ett värdigt hästliv i en stor hage med kompisar.

Jag hoppas verkligen dina halmstrån uträttar mirakel och din lilla häst får ett långt och symtomfri liv! :)

Dum fråga kanse, men hjälper kastreringen till att bromsa sjukdomsförloppet eller görs det endast för att han ska kunna gå länge med sin mamma för att minska ev stress? har inte riktigt förtått sammanhanget
Det är bara för att han ska kunna gå med mamma så länge som möjligt. Kastrationen är mer ett nödvändigt ont. Naturligtvis är kastrationen också ett stressmoment, men här gäller det att välja mellan pest och kolera. Avvänjning är ett större stressmoment och även om man som vissa (undertecknad inkluderat) har haft hinstungar gående med mamma till ett års ålder utan problem, så hjälper det inte eftersom faran att utveckla symptom inte är över då.

Carina på Silver Arabians

Är de inte helt avvanda som vuxna brukar det lätt bli så att det knappt går att hålla sto och dess avkomma ifrån varandra utan stress och det kanske inte heller är optimalt?!

Det här undrar jag ibland om det bara är en skröna? Hur många har verkligen erfarenhet av detta eller är det bara vad man gissar ska hända?

Jag har faktiskt en erfarehet av en extrem situation av det slaget. Jag köpte ett ungsto vid 2,5 års ålder som hade gått med mamma på lösdrift sedan hon föddes. Det fanns inga andra i flocken, utan det vara bara de två. Uppfödarna hade inte ens tagit ut en av dem från hagen utan den andra en enda gång!

Resultatet? En otroligt självständig unghäst som inte hade några som helst problem att lämna flocken eller vara inne själv i stallet. Nackdelarna fanns, naturligtvis, men de var av ett annat slag och berodde mer på avsaknaden av andra hästar än mamma under hennes uppväxt. Hon var ganska arrogant i sitt förhållande till både hästar och människor och hade svårt att tolka subtilt hästspråk (hon såg inte vinklade öron och piskande svansar utan förstod bara ett bett i halsen eller en bakhov i bringan... :)). Hon hade helt enkelt vuxit upp med en mamma som hela tiden dyrkade marken hon gick på och aldrig ställde krav på gott uppförande. :D

Förresten har fått tag i en transportabel våg nu....Är så tacksam för alla hjälpsamma människor...

Tala gärna om vad han vägde. Det är alltid bra att få veta vikt på fölungar i olika ålder. Jag tycker att det är så svårt att gissa jämt och man har ju så få tillfällen att väga dem. Själv har jag en vikt i år. Arabtös, en vecka gammal, vägde 42 kg.

Halvblodsföl 7 mån tre veckor månader 283 kg (föl och föl snarare unghäst men som sagt det är sällan man får möjlighet att väga dom på en våg)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 500
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: Sassy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 091
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka