väga föl

mag

Trådstartare
Jag måste väga mitt föl inför en kommande kastrering, tips mottages på hur jag ska göra. Han är snart 4 månader och måste kastreras på hemmaplan. Jag vill inte ha någon diskussion om varför jag gör det så tidigt, det finns en orsak till det. Han ska heller inte åka någonstans, och det finns det också en orsak till. Så bara ideer om hur jag ska kunna väga honom inför narkosen tack // Maggan

Sv: väga föl

vet ska kunna göra en uppskattning om vikt inför narkos, brukar aldrig vara några problem. Som vetassistent har jag varit med och kastrerat allt från shettisar till nordisar hemma, men gör verkligen vet det hemma på en så liten fölis?? Om kulorna inte är nere så kan denna inte utföra kastration hemma

Jodå. Allt under kontroll :) Vet har lovat att göra det hemma, just på grund av dessa speciella omständigheter. Kulor ska hon komma och känna efter innan, och sen tar vi beslut om när. Det varjust vikten hon ville veta ordentligt, men ska prata med henne igen om hur vi gör. Tack för svar.

En bonde som vi känner har en fordonsvåg hemma. Alltså en sådan som de kör upp vagnarna på och väger lasten. Det går att väga pållar på dom. Kanske det finns en sådan du kan knalla iväg till med bebis? Annars är det väl så med veterinären, som Sputnik sa, att de uppskattar vikten. Men det är ju kul att veta. :)

JA kan man lyfta fölis så har man ju ett hum om hur mycket denne väger;) Nej men det går ju bra att göra en uppskattning

Är det en liten pålle som går att ta i famnen så lyft honom och ställ dig på badrumsvågen- dra ifrån din egen vikt

då gäller det att totalvikten blir mindre än 150kg för det är väl max vad vanliga vågar går till

Du får flörta med polisen så att de kommer ut med sina kontrollvågar de väger bilar med, borde väl gå att väga fölis på en sådan kanske.

Annars ring till typ Helsingborg som är vana vid att väga många föl de borde ha rätt bra koll på vad ni skall uppskatta vikten till. Är ju inte så viktigt på kg när det handlar om medicinering iom att alla ändå är olika känsliga. Är du säker på att det skall göras med narkos ? Enda gången vi vält någon här hemma för kastrering var en shettis för att vet skulle få lite bättre arbetsställning och han fick inte narkos utan rejält med lugnande sen välte vi honom i ridhuset med hjälp av benkättingarna.

Har även varit inne med ett föl (iofs bara 14 dagar) den la vi tom på bara pleg (hade fått hippotrim så kunde inte få dome) han sov så gott på bara pleg när han väl låg ner.

japp fast det är för att de är lätta att hållla i om de inte sprattlar:) Skulle nog inte kunna lyfta en säck som vägde så:)
HAr fått lyfta in många föl i transporter, så jag vet att jag kan men min rygg pallar inte det så det får vara akut.
Sen jag ramlade utför en trappa har jag dessutom svårt att lyfta hur som helst, nån nerv i kläm.

Det är ju lite skillnad på att lyfta in dem i transporten och att lyfta upp dem och stå med dem fritt hängande i famnen och kliva upp på en våg. Lyfta in dem i transporten har jag också gjort flera gånger och dessutom med betydligt större varianter men det är ju ett annat typ av lyft då klarar man ju betydligt större tyngder

De som är insatta i min problamatik säger att han ska sövas. Får inte utsättas för något traumatiskt just nu. Men det låter ju intressant detta, med Pleg vad är det ??? sov din fölis hårt med det och kanske man kan klara sig med lugnade och lokalbedövning. Att få hit en polis är nog otänkbart, bor på en liten ort och närmsta stora polisstation är 18 mil bort. Men bra tips att ringa till Helsingborg eller annat stort djursjukhus, de måste ju ocksså ha ett hum. Det gäller alltså ett 4-månaders arabföl, ev har jag en stark kompis som erbjudit sig att lyfta honom, men tänk om han knäcker ryggen.

De som är insatta i min problamatik säger att han ska sövas. Får inte utsättas för något traumatiskt just nu. Men det låter ju intressant detta, med Pleg vad är det ??? sov din fölis hårt med det och kanske man kan klara sig med lugnade och lokalbedövning. Att få hit en polis är nog otänkbart, bor på en liten ort och närmsta stora polisstation är 18 mil bort. Men bra tips att ringa till Helsingborg eller annat stort djursjukhus, de måste ju ocksså ha ett hum. Det gäller alltså ett 4-månaders arabföl, ev har jag en stark kompis som erbjudit sig att lyfta honom, men tänk om han knäcker ryggen.

Traumatiskt?? Och det kallar du inte en kastrering??? Vi vet som sagt inte fakta och ska inte lägga mig i det men nog tusan kan man kalla kastrering traumatiskt även om det är ett rutin ingrepp.

Pleg är förkorlning av Plegasin, dvs ett lugnande medel. Vår shettis fick lugnande, sedan lade vi honom ner. Han fick lokal bedövning och var på benen direkt efter ingreppet. Men de har ju väldigt ont. Räkna inte med att fölis är pigg nog att hänga med sin mamma i hagen.

Som sagt det är just därför han ska sövas. Då sover han och förstår inte vad som händer, får de lokalbedövning är de ju vakna och "minns" vad som händer. Detta är ingen vi bara har fått för oss, jag har haft kontakt med folk som kan detta och min veterinär flera gånger Alla är överens om att ett sövning är minst jobbigt för honom. Att en kastrering är traumatisk vet jag....och vi försöker göra det så bra som möjligt.

Jag har faktiskt en flaska i kylen och var tvungen att gå och titta för jag var också osäker på rätta stavningen

Som sagt det är just därför han ska sövas. Då sover han och förstår inte vad som händer, får de lokalbedövning är de ju vakna och "minns" vad som händer. Detta är ingen vi bara har fått för oss, jag har haft kontakt med folk som kan detta och min veterinär flera gånger Alla är överens om att ett sövning är minst jobbigt för honom. Att en kastrering är traumatisk vet jag....och vi försöker göra det så bra som möjligt.

Jag skulle ALDRIG våga bsöva en häst utan att kunna få akut hjälp:/ Söver man någon så lägger man dem i respirator av en anledning. Andningen blir väldigt påverkad bara av det lugnande man ger dem. Till och med min shettois gjorde långa uppehåll med andningen enligt mig.

Lycka till!

Ja jag gissar ju vilken fölis det handlar om och förstår att du vill ha väck kulorna så snabbt som möjligt.
Men kan stress verkligen vara en utlösande faktor ?
Nu var det ju inte det vi skulle diskutera förlåt men blev nyfiken.
Jag reagerar faktiskt på att en vet verkligen vågar lägga en häst i narkos på hemmaplan utan att ha tillgång till respirator och ordentliga mätinstrument (har i alla fall aldrig sett några sådana som är portabla). Shettisen som kastrerades på domesedan (och möjligen turbogesic också frågade faktiskt aldrig om det användes men skulle nästan gissa det) i alla fall han reagerade inte alls utan vart långt borta i det blå och sov som en stock. Inte en enda reaktion på snitt eller någonting och då handlade det ändå om en 5 årig hingst så det är ju ett större ingrepp än på en liten.

Fölis slocknade när vi la honom nu var det ju dock mkt för honom så antagligen var han ju dessutom helt slut och då är det ju lätt att somna. På honom gjordes heller inga ingrepp som gjorde ont utan det handlade om att röntga och ultraljuda ett trampskadat ben vilket han inte alls ville deltaga i i stående position pleg känns lite för osäkert då det är väldigt olika hur de reagerar på det och det är ju inte egentligen ett så starkt lugnande medel, så jag hade nog inte vågat räkna med så bra effekt att det verkligen funkar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 500
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: Sassy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 091
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka