Vaför bara vissa bett på dressyr?

Sv: Vaför bara vissa bett på dressyr?

Det är just vad Anders Eriksson gör. Var på en tömkörningsföreläsning för honom och det handlade en hel del om bett också. Han tycker, som många andra här, att hästen ska få tävla på det bettet som hästen trivs bäst med, oavsett vad det är för tävlingsgren eller nivå.
Han har disskuterat mycket med dom om det här och "än är jag inte så gammal och envis är jag, så så sista ordet är inte sagt än", var hans kommentar.

Bra hur kan man stödja det förslaget om man vill? Jag har också varit på kurs för honom och samma sak hände där. En häst var otroligt orolig i munnen på ett vanligt tredelat tränsbett, Anders bytte till rakt och hästen slutade bråka med bettet och slappnade av.

Nu kan jag inget om fälttävlan, så jag ska inte säga något om det. Men visst är det lite komiskt att de rider på vilka bett de vill (nästan),

Ööh nä , vi får ha rakt bett med eller utan gummi som "extra" i dressyren. Skulle knappast kalla det för "vilka bett som helst".

Om jag sa, jag kan inget om fälttävlan, och tydligen missförstod jag nått, så jag tar tillbaka den meningen.. ;)

Ja det är svårt med bett, har inte läst alla inlägg så ursäkta om jag upprepar ngt.
Jag hade en häst som jag aldrig kunde tävla i dressyr pga att hon inte kunde ha delade bett, hon var för låg i gommen så minsta lilla ett bett gick upp i gommen så for tungan över och hon sprang o gapade men hon funkade jätte bra på raka bett eller bäst på "stång" med lite tungfrihet därför fick jag leta efter andra grenar att tävla i men Tränade ändå dressyr för instruktör varje vecka...Alla tyckte att det var synd att vi inte fick vara med på tävling efterssom hon var så fin :( men hon funkade bra i andra dicipliner på både bettlöst och stång. Man borde kunna ge dispens till de som har veterinärintyg på att det inte är lämpligt med delade bett.

Ja, kan de inte låta alla få välja själva så kan de ju åtminstonde dispens till vissa. Det är ju, som sagt, väldigt trist för de som har hästar som av någon anledning inte funkar på de "godkända" betten, att de inte ska kunna avancera i klasserna pga det.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023