Vaför bara vissa bett på dressyr?

Sv: Vaför bara vissa bett på dressyr?

Detta om att man borde få tävla på vanligt bett kan man ju diskutera fram o tillbaka i en oändlighet. Men tror man att det skulle kräva en större känslighet att rida höga klasser på ett vanligt bett så är man enligt mig ute å cyklar. Då det kräver en mycket större känslighet att rida på ett kandar, speciellt på en mkt het o känlig häst. Minsta lilla du tar i stången så ger den en direkt effekt vilket resulterar i att du behöver vara mycket skicklig som ryttare för klara av det. Det finns ju en anledning till att det inte används förrän du kommit en bit på vägen. Däremot tycker jag att man ser allt för många på msv nivå som använder stången allt för mycket men det är heller inte dom som vinner klasserna. Kanske skulle man behövt rida msv godkänt innan man får använda det?? Jag undar hur många av er som är emot kandaret som faktiskt har ridit på ett å känt hur känsligt det faktiskt är?? Å upplevde ni det som ett tortyr redskap som någon uttryckte det så beror det nog inte på bettet utan på din okänsliga hand.
Själv varierar jag mellan vanligt tredelat å kandar med liten port. Jag kan säga att jag aldrig skulle sätta på det om jag själv har en risig dag då det kräver fullt fokus när man använder det. Håller med HEDVIG. Det anväds för att man ska kunna rida med ännu mindre o känsligare hjälper, inte för att det är ett skarpt bett.

Förlåt, rörde ihop det lite, är inte hedvig jag håller med utan Iron will.

finns inte ens en hedvig i tråden så nog rörde du ihop det :D

Jag håller med dig om att det krävs en stor känslighet i ryttarens hand för att hantera ett kandar på rätt sätt.

Men tror man att det skulle kräva en större känslighet att rida höga klasser på ett vanligt bett så är man enligt mig ute å cyklar. Då det kräver en mycket större känslighet att rida på ett kandar, speciellt på en mkt het o känlig häst. Minsta lilla du tar i stången så ger den en direkt effekt vilket resulterar i att du behöver vara mycket skicklig som ryttare för klara av det. Det finns ju en anledning till att det inte används förrän du kommit en bit på vägen.
Eftersom jag tog upp det med känslighet så ska jag svara också.
Självklart krävs det en mycket större känslighet från ryttaren om man rider på ett kandar! Ingen tvekan om saken. Men det jag menade var att man skulle visa mer på HÄSTENS känslighet för ryttarens hjälper om man red samma program med samma resultat på ett vanligt tränsbett. Just för att man inte får samma effekt/ känslighet med ett tränsbett som med ett kandar. Då måste ju hästen vara mycket mer lyhörd, om man ska kunna uppnå samma resultat med ett tränsbett, eller hur?
Man har en ännu mer lyhörd häst om man kan rida ett sådant program med halsring, men det är ju en annan femma, eftersom det är bettet vi diskuterar.

Jag undar hur många av er som är emot kandaret som faktiskt har ridit på ett å känt hur känsligt det faktiskt är??
Nej, jag har inte ridit på ett kandar. Jag har nog en tillräckligt mjuk hand för det, men jag har aldrig fått chansen att prova på det, och jag känner faktiskt inget behov av att rida på ett just nu heller.

Å upplevde ni det som ett tortyr redskap som någon uttryckte det så beror det nog inte på bettet utan på din okänsliga hand.
Eller så beror det på att det är en väldans massa metall man mosar in i munnen och som tar en massa plats som inte finns? Det finns ju inte plats för ett bett heller, och med kandar har man två... Och vissa tycker dessutom att rakt bett med tungfrihet är jättebra..! Men jag antar att inte ens hälften har kollat in i sin hästs mun för att se hur häg gom den har, och därmed inte vet om den "braiga" tungfriheten går rakt upp i gommen...

Det anväds för att man ska kunna rida med ännu mindre o känsligare hjälper, inte för att det är ett skarpt bett.
Fortfarande; är det inte bättre om man lyckas rida med samma resultat fast med ett vanligt tränsbett? Om man nu ska ta upp det med lyhördheten från hästens sida igen alltså...

Fortfarande; är det inte bättre om man lyckas rida med samma resultat fast med ett vanligt tränsbett? Om man nu ska ta upp det med lyhördheten från hästens sida igen alltså...

Men vad är problemet?? Jag skulle nog säga att de allra allra flesta som rider högre klasser St George och uppåt till Grand Prix med all säkerhet kan göra detta på vanligt tränsbett... Problemet är ju att det inte är tillåtet på tävling och inte att man inte lyckas!

En hel drös med folk som jag känner har inga som helst problem med att rida igenom sina program på träning på vanligt tränsbett.

Problemet? Att man använder kandaret på högre nivå för att få finare/ mindre hjälper. Och jag tycker att det visar på bättre samspel om man kan rida samma program med samma resultat på ett vanligt bett.
Så, det borde vara en anledning till att det inte skulle vara ett tvång att rida på kandar på högre nivå?

Och om man nu kan rida igenom hästarna lika bra på vanligt bett som på kandar borde det ju inte vara några problem?

Well, jag har ju inte så många referenser på högre nivå, bara en inom det internationella. Och denne red alltid på kandar hemma med. Iallafall de veckor jag var där. Detsamma gällde för tillridarna, om hästarna var på den nivån.

Hej!
Jag undrar varför man inte för ha t.e.x gummi-bett eller vanligt rakt-bettt på dressyr tävlingar? Det är ju inte direkt "hårda-bett" som jakt-bett eller liknande!

Tack på förhand!:p:);)

För att dressyr (hästsport?) är en stenålderssport som har svårt att acceptera ändringar? ;)

Min verkliga fråga är, varför får man inte tävla på bettlöst? :confused:

För att dressyr (hästsport?) är en stenålderssport som har svårt att acceptera ändringar? ;)

Min verkliga fråga är, varför får man inte tävla på bettlöst? :confused:

Haha, precis min mening! ;)

Jag antar att det också hör till att man ska kunna visa att man kan rida på ett vanligt bett? Eller kandar, om man nu är på den nivån?
Men det finns ju hästar som inte funkar på bett, eller som man av någon anledning inte vill ha det på, och jag tycker det är fel att säga att de inte får vara med och tävla "bara för att man SKA ha ett bett i munnen".

Sitter just nu och tittar på VM- dressyren där Adelinde blev utesluten då hästen bet sig i tungan så det började blöda.

Är inte risken större att hästen biter sig i tungan ju mer bett den har i munnen? Eller har jag fel? Men om det är så är det ju ytterligare en anledning till få igång en förändring och tillåta ryttarna att välja kandar eller träns även i de högre klasserna

Om jag ser till mig själv biter jag mig lätt i kinden när jag stoppar för mycket godis i munnen :o.

Senast ändrad:

Sitter just nu och tittar på VM- dressyren där Adelinde blev utesluten då hästen bet sig i tungan så det började blöda.

Är inte risken större att hästen biter sig i tungan ju mer bett den har i munnen? Eller har jag fel?

Hm, jo, det känns inte helt fel. Fast jag vet liksom inte hur två bett eller ett bett påverkar det. Vissa hästar kan ju "fippla" mer med vissa bett, och då borde ju risken för att bita sig öka?

Om jag ser till mig själv biter jag mig lätt i kinden när jag stoppar för mycket godis i munnen :o.

Hihihi, vad sött :D:rofl:

nu har fälttävlans dressyren börjat och där har ett par ryttare ridit på vad som ser ut som vanligt tränsbett och några på kandar. Jag vet att det naturligtvis inte är samma nivå på dressyren i fälttävlan som i GrandPrix klasserna. Men om fälttävlans ryttarna får välja dressyrbetsling i mästerskapsklasser och kan rida sina hästar som brukar vara ganska laddade de med, borde det kanske tänkas om angående dressyrens krav på kandar.

En annan sak är ju också att hästarna blivit ädlare och smäckrare idag och en del har betydligt mindre munnar, min äldsta häst tex har en pytteliten mule och smalt ansikte och detta innebar ju mindre plats i munnen. Visst kan man ju då välja smalare bett men jag tycker ändå inte det ska vara tvunget att ha dubbla bett utan valfritt

Fast vänta lite nu... Man använder INTE ett kandar för att hästen är för laddad :confused:

Man får i ft-dressyren även använda raka tränsbett med eller utan gummi, du får ha pullarnosgrimma och förbygel och gummityglar.

Nu i VM som är 4* klass så motsvarar det dressyrprogrammet ungefär MsvB:4

Fast vänta lite nu... Man använder INTE ett kandar för att hästen är för laddad :confused:

Nej men tidigare i tråden finns följande inlägg Dock tror jag att många av de ryttarna som tävlar i världstoppen skulle ha svårt att hålla sina "bomber" till hästar på banan... Många gånger tycker jag att man kan se att de håller HÅRT i kandaret och verkligen får kämpa för att det inte ska koka över. inlägg 15 av elinlowenberg

Och det var det inlägget jag syftade lite på då en fältävlanshäst oftast (väl?) är i minst lika hög kondition och laddad för sin uppgift som en dressyrhäst? Och om fälttävlansryttarna kan välja bett efter vad som passar hästen bäst borde inte dressyren också ha den möjligheten?

Senast ändrad:

Nej men tidigare i tråden finns följande inlägg Dock tror jag att många av de ryttarna som tävlar i världstoppen skulle ha svårt att hålla sina "bomber" till hästar på banan... Många gånger tycker jag att man kan se att de håller HÅRT i kandaret och verkligen får kämpa för att det inte ska koka över. inlägg 15 av elinlowenberg

Och det var det inlägget jag syftade lite på då en fältävlanshäst oftast (väl?) är i minst lika hög kondition och laddad för sin uppgift som en dressyrhäst?

Öööh ganska så mkt MER kondition än en dressyrhäst :D

Jag skulle nog säga att ft-hästen och dressyrhästen är laddade på helt olika sätt.. det går inte riktigt att jämföra. Du ser inte många ft-hästar i dressyren som är svåra att hålla.. i ft-dressyren premieras att hästen är avspänd och lydig det är det allra viktigaste, sen behöver den inte alls vara flashig eller ha jättemkt gång.

Sen kan dom ju oxå flippa ut emellanåt naturligtvis, men det är faktiskt rätt ovanligt nu förtiden.

Öööh ganska så mkt MER kondition än en dressyrhäst :D
Jag jag "underdrev" lite

Jag skulle nog säga att ft-hästen och dressyrhästen är laddade på helt olika sätt.. det går inte riktigt att jämföra. Du ser inte många ft-hästar i dressyren som är svåra att hålla.. i ft-dressyren premieras att hästen är avspänd och lydig det är det allra viktigaste, sen behöver den inte alls vara flashig eller ha jättemkt gång.

Det har du rätt i det går kanske inte att jämföra det egentligen men jag skulle ändå vilja se valfri betsling i fler dressyrklasser

Och om fälttävlansryttarna kan välja bett efter vad som passar hästen bäst borde inte dressyren också ha den möjligheten?

Den möjligheten har man på samma nivå inom den "riktiga" dressyren. Inom ft så blir aldrig programmen svårare än såhär så jag tycker inte man kan jämföra de båda.

Jag ser inte heller något problem med valfri betsling i alla vanliga dressyrklasser men tycker bara inte man skall jämföra med ft.

nu har fälttävlans dressyren börjat och där har ett par ryttare ridit på vad som ser ut som vanligt tränsbett och några på kandar. Jag vet att det naturligtvis inte är samma nivå på dressyren i fälttävlan som i GrandPrix klasserna. Men om fälttävlans ryttarna får välja dressyrbetsling i mästerskapsklasser och kan rida sina hästar som brukar vara ganska laddade de med, borde det kanske tänkas om angående dressyrens krav på kandar.

En annan sak är ju också att hästarna blivit ädlare och smäckrare idag och en del har betydligt mindre munnar, min äldsta häst tex har en pytteliten mule och smalt ansikte och detta innebar ju mindre plats i munnen. Visst kan man ju då välja smalare bett men jag tycker ändå inte det ska vara tvunget att ha dubbla bett utan valfritt

Nu kan jag inget om fälttävlan, så jag ska inte säga något om det. Men visst är det lite komiskt att de rider på vilka bett de vill (nästan), och i dressyren är det väldigt hårddraget. Detta gäller ju även hoppning vs dressyr. Jag förstår inte riktigt varför just dressyren ska vara så väldigt konservativ?
(man får ju inte ens använda svanskappa - och det påverkar ju inte ritten!?)

Ja, det är det många inte inser, om ni frågar mig. Att det intefinns plats i munnen för ett bett, naturligt sett. Den platsen TAR vi. (Tungan fyller ju upp allt tomrum).
Men åter till de små munnarna - det har ju blivit vanligare (vad jag märkt) att använda sig av tungfrihet på kandaret, och som jag skrivit tidigare, hur många vet hur gommen ser ut på sin häst? För är den låg - var tar då den sk tungfriheten vägen? Just det.
Jag vet många duktiga ryttare som har noll koll vad gällar anatomi, och det är ju skrämmande.
Men åter till munnnen igen då - mindre munnar ger ju mindre plats helt enkelt, och jag förstår verkligen inte varför man ska tvingas att rida på kandar om man ska ta sig högre upp i klasserna. Utan kandar - ingen chans! Varför inte?

Du får väl skriva till förbundet och kräva en TR-ändring... och FEI

Det är just vad Anders Eriksson gör. Var på en tömkörningsföreläsning för honom och det handlade en hel del om bett också. Han tycker, som många andra här, att hästen ska få tävla på det bettet som hästen trivs bäst med, oavsett vad det är för tävlingsgren eller nivå.
Han har disskuterat mycket med dom om det här och "än är jag inte så gammal och envis är jag, så så sista ordet är inte sagt än", var hans kommentar.

Han visade också tömkörning med en häst som han aldrig sett tidigare. Den var otroligt tjafsig med bettet, ville inte bjuda till, gick och spände sig och gärna med högt huvud. Hästen var betslad med det träns och bett den alltid använde på ridskolan, ett helt vanligt tre-delat bett med rätt längd för hästen. Han bytte till ett smalt, rakt bett och det tog inte mer än ett halv varv på volten förrän hästen rörde sig på ett helt annat vis. Mycket mer avslappnat, sänkte nacken och höjde ryggen, inget tjafs med bettet i munnen.

Skulle man ställa upp med den här hästen på en dressyrtävling med det 3-delade bettet skulle man garenterat få mindre poäng och kommentarer om att hästen är spänd och inte jobbar korrekt. Kan tänka mig att den skulle gå mycket bättre med det rakare bettet som den verkligen såg ut att trivas med.

Ridskolan valde ut den här hästen just för att dom hade problem med honom och jag vet inte hur det gick senare heller.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023