Sv: Vaför bara vissa bett på dressyr?
Fast varför skulle ett rakt bett vara sämre än ett ledat? Jag är verkligen ingen expert inom området, så jag måste ju få fråga.
Jag skulle dock hellre rida min häst på ett rakt bett än på ett tvådelat - tvådelade bett är hemska i min värld.
Och jo, jag tror nog att vissa hästar "inte kan ha" vissa bett, sedan om det är delade, raka, med långa hjälper etc är ju en annan femma. Kollar man i munnen på dom så är det ju ingen häst som kan ha bett. Var finns platsen för dom?
Så ett bett jag skulle ta som exempel är ju då raka bett med "tungfrihet". Var ger dessa mer frihet? Och så till det mest konkreta - hur många kollar hur hästens gom ser ut innan de stoppar in ett sådant? Det är rätt stor risk att böjen åker upp i gommen - där har vi för tungfriheten.
Och nej, kandar behöver ju inte vara skarpare. Som man brukar säga: bettet är inte skarpare än ryttarens hand". Men kollar man på "bra bett från förr" där de var så tjocka att hästen inte kunde stänga munnen (de skulle se vilda ut och ryttaren skulle därmed verka mer skicklig) eller ett bett som mer såg ut som en grövre taggtråd, och så kan man konstatera att det finns bett idag som kan vara lika hemska. Men det är ju dagens vetenskap - och därmed den bästa.
Hajjerna - jag är helt med dig, vi borde veta mer om de bett vi använder - oxh därmed välja bättre alternativ! Det som är känt som det snällaste bettet är ju inte så hemskt som det verkar, exempelvis... Och hur många vet det?