Vaför bara vissa bett på dressyr?

E

Elin98

Hej!
Jag undrar varför man inte för ha t.e.x gummi-bett eller vanligt rakt-bettt på dressyr tävlingar? Det är ju inte direkt "hårda-bett" som jakt-bett eller liknande!

Tack på förhand!:p:);)

Sv: Vaför bara vissa bett på dressyr?

Jadu, bra fråga..
Det är ju många hästar som går väldigt bra på rakt bett/ gummibett (som exempel) och då tycker jag att de ska få gå på det. Precis som att hästar som inte funkar på ett vanligt bett alls gärna skulle vilja få tävla dressyr på ett bettlöst alternativ. Men det finns väl inget sådant som får användas heller?

Jag tycker att det är lite knasigt att man måste ha kandar i högre klasser - det borde ju rent logiskt vara så att det är bättre om man har vanligt bett då om man ska visa på sin kunskap? Alltså att man kan rida hästen så fint även med vanligt bett.. Eller är det bara jag som tycker så?

Sedan får man väl inte ha svanskappa på dressyrtävlingar heller? Vilket jag tycker är konstigt också. Det är ju inget hjälpmedel mer än att sadeln ligger där den ska..

Det är ju väldigt mycket man inte får i dressyrvärlden...

Kandar har man inte för att dra ihop hästen, man ska använda det för att förfina sina hjälper.

Gummibeklätt bett får du ha i dressyr. Vissa raka är tillåtna, dock med skaklar, men har för mej att det skiljer sej mellan klasserna, beroende på nivå.

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_109/ImageVaultHandler.aspx

//Domino_s

De enda raka jag hittade i den länken var kandarstänger och de är inte raka tränsbett utan just stångbett. Tränsbett med parerstänger (skaklar) raka eller inte fanns inte med

Ja fast fixar man det på ett vanligt bett borde väl det nästan ge pluspoäng? :)

Ja det kan man tycka. Nu kommer jag inte ihåg var jag läste det (ridsport förmodligen) men ett flertal svårklassryttare här i Sverige tyckte betslingen skulle vara valfri i fler av de högre klasserna än vad det är i dag (LA:6 och ett par av MSV tror jag) alltså ryttaren kan välja kandar eller tränsbett beroende på vad som passar just den hästen vid det tillfället bäst.

Sen förstår jag inte heller varför inte raka tränsbett är tillåtna. Det anses väl som ett av de snällaste, ingen hävstång, ingen ledad del som kan trycka upp i gommen?

Senast ändrad:

Kandar har man inte för att dra ihop hästen, man ska använda det för att förfina sina hjälper.

Jag antar att det där var riktat till mig eftersom det var jag som skrev om det.. Och jag menade det inte alls så att man skulle använda det för att dra ihop hästen på något vis, men det borde ju ändå påvisa en annan skicklighet om man klarade av att ha en lika lydig häst på ett vanligt tränsbett?

Jag skullle iallafall tycka att en ryttare som lyckades vinna Grand Prix dressyr på ett vanligt bett var duktigare än en som red på kandar och vann, just för att kandaret ger "mer effekt med mindre medel" (i och med att det är skarpt) än ett vanligt, milt bett. Det innebär ju att hästen lyssnar bättre på dind små signaler?

Jag vet inte säkert men jag tänker såhär:

Ett rakt tränsbett saknar ju det ledade tränsbettets funktion, som är att påverka hästen i sidled på ett ganska precist sätt, där bettets delar kan verka oberoende av varandra.

Om en häst inte kan gå på ledat tränsbett så är den åtminstone rent teoretiskt inte mogen för en dressyrbana. Ett rakt tränsbett är en nödlösning. Personligen tror jag knappast det finns några hästar som inte kan gå på ledat tränsbett. Det handlar snarare om att hästen har dåliga erfarenheter/inte är skolad korrekt på bettet.

När det gäller kandaret så tror jag egentligen inte man ska betrakta det som "duktigare" att visa en häst i svårare rörelser på tränsbett. Om stångbettet används korrekt så är det ju inte skarpare. Men det verkar i en anna riktning. Poängen med kandar, dvs dubbla bett, är att ha både sidledsfunktionen (tränsbettet) och stångbettets funktion, som verkar i längsled/höjdled i hästen eller hur man ska uttrycka det.

Tävlingsdressyren stannar vid kandar. Men i vissa ridtraditioner är ju ridning på enbart stångbett målet. För att klara det måste ryttaren ha en mycket välskolad sits och hästen vara så utbildad att all den skolning man använder tränsbettet till är "klar" och i den mån "sidledshjälper" behövs klarar ryttaren att utföra dem enbart med sitsen.

Därmed inte sagt att Grand Prix - ryttare på kandar är oskickliga. Det är delvis också olika mål och idé med ridningen.

/F

Senast ändrad av en moderator:

Skall man inte välja det bett som fungerar bäst på just sin häst? Ifall man sliter och drar "räknas" det man uppnår ändå inte som något bra, och då spelar det ju ingen roll vad man har i munnen..

Sedan finns det hästar som av olika orsaker inte kan gå på vissa bett, kanske inte kan ha det i munnen över huvud taget. Det är ju lite konstigt att de inte ska gå att tävla på av den orsaken...

Jag håller helt med om att reglerna för Dressyr tävlingar inte alls harmoniserar med den ökade kunskap vi förvärvat om hästens påverkan av bett och nosgrimma. Våra älskade djur går med bettskador i munnen på grund av vår oförmåga till handlingskraft.

Argumentet runt kandar är barockt - dra av detta tortyr verktyg och förbjud det! Det hör inte hemma i denna upplysta tid.

Skulle inte expertisen runt tänder och hästmunnar faktiskt bannlysa både "nörknäppar bettet" och förespråka bettlöst och tunnare raka bett?

Det är dax att reformera dressyren!

emelieMadicken: Ja fast man ska ju inte slita och dra, inte i något bett. I mitt resonemang utgår jag från en duktig ryttare som inte missbrukar bettet.

Och som jag skrev i förra inlägget så tror jag att alla, eller åtminstone de allra flesta hästar kan gå på ledat bett, egentligen. Om de inte kan det så beror det på dåliga erfarenheter eller oskolad mun - ingen har lärt dem hur de ska hantera bettet.

Ett rakt tränsbett saknar funktioner som ett ledat tränsbett har. Sedan har jag ingen åsikt om huruvida det ena eller det andra ska vara tillåtet på tävlingsbanorna. Jag försökte bara fundera kring varför reglerna ser ut som de gör.

Hajjerna: Bettskador beror väl på missbruk av bettet? De uppstår väl inte bara för att betten ligger i munnen?

Jag kan faktiskt inte tycka att kandar i sig är så hemskt. Anledningen till att det finns är ju att man vill ha tränsbettets och stångbettets funktion samtidigt. Och i en skicklig ryttares hand på en välskolad häst ska det inte behöva bli något slitande och dragande. Men sedan håller jag förstås med om att det är är mindre trevligt om kandaret missbrukas. Och det förekommer ända upp på elitnivå enligt min uppfattning.

Fast varför skulle ett rakt bett vara sämre än ett ledat? Jag är verkligen ingen expert inom området, så jag måste ju få fråga.
Jag skulle dock hellre rida min häst på ett rakt bett än på ett tvådelat - tvådelade bett är hemska i min värld.

Och jo, jag tror nog att vissa hästar "inte kan ha" vissa bett, sedan om det är delade, raka, med långa hjälper etc är ju en annan femma. Kollar man i munnen på dom så är det ju ingen häst som kan ha bett. Var finns platsen för dom?
Så ett bett jag skulle ta som exempel är ju då raka bett med "tungfrihet". Var ger dessa mer frihet? Och så till det mest konkreta - hur många kollar hur hästens gom ser ut innan de stoppar in ett sådant? Det är rätt stor risk att böjen åker upp i gommen - där har vi för tungfriheten.

Och nej, kandar behöver ju inte vara skarpare. Som man brukar säga: bettet är inte skarpare än ryttarens hand". Men kollar man på "bra bett från förr" där de var så tjocka att hästen inte kunde stänga munnen (de skulle se vilda ut och ryttaren skulle därmed verka mer skicklig) eller ett bett som mer såg ut som en grövre taggtråd, och så kan man konstatera att det finns bett idag som kan vara lika hemska. Men det är ju dagens vetenskap - och därmed den bästa.

Hajjerna - jag är helt med dig, vi borde veta mer om de bett vi använder - oxh därmed välja bättre alternativ! Det som är känt som det snällaste bettet är ju inte så hemskt som det verkar, exempelvis... Och hur många vet det?

Med ett ledat bett kan du "prata med en mungipa i taget". Den ena bettdelen är stilla=tyst, den andra verkar.

Med ett rakt tränsbett påverkas hela bettet om du tar ett tygeltag på ena sidan. Den motsatta delen far till och med lite framåt. Det blir yxigare och inte lika bra kommunikation.

Jag skullle iallafall tycka att en ryttare som lyckades vinna Grand Prix dressyr på ett vanligt bett var duktigare än en som red på kandar och vann, just för att kandaret ger "mer effekt med mindre medel" (i och med att det är skarpt) än ett vanligt, milt bett. Det innebär ju att hästen lyssnar bättre på dind små signaler?

Håller med där! Dock tror jag att många av de ryttarna som tävlar i världstoppen skulle ha svårt att hålla sina "bomber" till hästar på banan... Många gånger tycker jag att man kan se att de håller HÅRT i kandaret och verkligen får kämpa för att det inte ska koka över.

Ja det kan man tycka. Nu kommer jag inte ihåg var jag läste det (ridsport förmodligen) men ett flertal svårklassryttare här i Sverige tyckte betslingen skulle vara valfri i fler av de högre klasserna än vad det är i dag (LA:6 och ett par av MSV tror jag) alltså ryttaren kan välja kandar eller tränsbett beroende på vad som passar just den hästen vid det tillfället bäst.

Fast ett kandar är ju väldigt mångsidigt, så en ryttare som är på den nivån tycker man borde kunna anpassa inverkan till att passa hästen (med betslig där man kan välja att inverka med/utan hävstång och olika grader däremellan, har man ex. en häst som lätt "dyker" och inte funkar bra på stång så kan man ju välja att hålla stångtygeln lite längre). Det enda jag kan tycka isåfall är väl att det blir mycket skrot i munnen om man MÅSTE använda dubbla bett oavsett vad hästen går bäst på.

Håller f ö med i ursprungsfrågeställningen, att det är konstigt att man inte får använda oledade bett. När så många rekommenderar den typen av bett och det knappast är lättare att rida med dom, snarare tvärtom isf.
Har man en häst som ogillar rörliga bett (vilket ju är relativt vanligt, alltså att de föredrar oledade "stadiga" bett) så blir det ju annars ett krav att man har något som stör onödigt i munnen för att kunna tävla.

Det enda jag kan tycka isåfall är väl att det blir mycket skrot i munnen om man MÅSTE använda dubbla bett oavsett vad hästen går bäst på.

Jo det var ju just det, varför trycka in massa skrot i munnen bara för att den och den klassen alltid ridits på kandar om hästen trivs bättre med ett enkelt bett. Men det verkar som om fler klasser idag har valfri betsling och kanske det blir ännu fler framöver

Senast ändrad:

Håller med där! Dock tror jag att många av de ryttarna som tävlar i världstoppen skulle ha svårt att hålla sina "bomber" till hästar på banan... Många gånger tycker jag att man kan se att de håller HÅRT i kandaret och verkligen får kämpa för att det inte ska koka över.

Jo, det är nog inte särsklit osannolikt. Av det jag har sett så tränar de ju på kandar o så hemma med..? Jag förstår inte var trenden att ha heta och "svåra" hästar kom ifrån? Och att en bra tävlingshäst liksom måste vara sådan!?
Nu talar jag inte illa om hästar som är heta och svåra, men det känns ju som att det är det man avlar på numera? Och att folk liksom måste "visa sig duktiga" genom att ha/ rida sådana hästar? Och det tycker jag känns lite avigt...

Jag håller helt med om att reglerna för Dressyr tävlingar inte alls harmoniserar med den ökade kunskap vi förvärvat om hästens påverkan av bett och nosgrimma. Våra älskade djur går med bettskador i munnen på grund av vår oförmåga till handlingskraft.

Argumentet runt kandar är barockt - dra av detta tortyr verktyg och förbjud det! Det hör inte hemma i denna upplysta tid.

Skulle inte expertisen runt tänder och hästmunnar faktiskt bannlysa både "nörknäppar bettet" och förespråka bettlöst och tunnare raka bett?

Det är dax att reformera dressyren!

Jag skulle nog säga att RYTTARNA inte harmoniserar med reglerna för vad som är dressyr...

Tycker också det är jättekonstigt att man t.ex. inte får rida på rakt bett.
Hemma varierar jag mellan tredelat och rakt, men tycker nog lite mer om det raka. Hade jag fått välja hade det raka varit med på tävling.

Min häst reds mycket med kandar med förra ägaren och tävlade på msv-nivå. Tandläkaren konstaterade dock att hon har för liten mun för kandaret och att det egentligen inte finns plats för dubbla bett.
Nu kommer väl jag själv aldrig tävla på den nivån, men om jag skulle gjort det hade jag inte velat ha kandar för min hästs skull!

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023