Vafasen... Fång :(

Sv: Vafasen... Fång :(

En 25 åring som får fång utan orsak har ganska troligt cushing/ppid. Februari är en vanlig tid på året för cushingshästar att insjukna i fång, och cushing är förmodligen långt vanligare bland såpass gammla hästar än man tidigare antagit. De behöver inte ha lång lockig päls...

Om du har någon vettig veterinär så be han ta serum ACTH, glukos och insulin.

Tack för alla era svar! Jag är på jobbet nu men ska googla cushings när jag kommer hem och försöka sätta mig in i det. Har pratat med en veterinär som bara säger butta och vila. Men jag tänker inte nöja mig där, jag ska ringa min andra vet imorgon, han brukar vilja gå till botten med det mesta.
Usch det jobbiga är ju att man inser att hästen är gammal och man vill inte hålla på hur mycket som helst, får inte drabba honom alltför hårt :( min första egna ponny :cry:

Om den är fräsch för övrigt så kan den leva och ha det bra i många år till när den återhåmtat sig från fånganfallet. Om du upptäcker att den har cushings kan du medicinera, är de IR så kan du ändra fodret. En ponny kan ju lätt bli 30 år. :)

Det är inte så bra att ge butta.... Dels slår det ut magen (vilket ofta är en orsak till fång i sig), dels belastar hästen hovarna mer än den borde och rotation/säkningar kan förvärras. Så om den äter, dricker, kan stå och ligga så är det bäst för prognosen att inte ge något smärtstillande.

Hoppas det går bra med din ponny.
Men jag förstår hur du tänker, det är lätt att fastna i att man vill rädda den till varje pris. Jag tycker kanske inte att man bör göra det alltid. däremot inte alls menat att du är där med din ponny.

Om den är fräsch för övrigt så kan den leva och ha det bra i många år till när den återhåmtat sig från fånganfallet. Om du upptäcker att den har cushings kan du medicinera, är de IR så kan du ändra fodret. En ponny kan ju lätt bli 30 år. :)

Det är inte så bra att ge butta.... Dels slår det ut magen (vilket ofta är en orsak till fång i sig), dels belastar hästen hovarna mer än den borde och rotation/säkningar kan förvärras. Så om den äter, dricker, kan stå och ligga så är det bäst för prognosen att inte ge något smärtstillande.

Så du menar att hästen ska stå och ha ont för att eventuellt magen kan krångla? Klart att hästen ska ha smärtlindring.

Instämmer.

Men visst brukar man ge butta till fånghästar? Min fick allafall det för några år sedan.

Håller med dig, vill inte att han ska ha onödigt ont för att han ska hålla sig still. Jag förstår resonemanget att rörelse skadar hoven, absolut, men nu är hans rörelsemöjligheter begränsade. Och att han ska ha ont när jag har butta hemma känns orimligt.

Forest Autumn: Ja, självklart vill man göra det allra yttersta för sin älskling. Han har gjort så mycket för mig under åtta år. Men om det ska innebära månader med problem och att han ska falla ur och må dåligt så är det inte värt det. MEN jag har inte målat f*n på väggen, ska prata med min veterinär imorgon och diskutera det hela, om vi ska ta prover för cushings osv. Pållen verkar vid gott mod, han är pigg och glad, och då mår mattes hjärta lite bra för en stund..

Om någon har erfarenheter av att behandla en cushings/ir-häst får dom gärna dela med sig :)

Liknande trådar

Hästvård Vi har haft en extremt mild vinter i år, mycket plusgrader och ständiga växlingar vilket är ovanligt så här högt upp i norr. För några...
Svar
11
· Visningar
2 422
Senast: TinyWiny
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 786
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 981
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 906
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka