värmlands hö?

L

LillTihra

vad menas med det? :confused:
har köpt sådant nu.
äntligen eget hö! :bump: :banana:

nu ska det bara analyseras :)
 
har du aldrig? :eek:
jag trodde det var något speciellt hö först..
det finns ju gräsfrö halm och hösilage och så finns det värmlands hö :D
 
Okej. Jag har aldrig hört nånting sånt om det. Fast vi bor ju inte ens i närheten av varandra. Kanske därför. :)
 
Har aldrig hört talas om uttrycket "värmlandshö" trots att jag bor här. Fråga dem som du hört det av vad det skulle vara för speciellt med hö härifrån. Det skulle vara intressant att höra.
 
låter som ett hemma snickrat ord. Kanske någon som kommer därifrån och sen köpt det då dom flyttat :confused:

Låter dumt att betala massor i frakt för någonting som finns mycket närmare om det inte skulle vara ett färdiganalyserat hö med mycket bra värden då :)
 
Hö från Värmland. Helt enkelt. Härnere i mina trakter har säljarna mycket smart myntat det som ett uttryck för hög kvalité. Vilket ju inte är mer sant än att Skåneensilage skulle vara bättre än något annat...

Möjligen kan värmlänningar ha något lättare att få in hö torrt än vi stackars blötlagda skåningar :)
 
ja det var något att höet som kommer uppifrån är bättre och mer gemlikt eller vad det heter. :crazy:
 
Värmland är regnigt på sommaren, men bönderna är envisa och gör hö ändå. I Skåne är jorden så bra, att det är lönsammare att odla sockerbetor och spannmål. I värmland växer spannmål dåligt, men vall är inte så känsligt. Kvaliteten på höet avgörs till 99% av när och hur det bärgas, inte var det odlas. Värmlandshö är smart reklam, alla gillar ju värmlänningar....eller? Gotlandshö låter ju också trevligt...kanske...Närkehö? Stockholmshö....?
 
Jag är då född och uppvuxen i värmland och inte tycker jag att det regnar mer där än någon annanstanns i landet. :smirk:
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 970
Senast: Görel
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp