Värmeutveckling i Ensilagebal!

Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Francess skrev:
Och vad menar du med det då?

Läs själv ditt eget inlägg!
Du skriver: hästarna verkar äta av det ändå....
Då skrev jag: ja, får dom inget annat så...då menade jag förstås i höväg.

Det var inget illa menat om du trodde det.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Det lät lite väl spydigt, men okejdå! ;-) Ingen fara på taket.

Jag svarade bara efter mina erfarenheter att mina hästar verkar tycka hösilaget smakar helt ok även när det blivit hö-torrt. Och nej, de får inget hö vid sidan av. Ser ingen anledning till det faktiskt. Hösilaget är så pass torrt ändå. Och så finns det alltid halm att tugga på, om de vill ha nåt torrare ändå. I övrigt får de individuellt anpassade kraftfodergivor, men det säger ju sig självt egentligen!
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Vi har Aldrig haft problem med någon värme i balarna. (Ger rundbalar, som brukar vara ganska torra) Dock börjar vi aldrig med hösilaget förrän i november, och bor i norrbotten. Då är det normalt inte plusgrader och hösilaget håller sig bra.
Däremot funderar jag när det hänt att på delar av någon bal har det varit små vita jästprickar, jag brukar alltid slänga bort det då..
Kan väl aldrig vara hälsosamt, det är väl samma som mögel? Men jag frågade en tjej som sa att det inte var någon fara att ge "det är ju inte mögel, utan bara jäst".
Kan någon förklara för mig hur det ligger till, ska jag verkligen våga ge av det då??...
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Francess skrev:
Det lät lite väl spydigt, men okejdå! ;-) Ingen fara på taket.

Jag svarade bara efter mina erfarenheter att mina hästar verkar tycka hösilaget smakar helt ok även när det blivit hö-torrt. Och nej, de får inget hö vid sidan av. Ser ingen anledning till det faktiskt. Hösilaget är så pass torrt ändå. Och så finns det alltid halm att tugga på, om de vill ha nåt torrare ändå. I övrigt får de individuellt anpassade kraftfodergivor, men det säger ju sig självt egentligen!

Nu missförstod du mig igen.

Jag menar självklart inte att du alltid skulle ge hö vid sidan om. Utan du kunde ju jämföra vilket dom föredrog skrev jag.
Jag har gjort det. Då tog dom självklart det blöta hösilaget. Inte det torra höet eller det torkade hösilaget. Men visst åt dom upp det också. Men först hösilaget vilket ju var bevis vilket som var godast. Hästar tar ju alltid det som dom tycker om först.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Jag har en annan fråga. Mycket blött engelage
Lite mörkt i kanterna , vitt letigt vid sidorna . Är det mögel.
Det är lite kladdigt det vita.
Jag fick detta av en granne. Jag har slängt 5 balar i dag.
Är detta farligt ?? Undra på att de ger bort.
De använder samma engelage till sina hästar.
Dom ger av detta. inte jag :devil:
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

gejsa skrev:
Nu missförstod du mig igen.

Jag menar självklart inte att du alltid skulle ge hö vid sidan om. Utan du kunde ju jämföra vilket dom föredrog skrev jag.
Jag har gjort det. Då tog dom självklart det blöta hösilaget. Inte det torra höet eller det torkade hösilaget. Men visst åt dom upp det också. Men först hösilaget vilket ju var bevis vilket som var godast. Hästar tar ju alltid det som dom tycker om först.

Nu förstår jag vad du menade! :) Har ju hört om andra som ger både hö och hösilage, samtidigt, så jag trodde det var det du syftade på. Tur du har sånt tålamod och orkar förklara vad du menar. :bow:

Jag tror dig förresten! Kan mycket väl tänka mig att de hellre äter hösilaget. Det hade nog jag gjort om jag var häst. :D
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Rotterö skrev:
Jag har en annan fråga. Mycket blött engelage
Lite mörkt i kanterna , vitt letigt vid sidorna . Är det mögel.
Det är lite kladdigt det vita.
Jag fick detta av en granne. Jag har slängt 5 balar i dag.
Är detta farligt ?? Undra på att de ger bort.
De använder samma engelage till sina hästar.
Dom ger av detta. inte jag :devil:

Jag skulle nog göra som du, slänga det.
Är det lite vita prickar så är det jästsvamp inte farligt. Men jag brukar ändå ta bort sådant. Men är det kladdigt ja då vete f.n.
Börjar det bli varmt också i balen?
Snälla grannar som ger bort hösilage som inte går att äta. :angel:
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Francess skrev:
Nu förstår jag vad du menade! :) Har ju hört om andra som ger både hö och hösilage, samtidigt, så jag trodde det var det du syftade på. Tur du har sånt tålamod och orkar förklara vad du menar. :bow:

Jag tror dig förresten! Kan mycket väl tänka mig att de hellre äter hösilaget. Det hade nog jag gjort om jag var häst. :D

:bump: Vilken tur att vi förstod varandra till sist. :rofl:
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Hej
jag tror attt det är dålig plast om balarna.
Nej ingen värme i balen.
Men det är svarta möka blöta partier. och vissa är det vitta fläckar. Och nätet som är runt är kladdigt av vitt geggigt på en del balar.
Vissa delar är normala.
Jag vågar inte ge dom detta.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Ja, verkligen. Känns skönt att ha "hittat" varandra. Så tradigt när man kommer ihop sig för skitsaker. :o :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 324
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 927
Senast: Lobelia
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 198
Senast: veronican
·
M
Hästvård Första gången det hände då var det -23 gr ute. Men då förstog jag inte vad det var.... :crazy: Jag hittade honom svettig under ett...
2
Svar
32
· Visningar
5 281
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp