Värmeutveckling i Ensilagebal!

Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Vad har du för ts-halt på dina balar?

Vet inte, har inte fått analysen än. Den bör komma i veckan dock.

Vi ställer balarna på högkant och tar bort all plasten utom den balen står på. Sen tar vi skivorna allteftersom. För tillfället har jag fyra hästar hemma och balen går åt på ett par dagar. Ca 120 kg/bal.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

peter_lundin skrev:
En undran. Hur mycket av gräsets egna cellandningsenzymer finns kvar i hösilaget o kan bidraga till sockernedbrytningen/värmen.
Glömde du inte 6O2 i vänsterledet :devil:
PL

:o .......med tanke på mina 95år så får du förlåta mig för mitt hjärnsläpp :D

Det finns ju massor av enzymer och dom är aktiva beroende på pH. Respirationen pågår ju under förtorkning och i första skedet under ensileringen därefter är det ju syrefritt och mjölksyrabakterierna tar vid. Tror att McDonald har skrivit nåt om att respirationen vid pH 3,5 endast är 20% av det normala. Enzymerna förstörs även vid höga temperaturer. Sen kommer ju nästa grej och det är ju hur växternas egna enzym ska kunna verka utanför växtcellen eftersom den faller ihop under förtorkning och ensilering, ja jag vet inte hur mycket som finns kvar. Men de är iaf inte de som betyder så mycket då värmebildning sker i ensilage utan det är jäst och mögel som står för detta under tillgång till syre.

Då man tillsätter syror så hindrar man ju respirationsenzymerna att verka och man stoppar då upp cellandningen. Sticker man då in handen i en gräshög som man kört i syra i så bildas ingen värme. Däremot kommer själva ensileringsprocessen igång långsammare eftersom ensymerna är utslagna.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Francess skrev:
Så du menar att vi ska sluta ta av all plasten på våra fyrkantsbalar då? Även fast de står under tak på norrsidan?

Eftersom dom står under tak och i skugga så finns det ju ingen anledning att ha plasten kvar av den anledningen. Däremot kan man ju betänka det jag skrev om att behålla plastens sträckning på den övriga ytan som begränsar luftväxling. Sen kan man ju fundera på allt damm (sporer) som far omkring i luften normalt och som då får möjlighet att fästa på en fuktig balyta om plasten är borta. Dessutom bestäms ju värmebildningen av de punkter jag satte upp. Bara det att man pressar en gröda med lågt mikrobtryck gör ju att hållbarheten ökar.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Francess skrev:
Vet inte, har inte fått analysen än. Den bör komma i veckan dock.

Vi ställer balarna på högkant och tar bort all plasten utom den balen står på. Sen tar vi skivorna allteftersom. För tillfället har jag fyra hästar hemma och balen går åt på ett par dagar. Ca 120 kg/bal.

Jag skulle bara öppna på en sida om jag var du iaf. Det torkar ju upp så himla fort annars och det blir inte lika smakligt för hästarna.
Har du bara 120 kg:s balar så borde dom väl gå slut rätt så fort.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Ingen fara, jag som skrivit lite lustigt :o !
Balarna har blivit varma efter det att vi öppnat dom och då har det varit "kärnan" som blivit varm.
Sen har vi tyvärr även fått balar som varit varma när dom öppnats, skitbonde.
Idag öppnade vi en, den sista i denna sändningen, som var plaskblöt uppe på och helt vitluddig! SÅ roligt när man vet att jag inte kommer att ha mat till hästarna om vi inte får en leverans på studs.
Han må vara billig men tålamodet tryter :devil: ...Tycker att det strular lite för ofta nu.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

kristel skrev:
Ingen fara, jag som skrivit lite lustigt :o !
Balarna har blivit varma efter det att vi öppnat dom och då har det varit "kärnan" som blivit varm.
Sen har vi tyvärr även fått balar som varit varma när dom öppnats, skitbonde.
Idag öppnade vi en, den sista i denna sändningen, som var plaskblöt uppe på och helt vitluddig! SÅ roligt när man vet att jag inte kommer att ha mat till hästarna om vi inte får en leverans på studs.
Han må vara billig men tålamodet tryter :devil: ...Tycker att det strular lite för ofta nu.

Usch då! Jag tycker att ni omgående ska byta höleveransbonde. Vi kan ha en högst 2 balar som blir varma. På hela vintern. Ingen har varit varm när man öppnat den. Vår bonde lägger minst 13 lager plast om balen. Då beställer vi ca 70-80 balar om året. Jag har t o m hösilage från förra året som är helt ok. Det är lite torrare som vi ska ta av när det blir kallt ute ca -15 grader. För då kommer antagligen årets hösilage att frysa och då är det lite svårt att ta av det.
Om det är mycket torrt hösilage och han kanske lägger 8-10 lager plast så kan det vara det som är boven. Höet sticker sönder plasten innifrån. Eller fåglar, möss har sönder plasten om det står direkt på marken. Vi har dom ståenden på lastpallar allihop. Det var lite dyrt att köpa hem lastpallar när vi skulle börja med hösilage men dom gör nytta. Hösilagebalar är ju väldigt känsliga också för att flyttas. Dom ska ju helst stå kvar på åkern ca 2-3 veckor innan man flyttar dom på sommaren. Sedan ska dom nog inte ställas på högkant, vändas på etc... Är han så slarvig så skulle jag t o m oroa mig för att han klipper höet lite för kort. (snålhet) då är det risk för jord, möss, harungar osv.... och du vet vad som kan hända då? Nu ska jag inte skrämma dig men jag skulle nog byta leverantör omg. :crazy: Tyvärr.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

gejsa skrev:
Dom ska ju helst stå kvar på åkern ca 2-3 veckor innan man flyttar dom på sommaren.

Nej, dom ska tas hem till gården omedelbums. Står dom kvar på åkern så är det ingen som ser till dom och fåglar, möss och annat vilt kan härja som dom vill och orsaka skador. Helst ska balarna plastas in hemma på gården.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Tack för all hjälp med råd och kunskap!
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Visst tar de slut fort, så fort att jag börjat undra om det verkligen är 120 kg i balarna? Varför skulle det bli mindre smakligt när det torkat? Det blir ju som hö och hö äter de ju i vanliga fall!
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Francess skrev:
Visst tar de slut fort, så fort att jag börjat undra om det verkligen är 120 kg i balarna? Varför skulle det bli mindre smakligt när det torkat? Det blir ju som hö och hö äter de ju i vanliga fall!

Ja, du kan ju låta hösilage torka helt och låta hästen få det samtidigt med vanligt hö och hösilage. Så ser du vad jag menar. Du kan ju även jämföra hur det torkade hösilaget ser ut.
Ditt hösilage kanske är väldigt blött och du vet ju att du ska ge extra då beroende på hur blött det är.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Nej, det är inte väldigt blött. Men visst känns det lite annorlunda än hö när det blivit genomtorrt. Men hästarna verkar äta av det i alla fall.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Gammeln skrev:
Nej, dom ska tas hem till gården omedelbums. Står dom kvar på åkern så är det ingen som ser till dom och fåglar, möss och annat vilt kan härja som dom vill och orsaka skador. Helst ska balarna plastas in hemma på gården.


Att balarna ska plastas in på gården. Det är nog inte många storbönder som gör. Det är väl bara småbönder som ska ha till sig själv. Om det ens är det. Känner inte till någon faktist. Gör du det?

Eftersom det som är så bra med hösilage är ju att allt kommer med i det, ax osv... När man inte håller på och vänder det som med hö som ska torka. Skulle man då hålla på och frakta hem det ja då förstår man ju vad som skulle hända. Inte särskilt bra för hösilaget.

Det står ju överallt att balarna ska inte flyttas dom första veckorna. Det är ju därför alla bönder har dom kvar på åkern. Visst kan smådjur hacka sönder. Men det kan du ju göra överallt i så fall. Var dom än står.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Eh??

Det är precis samma problem med fyrkantsbalar, ingen skillnad alls varken på smaklighet eller värme.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Francess skrev:
Nej, det är inte väldigt blött. Men visst känns det lite annorlunda än hö när det blivit genomtorrt. Men hästarna verkar äta av det i alla fall.

Ja, får dom inget annat så.....
Jag har iaf jämfört.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

olgaklara skrev:
Eh??

Det är precis samma problem med fyrkantsbalar, ingen skillnad alls varken på smaklighet eller värme.

???? Förstår inte ditt inlägg?
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Rundbal är inte bra att ha när man har hästar. Då får du ju alltid öppna hela balen. Nej, köp fyrkantsbal till nästa år. Då öppnar du framtill och tar kaka på kaka. Då håller det sig mycket bättre och är godare för hästen.

Detta svarade jag på :smirk: Jag har haft både och och det är precis lika mkt värmeutvecklig i en fyrkantsbal som i en rund. Det menade jag.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

olgaklara skrev:
Detta svarade jag på :smirk: Jag har haft både och och det är precis lika mkt värmeutvecklig i en fyrkantsbal som i en rund. Det menade jag.

Jasså.
Ja, det är klart att du får lika mycket värmeutveckling i båda balarna om dom blir gamla. Det spelar ju ingen roll om dom ligger i en fyrkantsbal eller i en rundbal. Men vi pratade om att hon var tvungen att öppna hela balen när det var rundbal. Men är det fyrkantsbal så håller det sig fräscht längre när det är kallt alltså. Och dom får inte ligga i sol osv.... helst kallt och gärna lite mörkare.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Jag brukar köpa små fyrkantiga balar mycket bra .
men i år fick jag köpa av en granne små rundbalar.
jag har redan kaserat 3 st mögliga. Det var ingen höjdare .
Men jag har även beställt fyrkantiga av dom som bukar leverera ,brukar vara toppen kvallite.
FYRKANTIGA tycker jag är bäst
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 324
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 927
Senast: Lobelia
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 198
Senast: veronican
·
M
Hästvård Första gången det hände då var det -23 gr ute. Men då förstog jag inte vad det var.... :crazy: Jag hittade honom svettig under ett...
2
Svar
32
· Visningar
5 281
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp