Förgiftad...av...hösilage...

Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Botulism ger förlamningssymtom. Botulism o mögel hör oftast inte ihop. botulinumbakterien vill ha syrefritt, mögel vill ha syre.
PL
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

lånar tråd

Men hur är det egntligen med butolismen, visst kan det uppstå även om det är jord med vid pressning o inplastning , inte bara av döda djur.

Och kan det även förekomma i vanligt hö även om det är ovanligt?
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

När det gäller botulism i hösilage är nog jordinblandning det vanligaste.
Botulism i torrt hö fordrar nrt som ger en sirefri miljö tex ett kadaver.
PL
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Jag har hört att botulism vaccinet bara hjälper mot den sorts botulism som uppstår när döda djur har hamnat i balen och inte vid jord-botulism, vet du om det stämmer?

Det som uppstår av jord är väl det vanligaste?

Hur säkert/osäkert är det egentligen med vaccinering?

malu - med häst som inte är vaccinerad men äter hösilage...
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Risken för en ovaccinerad häst i Sverige att drabba av botulism är sannolikt mindre än chansen att vinna högsta vinsten i ett stort lotteri. Vaccinet riktar sig mot just den variant botulinustoxin typ B som kan finnas i ensilagebalar och komma från jorden eller döda smådjur. Däremot skyddar inte vaccinet mot botulinus typ C en variant som i England förknippats med grässjuka. Detta samband är dock inte säkerställt och denna bakterie har inte kunnat påträffas vid grässjukeutbrotten i Sverige.
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

peter_lundin skrev:
Botulism ger förlamningssymtom. Botulism o mögel hör oftast inte ihop. botulinumbakterien vill ha syrefritt, mögel vill ha syre.
PL


Tack!
Äntligen någon som verkar veta hur det ligger till!
Jag ser i några svar att frågan är att vaccinera eller inte. Jag tycker personligen att ska man ge hösilage, ensilage så ska man vaccinera. Säker kan man aldrig vara men då har jag i alla fall gjort det jag kan.

Eftersom du verkar kunnig inom många områden så har jag en fråga.
Vad händer i hästens kropp när den har blivit förgiftad av mögel..??
Hur lång tid tar det innan allt är borta i kroppen..?
Jag är osäker på om jag ska anstränga honom eller inte, för han verkar lite slö än...

:bow:
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

peter_lundin skrev:
Det stämmer inte att vacc inte hjälper mot jordbotulism, snarast tvärtom.
PL
Det där med tvärtom blev ju konstigt. Typ B som vaccinet skyddar mot o som hästen är känsligast mot kommer ofta av jordinblandning, kadaver ger oftast en annan typ.
PL
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Jag är inte särskillt påläst om olika mögeltoxiner o deras verkan.
Kraftig mögeltoxinpåverkan kan tex ge lever o njurskador, många mögelgifter är cancerogena. Sen får man en påverkan på lungorna av de sporer som hästen andas in.
PL
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Second Glass dog i botulism för några vintrar sedan.
Han skulle den veckan ha sin tredje botulismvaccin..

Så här var det.
Kvällen innan så fodrades alla ungar med kraftfoder.
Hösilaget ligger i speciella foderhållare ute.
(dom går alltså på lösdrift.)
På kvällen var det inget som påvisade att det skulle vara något fel utan alla kom springandes och busade och brallade in på lösdriften.

På morgonen, (vid åttadraget) dagen därpå, så märkte vi vid kraftfodergivan, att glass var lite vinglig.
Han sprang med dom andra men hade svårt att ta kurvorna.
Han verkade också lite stel i nacke och huvud.
Stod en stund och tittade på honom och sedan lastade vi in honom i släpet och tog ner honom till gården.
Då hade det gått ungefär en timme (klockan var ca. nio)
när han ställdes i box såstod han kvar. Vände sig inte eller nåt. Stod bara där vi ställde honom.
Och det började komma som skum ur munnen på honom.

Vi hade redan ringt veterinär som var vi oss ca. kl tio.
Under den stunden vi väntade så tempade jag och kände igenom hela hästen.
Han hade strax under 38 med kändes kallare i kroppen.
Han borde ju ha haft högre temp eftersom vi hade nu utsatt honom för stress genom att först skilja från flocken och sedan lasta i släp för att ytterligare ställa honom helt ensam i stall.
Nää..ingenting.
Han var enligt min mening väldigt slapp i muskulaturen bak.
Hans svans var helt "lös"

Veterinären anlände och frågade direkt om han var botulismvaccinerad.
Jaaa..sa vi..han ska bara ha sin tredje nu.

I det läget så rann det massor ur mun..Foderstrupsförstoppning?? tänkte vi, då innan vet kom..inte möjligt, han har ju ingen temp..

Vet kände igenom honom och kollade reflexer..
Han hade inga alls.
Han var helt okänslig i huvudet.

-Det är botulism, sa vet..tror jag.
-Hade ett fall för några veckor sedan, med samma symptom..
- Den hade också bara hunnit fått två vaccinationer..
-Och till djursjukhus NU..men tror inte att ni fixar det..sa han.

trettio minuter senare var vi på kliniken.
tjugo minuter senare fick han sin sista spruta och dog..
Den sprutan var en välgärning.

Sista minutrarna kunde hästen inte stå.
Han kunde inte andas..
Det forsade ur munnen..
Ögonen stod rätt ut.. (det var otäkt att se, just dom ögonen)
Och han blev kallare..

Igentligen var han död innan vi avlivade honom..
Preliminär diagnos var botulism.
Ringde till grannar som fick i all hast stänga in ungarna som gick kvar på lösdriften. Och bort med hösilaget..
Ingen mer sjuknade in men naturligtvis så följde vi upp alltihop.

Hösilagbalen bokstavligen dissikerade vi..hittade ingenting..den luktade helt ok..
Veterinären kom tillbaka till oss samma dag och alla ungar fick sin tredje bot.vaccin..

Vet var i kontakt med tillverkaren och då sa dom att garanti för fullgott skydd lovas TRE veckor EFTER sista grundsprutan..

Av denna erfarehet så har vi lärt oss några saker:
Ingen av våra drygt 40 hästar får ett enda strå hösilage förrän dom har fullgott skydd..
Vi vet också att botulism inte luktar...
Vi vet också att ett enda strå ur en rundbal räcker för att döda en häst...

Och vi vet att botulism kan tillfälligtvis förväxlas med foderstrupsförstoppning...

Och slutligen vet vi att vi aldrig mer vill ha ett likadant fall..


AM
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Jag hade en sån häst också....en kanonmärr med samma symptom...MEN det var en foderstrupsförstoppning på henne...som satt hårt åt och lååångt ner...som tur var *puuuh*

dregglet bara rann ur henne, hon bara stod helt apatisk, men var inte vinglig...vet kom och var nästan hundra på boutolism...men efter upprepade försök så "fann" vi förstoppningen....

Men jäklars va rädd jag vart.....
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Vi fick den uppfattningen att skillnaden var:
Botulism..inga reflexer, mjuk svans, ingen temp.

Foderstrupsförstoppning..reflexer, hög temp..

I båda fallen så är det mycket salivavsöndring.. MASSOR!!

Sen har vi ju stelkramp som är lik botulism i vissa fall.
framförallt stelhet i huvud/nacke..
Skillnaden mellan botulism/stelkramp är då framförallt svansen...

Man kan tro att en botulismhäst har helt enkelt brutit svansen.

Hur som helst så är det en fruktansvärd sjukdom som är mycket plågsam när den väl sätter klorna i en häst.


Peter Lundin här kanske vet om det finns fler sjukdomar med just låg temp och förlamade ansiktsmuskler/svans"slapphet"
AM
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 757
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 067
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp