Värmeutveckling i Ensilagebal!

Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Är det så? Det kan alltså vara skadligt om det skett värmeutveckling?
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Självfallet, har fodret tagit värme så är det kassering som gäller, inget man torkar och sedan skickar på djuren igen. Det är inte förenligt med djurskyddslagen som säger att djur ska ha tillgång till bra och hygieniskt foder.
 
Senast ändrad:
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Inte ens om man man känt av värmeökningen direkt alltså??? Vi har ju mindre balar (ca 120 kg) som vi fodrar av flera gånger per dag = känner flera gånger om dagen på den.

Hmmm, undrar om han som gav rådet ens har tänkt på mikroberna själv, jag gjorde inte det när han tipsade! Men du har ju rätt i det du säger. Ska ha dina ord i minnet om det tar värme någon gång!
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Gammeln skrev:
Självfallet, har fodret tagit värme så är det kassering som gäller, inget man torkar och sedan skickar på djuren igen. Det är inte förenligt med djurskyddslagen som säger att djur ska ha tillgång till bra och hygieniskt foder.

Vad bra att du tittade in i tråden Gammeln, hade hoppats på det för jag vet att du är en fena på det här med foder :bow: !
Så det är rätt att kassera rubbet och ta en ny bal med andra ord, kul att man gör ngt rätt ibland.
VAD exakt är det som sker och på vilket sätt kan hästarna ta skada om någon fodrar med varmt ensilage, eller fd varmt som svalnat sas?
Jag börjar dra kopplingar till att min hästs tarmsystem kolapsade i höstas, fick en inflamation i tunntarmen och var skitdålig länge, har misstänkt ensilaget men inte velat sätta mitt huvud på det.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Måste bara tillägga att det finns jättebra storlek på fyrkantsbal, 150-170 kg ungefär. Hanteras lätt med säckakärra (jag gjorde det själv när jag hade hösilage). Lätt att hantera, lägger på pall och öppnar upp hela. Ser då om det kommit in jord eller kadaver när kakorna faller isär.

Kan varmt rekommendera den här storleken till de som har tillräcklig förbrukning.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

nej det är klart man ska ge bra foder till sina hästar. Men frågan är ju snarare huruvida det är skadligt när värme utveckling skett. Vore intressant med en detaljerad beskrivning av vad som igentligen händer när värmen slår till.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

kristel skrev:
VAD exakt är det som sker och på vilket sätt kan hästarna ta skada om någon fodrar med varmt ensilage, eller fd varmt som svalnat sas?

Först o främst så spelar det ingen roll om man tar bort plasten från en fyrkantsbal eller inte. Det kommer in lika mycket luft ändå och förstör. Däremot så skyddar man ju balen mot regn och värmeinstrålning om man bara skär upp plasten så lite som möjligt. Har man en rundbal så tar man bort all plast och sedan trär man en plastsäck över den (finns att köpa på Granngården och kallas storsäck) , då får man samma men bättre effekt på skydd för rundbalen än man får på fyrkantsbalen.

Sen till frågan om vad som händer. Så fort du skär hål på plasten så sätter nedbrytningsprocesserna igång. Därför ska en bal vara förbrukad inom några dagar. Då ensilaget utsätts för luft sker följande:

C6H12O6 ger 6CO2 + 6H2O + energi (värme). Mikroorganismer som kräver syre för att växa till börjar att föröka sig. Då tar de näring ifrån socker och/eller mjölksyran och då bildas det koldioxid, vatten och en viss värmebildning. Kraftig proteinnedbrytning sker, pH-värdet stiger och konserveringsskyddet avtar. Proteinet bryts ned till peptider o aminosyror som i sin tur kan brytas ned till ammoniak och andra N-föreningar. Detta gör att näringsinnehållet och den hygieniska kvaliten minskar. Tillgången till syre gynnar utveckling av både mögel o jästsvampar. Detta är samma process som sker i en kompost och jag tror inte ni går o gräver fram gräs ur komposthögen och torkar för att sedan ge era hästar detta :crazy:

Får hästarna ner mögel, fusariumsvampar och skadliga bakterier som kan växa till så är det klart att detta påverkar deras tarmflora och i värsta fall kan det gå illa. Det är ju inte dessa som hästen vill ha i tarmen.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Men är det inte samma sak som händer när du torkar vanligt hö då? Har vi inte bara avstannat processen vid ensileringen?
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Hmmm så min leverantör har alltså fel? Han sa ju att man ska skära upp plasten så mycket så möjligt runt balen för att det ska komma luft till och förhindra värmebildning! Och du säger precis tvärtom...man blir ju helt snurrig. Vem har eg rätt???

Våra balar (ca 120 kg fyrkants) står utomhus under tak på betongplatta. Vi har gjort som vi blev tillsagda och vi gör av med en bal på ca tre dagar. Men vi ska alltså inte göra så???
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Tack Gammeln!
Just detta jag var uta efter :bow: , du är en suverän källa!
Givetvis skulle jag aldrig gräva fram gräs ur komposten och torka, där går väl allas sunda förnuft in :confused: , vill helt enkelt bara veta VAD det är som händer, mycket lättare att få folk att lyssna på vad man säger om man kan prata " på fint sätt" med dom.
Har stött på både 1 och 2 leverantöres som tyckt att "vadå lite värme, spelar ju ingen roll", när jag ringt och sagt att balarna varit varma vid öppning. Har hänt ngn gång eftersom dom skadats vid transport, inte kul alls :( .
Jag har varit den drivande kraften länge nu i stallet om analys på foder och övrig foderhantering så som att inte låta blötlagd betfor ligga förlänge och jäsa, att skölja ur krubban från blöta foderrester etc, så den informationen jag fick nu om processen i balarna blir "kronan på verket" ;) .

Tack än engång :bow: .
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

En undran. Hur mycket av gräsets egna cellandningsenzymer finns kvar i hösilaget o kan bidraga till sockernedbrytningen/värmen.
Glömde du inte 6O2 i vänsterledet :devil:
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Hu för fyrkantsbalar. om man ställer dem på högkant så orkar man knappt lyfta ur en kaka och ställer man dem liggandes så lägger sig kakorna över varandra så man får slita ur dem. Tacka vet jag rudnbalar som är snittade. Det faller så fint ner och jag har märkt att mina hästar gillar det minst lika bra som fyrkantsbalensilgae men det tog jag förgivet då det är samma innehåll i båda förpackningarna. Oftast tycker jag att rundbalarna håller bättre kvalite än fyrkantsbalarna men det beror nog på vilen press bonden har samt hur de plastar in det. Med 8 ponnisar så gör jag av med en stor rundbal på 4 dgr (650kg), jag inväntar kylan innan jag fodrar med ensilage så nu får mina hö tv. under denna tiden så hinner fölen få sina vaccinationer dessutom.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Jag har experimenterat en del med det där med plasten. (Har man 20 fjolårsbalar hösilage kvar, en dammkänslig häst och de måste stå inne dagtid drabbas man av ett visst mått av experimentlusta..).

Om det är varmt ute så funkade det bättre att ta av plasten. Annars blev det som 'kondens' på insidan av plasten och dessutom blev det värmeutveckling jättefort. Är det svalt/kallt ute spelade det ingen som helst roll.

Det skilde dock inte sådär supermycket i tid på när värmeutvecklingen inträdde vid varmt väder med plast på/av, men en viss skillnad fanns det. Jag har vit plast, 21 lager och lagras inomhus i luftigt vagnslider. Småbalar.

'Min' hösilagebonde rek att ta av all plast och 'skaka upp' hösilaget om det inte används på ett par dagar. Jag känner mig rätt tveksam till det konceptet eftersom jag gjort en del försök att torka hösilage till hö i somras och konstaterat att det är snudd på omöjligt om man inte regelrätt hässjar det. Alla andra tekniker och experiment slutade med att det blev värmeutveckling 'innerst' hur man än gjorde, och man fick slänga vid samma tidpunkt och lika mycket oavsett om balen var kvar i fyrkant eller utskakad och luftad.

Och om det inte framgår så har jag såklart inte gett hästarna av 'experimenten', men om man har en bal med 50 kg hösilage och hästarna äter 10 kg/dag så har man på sommaren 40 kg/dag att 'leka' med och se vad som händer om man gör si eller så (och får en väldigt stor gödselstack).

Jag skulle vilja ha 'sommarbalar' med hösilage, små nätta 10-kilosbalar... *drömma*


Francess skrev:
Hmmm så min leverantör har alltså fel? Han sa ju att man ska skära upp plasten så mycket så möjligt runt balen för att det ska komma luft till och förhindra värmebildning! Och du säger precis tvärtom...man blir ju helt snurrig. Vem har eg rätt???

Våra balar (ca 120 kg fyrkants) står utomhus under tak på betongplatta. Vi har gjort som vi blev tillsagda och vi gör av med en bal på ca tre dagar. Men vi ska alltså inte göra så???
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

kristel skrev:
Tack Gammeln!
Just detta jag var uta efter :bow: , du är en suverän källa!
Givetvis skulle jag aldrig gräva fram gräs ur komposten och torka, där går väl allas sunda förnuft in :confused: , vill helt enkelt bara veta VAD det är som händer, mycket lättare att få folk att lyssna på vad man säger om man kan prata " på fint sätt" med dom.
Har stött på både 1 och 2 leverantöres som tyckt att "vadå lite värme, spelar ju ingen roll", när jag ringt och sagt att balarna varit varma vid öppning. Har hänt ngn gång eftersom dom skadats vid transport, inte kul alls :( .
Jag har varit den drivande kraften länge nu i stallet om analys på foder och övrig foderhantering så som att inte låta blötlagd betfor ligga förlänge och jäsa, att skölja ur krubban från blöta foderrester etc, så den informationen jag fick nu om processen i balarna blir "kronan på verket" ;) .
Tack än engång :bow: .
Jag tror att vi har missuppfattat varandra här.
Givetvis ska du inte ge om balen är varm när du öppnar balen. Jag trodde att det var när du hade använt den en dag eller så. Då om man känner värmen komma så kan man oftast riva ut just där värmen är. Men är den varm när du öppnar den ska du givetvis kasta den. Min höbonde ger mig en ny då. För då är det oftast så att den har gått sönder någonstans vid leverans.

Men däremot är det som Magdalena skriver. Att man inte ska öppna hela fyrkansbalen när det är kallare ute. Men är det varmt så blir det fuktigt på insidan och det blir då varmt på en gång. Inte bra alls.
Är det kallt så håller sig för övrigt balarna bra många dagar längre än 3 dagar.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

ankans skrev:
Men är det inte samma sak som händer när du torkar vanligt hö då? Har vi inte bara avstannat processen vid ensileringen?

Jo det är samma process som när vi torkar hö. Då går värmebildningen ut i atmosfären och man reducerar tillväxthastigheten på mikroberna avsevärt. Dessutom så hålls ytan torr vilket också håller tillbaka tillväxten av skadliga mikrober. Blir det värmebildning i en bal, plansilo, tornsilo så akumuleras värmen i ensilaget och det vatten som bildas under processen fuktar ju upp ytan på ensilaget och mikroberna får då fäste att växa till. Då man torkar hö på en skulltork och stannar fläkten för tidigt, ja då tar ju även höet värme och det kan vara så jävligt att i värsta fall kan det ta eld :crazy:
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Francess skrev:
Och du säger precis tvärtom...man blir ju helt snurrig. Vem har eg rätt???

Och vad beror det på då :angel: :D ;)

Här finns det lite för o nackdelar. Då det gäller fyrkantsbalen så är det så att man öppnar balen i gaveln så pass lite som möjligt för att man vill behålla plastens sträckning så mycket som möjligt. Då omsluter man balen så mycket som möjligt och luftväxlingen blir så liten som möjligt på den resterande balytan. Men man ska inte invaggas att tro att det inte kommer till luft bara för att plasten sitter kvar, däremot ökar man chanserna att balen håller sig en längre tid. Plasten reflekterar ju tillbaka solstrålar, en öppen bal däremot drar ut åt sig solstrålar och med detta värms ju ensilaget upp. En öppnad bal som man försluter så bra som möjligt efter varje uttag, där kan fodret klara sig bättre (Lingvall, 1995). Där man då har skurit upp, där förlorar ju plasten sin sträckning och krymper. Där är ju risken att regnvatten tränger in men det gör ju inget eftersom man plockar ut foder där varje dag, kaka för kaka.

Rundbalen däremot är ju svårare att skydda men personligen tar jag bort all plast, vilket man mer eller m indre blir tvungen att göra. Sedan skyddar jag balen genom att trä en ensilagesäck över för just skydd mot sol och regn. Däremot blir det ju mycket luft som kommer i kontakt med ensilaget eftersom man inte kan slimma säcken tajt mot balens yta som det blir då plasten får sitta kvar på fyrkantsbalen.

Sedan bestäms ju värmebildningen av:

1. Hur mycket jäst/mögel som finns i gräset naturligt då man pressar balarna.
2. Ts-halten
3. Tillgången på lättlösligt socker
4. Packningsgraden i balen
5. Hur stor pH sänkningen blir
6. Om det skett/hur stor luftväxling som skett under lagringstiden.
7. Omgivningens temperatur
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Som jag skrev innan har jag aldrig fodrat med hösilage förr och har väldigt lite kunskap och erfarenhet. Och vi förvarar balarna (får hem några åt gången) under tak och i skugga, på norrsidan av lagårn. Varken sol eller regn har minsta möjlighet att komma åt balarna, vare sig de är öppnade eller inte.

Man vill ju gärna tro på den man köper fodret av, som har flera (tävlings)hästar själv sen lång tid tillbaka och som förser ganska många hästfolk med foder runtomkring. Och enl honom ska vi ta bort plasten (står på plasten underst dock) runtom! Men det skulle man säkert inte gjort om (fyrkants)balarna stod ute, i solen och tillgängliga för regn. Det är inte heller särskilt varmt här längre, 1-10 grader nattetid och max 15 grader dagtid. Ingen av balarna vi har öppnat och hanterat enl säljaren har tagit värme. De är kalla och fina hela tiden.

Tycker du är lite stygg som skrattar åt en gröngöling! Lätt att raljera när man sitter inne med massvis av kunskap och erfarenhet ;-)
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Men det är ju så att så länge som inget händer och man inget ser på balen så är ju allt frid o fröjd. Men det är inte alltid frid o fröjd bara för att man inget märker så att säga. För att undvika detta vill man ju göra så som forskningen har testat. Det är forskningen som ska göra misstagen, inte vi som hanterar balar ute i landet, för det har vi inte råd med
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Så du menar att vi ska sluta ta av all plasten på våra fyrkantsbalar då? Även fast de står under tak på norrsidan? Är det vad forskningen kommit fram till mao? Men varför får vi då ett sånt motsatt råd av säljaren/producenten?

Jag vill ju veta så mycket som möjligt, men eftersom jag inte har kunskapen eller erfarenheten så kan jag inte avgöra vad som är rätt eller fel! Och jag har ingen aning om var säljaren har fått sin kunskap ifrån heller. Mer än att så gör de och det funkar för dem, uppenbarligen.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Francess skrev:
Som jag skrev innan har jag aldrig fodrat med hösilage förr och har väldigt lite kunskap och erfarenhet. Och vi förvarar balarna (får hem några åt gången) under tak och i skugga, på norrsidan av lagårn. Varken sol eller regn har minsta möjlighet att komma åt balarna, vare sig de är öppnade eller inte.

Man vill ju gärna tro på den man köper fodret av, som har flera (tävlings)hästar själv sen lång tid tillbaka och som förser ganska många hästfolk med foder runtomkring. Och enl honom ska vi ta bort plasten (står på plasten underst dock) runtom! Men det skulle man säkert inte gjort om (fyrkants)balarna stod ute, i solen och tillgängliga för regn. Det är inte heller särskilt varmt här längre, 1-10 grader nattetid och max 15 grader dagtid. Ingen av balarna vi har öppnat och hanterat enl säljaren har tagit värme. De är kalla och fina hela tiden. åt enTycker du är lite stygg som skrattar gröngöling! Lätt att raljera när man sitter inne med massvis av kunskap och erfarenhet ;-)[/


Du behöver inte vara orolig med ditt hösilage.
Hade du fyrkantsbal? I så fall står det kallt och utan solljus så är det bara att öppna på sidan. Låt öppningsplasten ligga ner på golvet så har du hösilaget på det. Men öppna inte upp mer. Nu när det inte är varmt ute och du gör av med balarna på ca 3-4 dagar är det ingen fara. Skulle någon bal vara varm när du öppnar den så har plasten gått sönder vid hanteringen. Eller också något annat fel. Den måste du få byta i så fall. När det är minusgrader så håller sig balarna öppna mycket längre vid behov. Men skulle du få värme i någon och bara lite grand. Ta bort så mycket som möjligt direkt av det varma. Är det normalt överallt annars så kan du fordra med det. Har använt hösilage i 5 år nu och det fungerar för mig.
Vad har du för ts-halt på dina balar?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 324
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 927
Senast: Lobelia
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 198
Senast: veronican
·
M
Hästvård Första gången det hände då var det -23 gr ute. Men då förstog jag inte vad det var.... :crazy: Jag hittade honom svettig under ett...
2
Svar
32
· Visningar
5 281
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp