Värmeutveckling i Ensilagebal!

Rea

Trådstartare
Vad är det som händer egentligen när det blir värmeutveckling i en ensilagebal, öppen sådan? Har just kasserat halva storbalen för jag upptäckte att den var varm i mitten, hästarna har ätit det andra då vi inte märkt något innan.... :crazy: . På vilket sätt är det skadligt och vad är det som kan hända, varför blir det varmt och vad är det som bildas resp. förstörs?
Tilläggas kan att balen varit öppen i 3 dagar, vi har haft ensilage förut men inga som varit varma :confused: .
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Mikroorganismer i ensilaget får tillgång till syre och förbränner då socker samtidigt som de bildar värme. Värmen är en restprodukt från själva förbränningen, precis som människor och djur avger värme. Alltså förbrukas energi i ensilaget. Blir balen tillräckligt varm kommer proteinet att bindas till en viss typ av fiber i gräset, så att proteinet blir otillgängligt för hästen, dvs innehållet av smältbart råprotein minskar också.

Värmen i sig gör att alla mikroorganismer trivs bättre över huvudtaget och ensilaget ruttnar snabbare.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Ok, du skriver att proteinet blir otillgängligt men blir ensilaget otjänligt. Nu menar jag inte att man ska ge ruttet ensilage men om man gett utav varmt ensilage?
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

kristel skrev:
Ok, du skriver att proteinet blir otillgängligt men blir ensilaget otjänligt. Nu menar jag inte att man ska ge ruttet ensilage men om man gett utav varmt ensilage?

Vi har gett av varmt hösilage. Det beror ju på hur varmt det är. Man kan även ta bort lite om det bara är lite på ett ställe. Sedan kanske hösilaget hade varit ok där. Men det är svårt att förklara över internet.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Balarna brukar inte hålla mer än 3-4 dar när det är + grader ute. Om du har möjlighet till nästa bal, försök riva upp så att du kommer åt kärnan så fort som möjligt för värmen börjar oftast där då det är som mest packat.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

kristel skrev:
Vad är det som händer egentligen när det blir värmeutveckling i en ensilagebal, öppen sådan? Har just kasserat halva storbalen för jag upptäckte att den var varm i mitten, hästarna har ätit det andra då vi inte märkt något innan.... :crazy: . På vilket sätt är det skadligt och vad är det som kan hända, varför blir det varmt och vad är det som bildas resp. förstörs?
Tilläggas kan att balen varit öppen i 3 dagar, vi har haft ensilage förut men inga som varit varma :confused: .

Glömde skriva att du får inte ha balen öppnad i solen. Utan helst mörkt och kallt. Och är det varmt väder ute så öppna upp hela balen även om det är fyrkantsbal. Det torkar lite hösilaget men det möglar iaf inte. Hur mycket är ditt hö i ts-halt?
Detta fick jag rekomenderat av vår höbonde. Vilket fungerar alldeles utmärkt. Om man inte öppnar helt så kommer det in värme och luft och då blir det varmt på en gång.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Vi har balen inne i stallet, rundbal som vi repar upp i mån om plats
Ts-halt och övriga värden vet jag inte än för det är inte analyserat, ÄN.
Har 3 prover tagna i frysen och ska ta från 1 bal till tänkte jag inna jag skickar in för analys. Jag tror att det är relativt högt ts-värde för i år är ensilaget väldigt torrt, inte mycket fuktigare än de rundbalar av nyskördat hö vi fick i sommres.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Om ensilaget är torrt tar det värme snabbare. I torra ensilage blir det ingen mjölksyrajäsning (dvs när mjölksyrabakterier bryter ner socker till mjölksyra). Då finns det mer "onedbrutet" socker kvar när du öppnar balen och de aeroba (syreberoende) mikroorganismerna bryter ner det till koldioxid och vatten och då bildas värme. Det börjar de med så fort de får tillgång till syre, dvs då du öppnar balen.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

kristel skrev:
Vi har balen inne i stallet, rundbal som vi repar upp i mån om plats
Ts-halt och övriga värden vet jag inte än för det är inte analyserat, ÄN.
Har 3 prover tagna i frysen och ska ta från 1 bal till tänkte jag inna jag skickar in för analys. Jag tror att det är relativt högt ts-värde för i år är ensilaget väldigt torrt, inte mycket fuktigare än de rundbalar av nyskördat hö vi fick i sommres.

Rundbal är inte bra att ha när man har hästar. Då får du ju alltid öppna hela balen. Nej, köp fyrkantsbal till nästa år. Då öppnar du framtill och tar kaka på kaka. Då håller det sig mycket bättre och är godare för hästen.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

gejsa skrev:
Rundbal är inte bra att ha när man har hästar. Då får du ju alltid öppna hela balen. Nej, köp fyrkantsbal till nästa år. Då öppnar du framtill och tar kaka på kaka. Då håller det sig mycket bättre och är godare för hästen.

Nu har jag blivit helt förvirrad :confused: , skulle jag eller skulle jag inte öppna hela balen?

Detta fick jag rekomenderat av vår höbonde. Vilket fungerar alldeles utmärkt. Om man inte öppnar helt så kommer det in värme och luft och då blir det varmt på en gång.

Vi har ingen möjlighet att manövrera stora fyrkantsbalar så det får bli rundbal i fortsättningen också, smakmässigt kan jag inte utala mig om men om det skulle vara mumsigare än detta parti vi har nu så skulle dom små liven bergis käka sig till döds ;) .
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Vi gör så att vi öppnar en bal och sedan sprider vi ut det över hela logen. Då klarar det sig utan att ta till sig värme och då blir det inte heller förstört.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Alltså vi har rundbal nu, så det är därför vi får göra så. Annars kan man ju göra så om man har fyrkantsbal att man öppnar lite och försöker hålla det tätt så mycket som möjligt sedan när det är öppnat. Då klarar sig ensilaget som ligger bak i balen.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

kristel skrev:
Nu har jag blivit helt förvirrad :confused: , skulle jag eller skulle jag inte öppna hela balen?



Vi har ingen möjlighet att manövrera stora fyrkantsbalar så det får bli rundbal i fortsättningen också, smakmässigt kan jag inte utala mig om men om det skulle vara mumsigare än detta parti vi har nu så skulle dom små liven bergis käka sig till döds ;) .

Det är klart att du ska öppna upp hela balen. Men det måste du ju göra jämt för att det är en rundbal. Jag trodde att du hade en fyrkantsbal och då skulle du ha öppnat hela JUST den balen bara. För normalt öppnar man ju bara framtill på den. Men för dig blir det ju ingen skillnad. Vi har fyrkantsbal på trätrall som min gubbe kör in i logen. Har ni ingen liten traktor som kan köra in den? Man behöver inga stora griparmar (vet inte vad det heter) för att få in dom.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Har inga större erfarenheter av ensliage, men det verkar rätt osäkert. Att det blir jäst och så alltså..
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

:idea: Aha, nu fattar jag :o ...

Vi har inte ens en sketen liten traktor utan allt sker med mans kraft, 3 personer rullar in balar vid behov :crazy: . Man får finfina armar av det har jag hört...

Har precis fått reda på att en box är ledig, en inakordering har blivit avlivad idag :( äldre häst med en avsliten sena, så nu har vi plötsligt plats att repa upp hela rundbalen.
Det borde med andra ord vara bättre då alltså?
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

kristel skrev:
:idea: Aha, nu fattar jag :o ...

Vi har inte ens en sketen liten traktor utan allt sker med mans kraft, 3 personer rullar in balar vid behov :crazy: . Man får finfina armar av det har jag hört...

Har precis fått reda på att en box är ledig, en inakordering har blivit avlivad idag :( äldre häst med en avsliten sena, så nu har vi plötsligt plats att repa upp hela rundbalen.
Det borde med andra ord vara bättre då alltså?

Stackars häst. Slet den av senan bara så där i hagen eller? :cry:
Hur många hästar är ni i stallet? Hur många kilon är balen på ca?
Det blir ju en massa extrajobb och sedan så torkar ju hösilaget bort massor när man öppnar hela på en gång. Lite synd tycker jag. För hästarna gillar ju när det är lite blött hösilaget.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

En gammal skada som slogs upp för en tid sen när hästen sprang omkull. Tydligen en riktigt ful skada som inte blivit skött därefter och aldrig fått bra förutsättningar att läka helt. Nu när han vurpade rekomenderades 6 veckors vila och återbesök, ingen förbättring, och med tanke på att han var 20 år var det inte så många humana alternativ tydligen.
Vi är 10 stora hästar och 4 små ponnys, balarna ligger på ca 400 kilo drygt.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Fodrar med hösilage för första gången i mitt liv. Köper av en noggrann granne med egna hästar som förser en hel del hästfolk i bygden. Hans råd var att om balen tar värme ska man snabbt som attan riva ut allt ur balen och lägga ut på betonggolvet i stallet. Betonggolvet kyler och hösilaget blir kallt igen, snabbt. Och så ska man öppna hela balen direkt, dvs ta bort all plasten från början! Han gör jättefina fyrkantsbalar på ca 120 kg, perfekt när man bara har några st hästar. På två stora och en ponny gör vi slut på en bal på ca 3 dagar.
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

Francess skrev:
Hans råd var att om balen tar värme ska man snabbt som attan riva ut allt ur balen och lägga ut på betonggolvet i stallet. Betonggolvet kyler och hösilaget blir kallt igen, snabbt.

Men grejen är ju den att då balen tar värme så beror det ju på att du har fått en gigantisk tillväxt av mikroorganismer. Då ensilaget har svalnat så betyder det ju att tillväxten har avstannat kraftigt MEN du har ju fortfarande kvar alla dessa mikrober som fick chansen att växa till under värmebildningen. Dessa kan ju då fortsätta leva under reducerad tillväxthastighet. Dessa får hästen då i sig och det kan ju vara förödande för det stackars djuret :crazy:
 
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!

kristel skrev:
En gammal skada som slogs upp för en tid sen när hästen sprang omkull. Tydligen en riktigt ful skada som inte blivit skött därefter och aldrig fått bra förutsättningar att läka helt. Nu när han vurpade rekomenderades 6 veckors vila och återbesök, ingen förbättring, och med tanke på att han var 20 år var det inte så många humana alternativ tydligen.
Vi är 10 stora hästar och 4 små ponnys, balarna ligger på ca 400 kilo drygt.

Ok. Är det så många hästar så går väl balen slut på ca 2 högst 3 dagar. Då är det inga problem. Då hinner inte hösilaget torka bort fullständigt. Vi har 9 hästar här och fyrkantsbalar som ligger på 360 kg. Vi gör av med en på 3-4 dagar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 324
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 927
Senast: Lobelia
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 198
Senast: veronican
·
M
Hästvård Första gången det hände då var det -23 gr ute. Men då förstog jag inte vad det var.... :crazy: Jag hittade honom svettig under ett...
2
Svar
32
· Visningar
5 281
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp