Värme i stall

För att det är två hästar mindre som med kroppsvärme ökar temperaturen i stallet på natten.

Finns stall där hästarna får gå ut i skift på dagarna för att vattnet inte ska frysa sönder när det är kallt...
Nja, att två hästar till i stallet skulle höja temperaturen så mycket att vattnet inte fryser om det är minusgrader ute tror jag inte ett ögonblick på. Vårt stall är inte 100 m2 och vi har fyra hästar där = fullt och det fryser om det är kallt. Jag tycker det är märkligt av stallägaren. Hen kan väl inte tvinga dig att ställa in hästarna, så länge du betalar hyran får du väl göra vad du vill med dina hästar. Att det fryser i stallet är hästägarens bekymmer att fixa.
Sätta in en värmefläkt kan jag verkligen inte rekommendera. Det kostar skjortan att driva. Menar du att du skulle göra det för att vara stallägaren till lags?
 
Nja, att två hästar till i stallet skulle höja temperaturen så mycket att vattnet inte fryser om det är minusgrader ute tror jag inte ett ögonblick på. Vårt stall är inte 100 m2 och vi har fyra hästar där = fullt och det fryser om det är kallt. Jag tycker det är märkligt av stallägaren. Hen kan väl inte tvinga dig att ställa in hästarna, så länge du betalar hyran får du väl göra vad du vill med dina hästar. Att det fryser i stallet är hästägarens bekymmer att fixa.
Sätta in en värmefläkt kan jag verkligen inte rekommendera. Det kostar skjortan att driva. Menar du att du skulle göra det för att vara stallägaren till lags?

Det beror på vilken ventilation man har. Tyvärr. Sett mer än ett stall där kondensen rinner på insidan av fönstren, för att ventilationen täppts igen för att öka värmen. Takhöjd mm spelar också in. OBS att jag inte vet hur det är i Fioranos stall.

Det är fö Fioranos stallägare som kräver/önskar, och hon som undrar. Så frågorna får du ställa till henne =) Jag har över 10 m i takhöjd, glespanel och kallstall, jag skulle inte kunna öka temperaturen inne ens med en hel hjord hästar OCH värmefläktar ;P
 
Det beror på vilken ventilation man har. Tyvärr. Sett mer än ett stall där kondensen rinner på insidan av fönstren, för att ventilationen täppts igen för att öka värmen. Takhöjd mm spelar också in. OBS att jag inte vet hur det är i Fioranos stall.

Det är fö Fioranos stallägare som kräver/önskar, och hon som undrar. Så frågorna får du ställa till henne =) Jag har över 10 m i takhöjd, glespanel och kallstall, jag skulle inte kunna öka temperaturen inne ens med en hel hjord hästar OCH värmefläktar ;P
Oj, svarade fel person, sorry!
 
Det är nog beroende på antal hästar mer kostnadseffektivt att erbjuda att bekosta värmeslinga i/runt kranen och isolera hinkar alt köpa thermobars.

Jag kan ha -30 i stallet. Har frostfritt vatten (slinga i röret plus en extra virad runt kranen. Kostade några tusenlappar). Sen har jag isolerade hinkar. Eller i år provar jag med kylboxar som hinkar. Ute har jag Thermobars. Om inte mina öste så mycket skräp i sina hinkar skulle jag ha TB inne med.

Kylboxar var ju en helt lysande idé!
Har funderat på hur jag löser frostfritt vatten i mitt kallstall (när det blir -25 så fryser det i hinkarna; ledningen ger sig när det varit -15 i några dagar men det är plastledning så den delen är enkel att ersätta).
 
Jag gissar att byta lösdrift/Stall inte är ett alternativ. Som sagt var: det är stallägaren som bestämmer - även om du som inhyrd självklart kan ha dina invändningar.

Jag som stallägare med hästarna på lösdrift - jag ser inte kyla i stallet som något problem - men alla tänker olika. Vi har oxå isolerat våra vattenledningar i stallet och det enda som var uppvärmt i stallet under de två vintrar vi bott på gården är sadelkammaren - uppvärmt av litet elelement med termostat. Vi har med andra ord inga hästar i stallet, på vintrarna stänger vi dörren till stallet och det gör att det inte blir riktigt lika kallt som ute. faktiskt har det sällan frusit i vattenhinken som står under kranen inne i stallet - förrutom när det blir riktigt kallt ute. Iår kanske det kommer stå en häst på box, men jag räknar med att den får stå för sin egen värme och blir det kallt i stallet får de som äger hästen lägga på stalltäcke om de tycker att deras häst blir frusen.
 
Kylboxar var ju en helt lysande idé!
Har funderat på hur jag löser frostfritt vatten i mitt kallstall (när det blir -25 så fryser det i hinkarna; ledningen ger sig när det varit -15 i några dagar men det är plastledning så den delen är enkel att ersätta).

Jag har haft hinkar jag frigolitisolerat tidigare. Funkar fint men blir liten frost/ishinna när det är kallt och kräver man slår i varmt vatten vid nattning.
Men nu har jag köpt två kylboxar på loppmarknad. Femtio spänn styck inkl lock. Just kunna lägga på lock på dagen tror jag kommer förenkla det hela. Kunde frysa i de isolerade hinkarna under dagtid när hästarna var ute. Men ffa så mindre otympligt hantera kylboxarna än frigolitinklädda hinkar.

Återstår se om det fungerar. Annars återgår jag till isolerade hinkar.
 
Kylboxar var ju en helt lysande idé!
Har funderat på hur jag löser frostfritt vatten i mitt kallstall (när det blir -25 så fryser det i hinkarna; ledningen ger sig när det varit -15 i några dagar men det är plastledning så den delen är enkel att ersätta).

Finns fasta isolerade vattenhinkarnar.
 
Har fått ett problem i stallet där jag står inhyrd. Mina hästar går numera ute på lösdrift men jag hyr ändå två boxar i stallet. Det känns som en stor trygghet att ha boxarna om något skulle hända eller om det blir riktigt skitväder osv. Nu har dock min stallägare uttryckt att hon är rädd för att det ska bli för kallt i stallet i vinter om mina går ute. Jag har aldrig tyckt att det varit ett problem att det blivit en ishinna i vattenhinkarna under den riktigt kalla tiden, men om stallägaren tycker det är ett problem, så är det ju så. Således måste mina stå inne när det blir under -5 vilket jag helst av allt inte vill eftersom min ena hästa har luftvägsproblem.

Så jag funderar på vad det kostar i el att ha en byggfläkt på i stallet? Stallet är ca 100 kvm och jag har ingen aning om vad en fläkt drar eller hur stor som behövs. Vad är fö rimlig innetemperatur enligt er? Vi har inga vattenledningar som kan frysa i stallet.
Det är verkligen ett slöseri av naturens resurser att sätta in byggfläkt i ett stall utan vattenledningar. Stryk miljövänligt från det stallet.

Nu vet jag inte omständigheterna eller jag förstår verkligen inte problemet din stallägaren har om det inte är så att hen vill tjäna mer pengar på att hyra ut boxarna till fler. Det kan vara helt ok.

Det känns väldigt gammalmodigt att säga som din stallägaren säger till dig. Så där var det förr, för ganska länge sedan. Nu finns det vattenhinkar som är isolerade och värmesladdar till vattenledningar. Det verkar vara en konservativ stallägaren som lever i det förgångna oavsett ålder, ung som gammal.
 
Antagligen. Röda och blå.
Nu kommer jag att ha dem hemma så då blir det lättare att fylla i varmvatten vid behov och tömma ur hinkarna på morgonen när hästarna går ut men jag har övervägt såna här.

De jag tänkte på är vita. Så PMa gärna vilka du kikat på - kanske bättre i pris än de vita. (Eller så har de bara börjat med fler färger)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 748
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 490
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 704
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp