Värme i stall

Fiorano

Trådstartare
Har fått ett problem i stallet där jag står inhyrd. Mina hästar går numera ute på lösdrift men jag hyr ändå två boxar i stallet. Det känns som en stor trygghet att ha boxarna om något skulle hända eller om det blir riktigt skitväder osv. Nu har dock min stallägare uttryckt att hon är rädd för att det ska bli för kallt i stallet i vinter om mina går ute. Jag har aldrig tyckt att det varit ett problem att det blivit en ishinna i vattenhinkarna under den riktigt kalla tiden, men om stallägaren tycker det är ett problem, så är det ju så. Således måste mina stå inne när det blir under -5 vilket jag helst av allt inte vill eftersom min ena hästa har luftvägsproblem.

Så jag funderar på vad det kostar i el att ha en byggfläkt på i stallet? Stallet är ca 100 kvm och jag har ingen aning om vad en fläkt drar eller hur stor som behövs. Vad är fö rimlig innetemperatur enligt er? Vi har inga vattenledningar som kan frysa i stallet.
 
En klassad byggfläkt som får användas i stallmiljö är inte billig i inköp. Kommer du under 20 000 kr så är det ett fynd.

Hur mycket den kostar att driva är beroende på hur stor den är, men det är sannerligen inte billigt.
 
Har fått ett problem i stallet där jag står inhyrd. Mina hästar går numera ute på lösdrift men jag hyr ändå två boxar i stallet. Det känns som en stor trygghet att ha boxarna om något skulle hända eller om det blir riktigt skitväder osv. Nu har dock min stallägare uttryckt att hon är rädd för att det ska bli för kallt i stallet i vinter om mina går ute. Jag har aldrig tyckt att det varit ett problem att det blivit en ishinna i vattenhinkarna under den riktigt kalla tiden, men om stallägaren tycker det är ett problem, så är det ju så. Således måste mina stå inne när det blir under -5 vilket jag helst av allt inte vill eftersom min ena hästa har luftvägsproblem.

Så jag funderar på vad det kostar i el att ha en byggfläkt på i stallet? Stallet är ca 100 kvm och jag har ingen aning om vad en fläkt drar eller hur stor som behövs. Vad är fö rimlig innetemperatur enligt er? Vi har inga vattenledningar som kan frysa i stallet.

Det beror ju lite på hur stor fläkt som behövs, hur stort stall det är osv. Håller med @Lovisaleonora att fläktar för stall är dyra, det finns ändå mindre varianter godkända för stall ( IP55-65) runt 6-7000 kr men frågan är väl hur långt dem räcker.

Jag är ingen expert men om man tänker lite logiskt och kollar på en sådan mindre fläkt för stall kommer jag fram till följande: Den jag tittade på hade tre lägen 0-4,5kW och 9 kW. Säg att den står på maxeffekt i 8h. 8hx9kW =72 kWh. Jag vet inte vad ni betalar för elen i norr men säg 1 kr inkl. alla skatter per kWh då kostar det 72 kr att ha igång fläkten i 8 h :)
 
Jag tror inte att det är en ishinna i vattenhinken som är problemet utan att vattenledningarna fryser och det kan ge dyra skador om en vattenledning spricker till följd av det. Det behövs ingen byggfläkt för det, vilket dessutom hade varit fel mot hästarna och det är inte heller tillåtet med så högt ljud hela tiden enligt djurskyddslagen. Det enklaste är att isolera rören. Det finns värmeledningar man drar utanpå rören också smidiga isoleringsrör som sätts utanpå. Då fryser det inte i rören och de är enkla att slå på vid behov och de drar inte särskilt mycket ström. Var bara noga med att jordfelsbrytare finns så att hästarna inte riskerar att få ström i sig genom vattnet om något skulle hända med elen. Däremot ska alla stall ha möjlighet att värma upp en box vid behov om en häst blir sjuk och till det finns det diverse fläktar men en byggfläkt hade jag aldrig haft på stadigvarande i ett stall. Mitt stall är drygt 110 kvm och stalldelen är kanske 80-90 kvm och det värms snabbt upp med en typ sådan här fläkt http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmeflaktar/byggflakt-411123/ Det är viktigt att fläkten har IP klass IP24 och man får välja fläktstorlek efter stallstorleken, hur kallt det normalt blir där man bor och utefter hur isolerat stallet är men som sagt, det är inget man har på hela tiden både för hästarnas och för ekonomins skull för de är svindyra att ha på.
 
Jag tror inte att det är en ishinna i vattenhinken som är problemet utan att vattenledningarna fryser och det kan ge dyra skador om en vattenledning spricker till följd av det. Det behövs ingen byggfläkt för det, vilket dessutom hade varit fel mot hästarna och det är inte heller tillåtet med så högt ljud hela tiden enligt djurskyddslagen. Det enklaste är att isolera rören. Det finns värmeledningar man drar utanpå rören också smidiga isoleringsrör som sätts utanpå. Då fryser det inte i rören och de är enkla att slå på vid behov och de drar inte särskilt mycket ström. Var bara noga med att jordfelsbrytare finns så att hästarna inte riskerar att få ström i sig genom vattnet om något skulle hända med elen. Däremot ska alla stall ha möjlighet att värma upp en box vid behov om en häst blir sjuk och till det finns det diverse fläktar men en byggfläkt hade jag aldrig haft på stadigvarande i ett stall. Mitt stall är drygt 110 kvm och stalldelen är kanske 80-90 kvm och det värms snabbt upp med en typ sådan här fläkt http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmeflaktar/byggflakt-411123/ Det är viktigt att fläkten har IP klass IP24 och man får välja fläktstorlek efter stallstorleken, hur kallt det normalt blir där man bor och utefter hur isolerat stallet är men som sagt, det är inget man har på hela tiden både för hästarnas och för ekonomins skull för de är svindyra att ha på.

Fast det fanns ju inga vattenledningar i TS stall? :) Men generellt håller jag med dig om att värmekabel i rören är kanon om det är problemet ! :)

Vad gäller IP klassning i stall så räcker inte IP24 det ska minst vara IP55 eller högre. Den du länkar till från Jula är tyvärr inte OK att ha i stall.
 
Senast ändrad:
Fast här handlar det väl främst om att ersätta den värmeutstrålning som två(?)hästar ger, inte att värma upp ett stall i sin helhet. Då hamnar man snarare någonstans runt 1-2 kW beroende på hur stora och hur energikrävande ( = energiavgivande) hästarna är.

Ja precis har ingen aning om hur mkt värme en häst (ponny) utstrålar men säg att de hamnar på 2kW som du skriver då räcker det ju att ha ovan nämnd fläkt på mellanläget 4,5 kW och då halveras konstanden. Går det att hitta en godkänd fläkt billigare som går på 2kW så halveras kostnaden ytterligare en gång till :)
 
Låter väldigt dumt att låta hästarna värma upp stallet. Och även om dina är inne nattetid så kommer stallet ju bli kallt dagtid då hästarna förhoppningsvis är ute..
En frost vakt vid vattnet (behövs kanske bygga in kranen med lite isolering på ngt sätt så man inte eldar för kråkorna bara) räcker för att det inte ska frysa. Och att vattnet i boxarna fryser är inte hela världen bara man ger dem nytt vatten både sent på kvällen och tidig morgon så att de kan dricka sig otörstiga även om vattnet varit fruset i 7-8h under natten.
Jag har 2 hästar i kallstart med både fönster och dörrar öppna året om (så länge det inte snöar eller regnar då det är nära minus, då stänger jag dörrarna). Visst att vatten hinkarna fryser ibland men de har 2 hinkar som de ofta hinner dricka hälften av innan det fryser ordentligt. Sen så har de isolerad vatten balja ute i hagen.
 
Fast det fanns ju inga vattenledningar i TS stall? :) Men generellt håller jag med dig om att värmekabel i rören är kanon om det är problemet ! :)

Vad gäller IP klassning i stall så räcker inte IP24 det ska minst vara IP55 eller högre. Den du länkar till från Jula är tyvärr inte OK att ha i stall.

Var står det att det inte finns vattenledningar? Det är ju vattenledningar som är problemet, att det är minus i ett stall är ju inget problem i övrigt så jag utgår ifrån att stallägaren syftar på vattenledningarna.

Skrev fel, jag är inte vaken. Jag skrev inte att hon ska ha en sådan utan typ en sådan.
 
Var står det att det inte finns vattenledningar? Det är ju vattenledningar som är problemet, att det är minus i ett stall är ju inget problem i övrigt så jag utgår ifrån att stallägaren syftar på vattenledningarna.

Skrev fel, jag är inte vaken. Jag skrev inte att hon ska ha en sådan utan typ en sådan.

I hennes sita mening står det "Vi har inga vattenledningar som kan frysa i stallet." :)
 
Kan tillägga att som stallägare hade jag inte på några villkors vis tillåtet en byggfläkt i stallet, oavsett klassning. På tok för hög risk för brand.

Men med ovanstående ekonomisk beräkning (8 timmar) hamnar kostnaden per månad på strax över 2000 kr för fläktlösningen.
 
Har fått ett problem i stallet där jag står inhyrd. Mina hästar går numera ute på lösdrift men jag hyr ändå två boxar i stallet. Det känns som en stor trygghet att ha boxarna om något skulle hända eller om det blir riktigt skitväder osv. Nu har dock min stallägare uttryckt att hon är rädd för att det ska bli för kallt i stallet i vinter om mina går ute. Jag har aldrig tyckt att det varit ett problem att det blivit en ishinna i vattenhinkarna under den riktigt kalla tiden, men om stallägaren tycker det är ett problem, så är det ju så. Således måste mina stå inne när det blir under -5 vilket jag helst av allt inte vill eftersom min ena hästa har luftvägsproblem.

Så jag funderar på vad det kostar i el att ha en byggfläkt på i stallet? Stallet är ca 100 kvm och jag har ingen aning om vad en fläkt drar eller hur stor som behövs. Vad är fö rimlig innetemperatur enligt er? Vi har inga vattenledningar som kan frysa i stallet.

För vem blir det för kallt enl. stallägaren?
Hästar tål ju kyla mkt bra, speciellt om det inte blåser och det gör d ju sällan inne. För att hästarnas värme inte ska försvinna ut krävs att ventilationen stryps, inte bra för ngn häst och definitivt inte för en med luftvägsproblem.
 
Tusen tack för alla svar! Byggfläkt skriver jag av direkt som både för dyrt och osäkert.

Jag tycker som sagt inte att kylan är ngt problem öht, men som inackorderad är jag i min stallägares våld sas. Ska föreslå frostvakt och isolerade hinkar så får vi se hur det utvecklar sig. Worst case är att mina hästar får gå på lösdriften men att jag inte har egna boxar i stallet. är väl inte hela världen, men det känns lite otryggt eftersom det är första vintern på lösdrift och jag vet faktiskt inte hur det kommer att fungera. Eller hur illa vintern blir, är ju lite jobbigt om det kommer vara en massa stormar och oväder, eller om någon av hästarna skadar sig.
 
Kan tillägga att som stallägare hade jag inte på några villkors vis tillåtet en byggfläkt i stallet, oavsett klassning. På tok för hög risk för brand.

Men med ovanstående ekonomisk beräkning (8 timmar) hamnar kostnaden per månad på strax över 2000 kr för fläktlösningen.

Min fläkt på 2000W värmer upp stallet typ 2-3 grader max. Håller absolut med om att det inte är värt kostnaden.

Det är jättesvårt att värma upp ett stall om man samtidigt har en bra takhöjd och ventilation. Och ja, det gör faktisk skillnad med en häst till eller från. Det var flera grader varmare i stallet den gången jag hade 3 hästar mot nu när jag bara har en stor och en ponny. Uppvärmda vattenkar blir också dyrt om du ska stå för den kostnaden. Hur ser lösdriften ut? Finns det möjligt att inreda den så den går att stänga och använda som uteboxar om det skulle behövas?
 
Det är nog beroende på antal hästar mer kostnadseffektivt att erbjuda att bekosta värmeslinga i/runt kranen och isolera hinkar alt köpa thermobars.

Jag kan ha -30 i stallet. Har frostfritt vatten (slinga i röret plus en extra virad runt kranen. Kostade några tusenlappar). Sen har jag isolerade hinkar. Eller i år provar jag med kylboxar som hinkar. Ute har jag Thermobars. Om inte mina öste så mycket skräp i sina hinkar skulle jag ha TB inne med.
 
Har fått ett problem i stallet där jag står inhyrd. Mina hästar går numera ute på lösdrift men jag hyr ändå två boxar i stallet. Det känns som en stor trygghet att ha boxarna om något skulle hända eller om det blir riktigt skitväder osv. Nu har dock min stallägare uttryckt att hon är rädd för att det ska bli för kallt i stallet i vinter om mina går ute. Jag har aldrig tyckt att det varit ett problem att det blivit en ishinna i vattenhinkarna under den riktigt kalla tiden, men om stallägaren tycker det är ett problem, så är det ju så. Således måste mina stå inne när det blir under -5 vilket jag helst av allt inte vill eftersom min ena hästa har luftvägsproblem.

Så jag funderar på vad det kostar i el att ha en byggfläkt på i stallet? Stallet är ca 100 kvm och jag har ingen aning om vad en fläkt drar eller hur stor som behövs. Vad är fö rimlig innetemperatur enligt er? Vi har inga vattenledningar som kan frysa i stallet.

Alltså, jag fattar inte. Varför skulle stallet bli kallt för att du har hästarna ute?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 748
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 492
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 711
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp