Värme i stall

Emmie_75

Trådstartare
Jag vill ha uppvärmning i stallet, något som gör att temperaturen ligger över noll även då utetempraturen kryper ner runt -30 här i norr. Och nej, det räcker inte med hästarnas egna uppvärmning, så det svaret behövs inte.
Hur har ni andra löst det? Är kamrörsradiatorn från Granngården godkänd för stall och hur kopplas den in? Är den vattenburen eller el?? Finns det andra lösningar? Luftvärmepump? Koppla in mot jordvärmen i huset? Andra bra förslag?
 
Sv: Värme i stall

Har du en gjuten dyngstacksplatta i anslutning till stallet? Eller tänker du gjuta en? Lägg ner vattenslingor i den, cirkulationspump och vattenburna element i stallet så har du nästan gratis värme.
 
Sv: Värme i stall

Detta har jag hört innan, väldigt smart :idea: men hur gör man om man redan har en platta? måste man då göra om den :confused:
 
Sv: Värme i stall

Isolera extra skall väl vara effektivt, inte tillräckligt såklart men för att det ändå ska bli så billigt som möjligt med uppvärmningen.
 
Sv: Värme i stall

Vet flera som har luftvärmepump som är väldigt nöjda! Det kommer jag ha i mitt stall som skall byggas inom något år. Bor själv i Norrland och har mer eller mindre hela vintern runt -20 grader och kallare.
 
Sv: Värme i stall

Såna som man har inomhus? Är de godkända för stall?? Eller finns det särskilda modeller lämpade för stallmiljö?
 
Sv: Värme i stall

Det kvittar ju vilken värmekälla du skulle vilja välja, om inte stallet är tillräckligt isolerat. En bra isolering skulle kunna medföra att hästarna håller nollan i stallet utan värmekälla, med värme får du plusgrader.
 
Sv: Värme i stall

Hur har ni andra löst det? Är kamrörsradiatorn från Granngården godkänd för stall och hur kopplas den in? Är den vattenburen eller el?? Finns det andra lösningar? Luftvärmepump? Koppla in mot jordvärmen i huset? Andra bra förslag?

Om det är den här är det helt klart el:

"500W, IP 44. Mycket robust och tålig kamrörsradiator. Godkänd för våta och brandfarliga rum och kan användas i logar, höskullar, djurstallar och snickerier mm.

Art. nr. 1200583"

Lyxigaste varianten är förstås golvvärme, inget hästarna kan skada sig på och våta golv torkar snabbare. Men det är knappast rimligt utom vid nybyggnad/omfattande ombyggnad.

Luftvärmepump verkar väldigt tveksamt eftersom de ger minst effekt (eller ingen alls) när det är väldigt kallt och värmen behövs bäst. Däremot kan det vara intressant att kolla jordvärmen, finns det överkapacitiet när det är riktigt kallt, vilken framledningstemperatur finns tillgänglig och hur omfattande ledningsdragningen skulle bli. Ju lägre temperatur ju högre värmeyta krävs MEN eftersom temperaturen i stallet bara ska var över fryspunkten finns möjlighet att sänka returtemperaturen rätt ordentligt men det får ju inte gå så långt att marktemperaturen sänks så mycket att det blir problem i huset.

(Jag sällar mig fårstås också till de som redan påpekat att man i första hand lägger pengarna på att minska värmeförlusterna, men är det ett stort stall med få hästar kanske det inte räcker!)
 
Sv: Värme i stall

Om det är den här är det helt klart el:

"500W, IP 44. Mycket robust och tålig kamrörsradiator. Godkänd för våta och brandfarliga rum och kan användas i logar, höskullar, djurstallar och snickerier mm.

Art. nr. 1200583"

Lyxigaste varianten är förstås golvvärme, inget hästarna kan skada sig på och våta golv torkar snabbare. Men det är knappast rimligt utom vid nybyggnad/omfattande ombyggnad.

Luftvärmepump verkar väldigt tveksamt eftersom de ger minst effekt (eller ingen alls) när det är väldigt kallt och värmen behövs bäst. Däremot kan det vara intressant att kolla jordvärmen, finns det överkapacitiet när det är riktigt kallt, vilken framledningstemperatur finns tillgänglig och hur omfattande ledningsdragningen skulle bli. Ju lägre temperatur ju högre värmeyta krävs MEN eftersom temperaturen i stallet bara ska var över fryspunkten finns möjlighet att sänka returtemperaturen rätt ordentligt men det får ju inte gå så långt att marktemperaturen sänks så mycket att det blir problem i huset.

(Jag sällar mig fårstås också till de som redan påpekat att man i första hand lägger pengarna på att minska värmeförlusterna, men är det ett stort stall med få hästar kanske det inte räcker!)

Golvvärme är inte att rekommendera i stall. Ämnen ur urin och träck stiger upp i luften av golvvärme och andas då in. I sadelkammaren fungerar det bra men inte i stalldelen.
 
Sv: Värme i stall

Golvvärme är inte att rekommendera i stall. Ämnen ur urin och träck stiger upp i luften av golvvärme och andas då in. I sadelkammaren fungerar det bra men inte i stalldelen.
Halv-knapplån;
på en intressant föredragsdag igår lyssnade jag bl.a. på en uppfinnare som berättade om lyckade försök att lösa forcerad frånluft i häststall genom boxarnas golvbrunnar, och därigenom reducera partikelförekomst och ammoniakhalt mm. :)
 
Sv: Värme i stall

Halv-knapplån;
på en intressant föredragsdag igår lyssnade jag bl.a. på en uppfinnare som berättade om lyckade försök att lösa forcerad frånluft i häststall genom boxarnas golvbrunnar, och därigenom reducera partikelförekomst och ammoniakhalt mm. :)

Då har de forskat vidare sedan jag hörde om försök med golvvärme i stall. Men det låter oerhört dyrt med investeringar i specialbäddar, golvbrunnar och fläktsystem? Finns det någon dokumentation på det du fick det föreläst? Min nyfikenhet gör att jag skulle vilja se hur de har löst det. =)
 
Senast ändrad:
Sv: Värme i stall

Då har de forskat vidare sedan jag hörde om försök med golvvärme i stall. Men det låter oerhört dyrt med investeringar i specialbäddar, golvbrunnar och fläktsystem? Finns det någon dokumentation på det du fick det föreläst? Min nyfikenhet gör att jag skulle vilja se hur de har löst det. =)
Nej, ingen dokumentation utan enbart en muntlig föredragning. Det var inte direkt kopplat till golvvärme utan mer ett generellt grepp för att suga bort ammoniak och stoft så nära källan (bädden) som möjligt och bidra till god luftmiljö för en liggande häst. Föreläsaren ifråga var en relativt erkänd och framgångsrik professionell innovatör/uppfinnare, jag fick inte intrycket att det var ett särskilt kostsamt upplägg men det går förstås inte lika lätt att göra i alla stall...
 
Sv: Värme i stall

Avser du golvvärme i boxarna eller i stallgången?

Såvitt jag vet har man inga större problem med detta i det stall jag känner till, likaså har jag fått uppfattningen att det fungarar bra i Kolmordens djurstallar, men det är åratal sedan jag var inblandad i sådana projekt så jag kan ha missat ny info.
 
Sv: Värme i stall

Avser du golvvärme i boxarna eller i stallgången?

Såvitt jag vet har man inga större problem med detta i det stall jag känner till, likaså har jag fått uppfattningen att det fungarar bra i Kolmordens djurstallar, men det är åratal sedan jag var inblandad i sådana projekt så jag kan ha missat ny info.

Det var författaren som skrivit boken ridanläggningar som sa på en föreläsning att golvvärme i stall inte vara att föredra då det gör att ämnen i bäddarna stiger upp i andningsluften. Kan ha kommit nya rön på senare tid som jag har missat.
 
Sv: Värme i stall

Jag vet att det finns någon rapport som visat att ammoniakhalten i slaktkycklingstall minskar med ca 50% med golvvärme, men den djurhållningen (och skiten!) skiljer sig så väldigt mycket från hästhållning så det är tveksamt om det är relevant, men samtidigt känns det lite märkligt om det faktiskt skulle öka med golvvärme i häststallar

Men värmeavgivningen från ytor med bädd (= isolering) är väldigt mycket mindre än från t ex stallgången så det är i alla fall inte alls självklart att lägga golvvärme även i boxarna.
 

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 250
Senast: sthu
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 499
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 363
Senast: Calmiche
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 476
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp