doglover

Trådstartare
Hur är det nu med välling?
Hur ska man ge vällingen? Vad behöver man komplettera med?

Just nu får min son vanlig mat, gröt och ersätning. Men vi kan tydligen börja med välling redan nu och har lite funderingar.
 
Sv: Välling!

Går det inte bara ta bort ersättningen och ta välling istället ? Jag läste nånstans att välling ska kompletteras med gröt eller vanlig mat...och det gör ni ju redan. Eller menar du något annat ?
 
Sv: Välling!

Det var det jag undrade. Om jag ska fortsätta ge honom ersättning samtidigt som vällingen?
 
Sv: Välling!

Är knasig.... min son som är 1,5 år får fortfarande en flaska ersättning på morgonen..... men välling på kvällen och annars!!

:angel:
 
Sv: Välling!

Hur gammal är barnet?ersättning verkar rekommenderas till 12 mån, står bl.a på förpackningen.
Själv växlar vi mellan gröt, välling, ersättning & puré åt våran 7 mån son.
 
Sv: Välling!

Han är 5 månader och stor nog att börja med välling enligt barnläkare.
T.ex, man skulle kunna ge honom på morgonen och på kvällen då?

Men ska jag fortsätta med ersättning under dagen då? När han får gröt osv?
 
Sv: Välling!

Om han gillar välling kan du byta ut ersättningen mot det. Det sa min BVC-sköterska, det skilde så lite i energiinnehåll. När du dock börjar med vällingen bör du komplettera med smakportioner, gröt och frukt.
 
Sv: Välling!

Min son åt välling på kvällen vid 5 månader.

Började med att blanda det med ersättningen, lite mer välling i för varje dag.

Man kan i princip ge välling som alla mål, förutom middag (lagad mat).
Tror att när stora sonen var liten skulle man ge max 4 gröt/välling mål per dag.
 
Sv: Välling!

Var och pratade med BVC om detta idag, faktiskt. :)

Fick rådet att börja byta ut ersättningen på morgon och kväll mot välling.
Så vi ska försöka få matrutiner som ser ungefär:

första morgonmålet- välling
förmiddag- gröt
lunch- vanlig mat
Eftermiddag- gröt
kvällsmål inför nattning- välling

Och ersättning eller mellis med smörgås eller yogurt däremellan.
Man får ju anpassa sig efter vad som passar barnet.

Dottern är nästan 6½ månad.
Vi tjuvstartade med vällning på kvällen när hon var drygt 5½ månad.

Tänk på att majs- och risvällningen kan vara stoppande för magen.
 
Sv: Välling!

Havrevällingen har inte dottern haft några problem med i alla fall.
Förutom att den kanske inte var jättepopulär i smaken från början då. Men så är hon lite kinkig med maten också. Allt duger minsann inte. :)

Det är väl havrevälling man oftast ger.
 
Sv: Välling!

Min son är inte kinkig i maten, utan väldigt glad i den. Fast han gillar majsgröten mer än havregröten, så de kanske blir så med vällingen också.
Men han äter det iallafall och det är ju huvudsaken.
Men välling som frukost
Lunch: vanlig mat
Middag: gröt?
Kvällsmat välling

Mellanmål? Typ puré eller nåt då?

Det snurrar i huvudet på mig....

Kanske vore lönt att skriva upp det på en lapp lr nåt?
 
Sv: Välling!

Jag fick börja med välling väldigt tidigt (2 mån gammal) eftersom min son inte blev mätt på ersättningen. Eftersom han är mjölkallergiker fick jag laga egen välling då, gjord på hans mjölkfria ersättning och majsstärkelse. Då bytte jag ut morgonmålet och kvällsmålet till vällingen, och så åt han ersättning resten av tiden.

När han började med smakisar så fick han det under dagen, och ersättning efteråt om han fortfarande var hungrig. Det tog bara någon månad innan han åt fulla portioner med mat, och han slutade med ersättningen helt vid 5 mån. Då åt han välling till frukost, mat och frukt under dagen och sen välling till kvällsmål igen.

Har fungerat alldeles utmärkt. Han äter fortfarande efter samma devis, och är strax 17 mån gammal. Han ÄLSKAR sin välling!
 
Sv: Välling!

Ja, det snurrar i huvudet på mig med. Barnmat verkar vara en hel vetenskap ibland. :D

Men ungefär sånt matschema (eller vad man ska kalla det) fick jag rådet om. Och något mellanmål eller om man ger ersättning då.
Vi provar oss fram.
Imorgon tänkte jag se vad hon säger om lite smörgås.

Jag brukar, precis som Bebben gjorde, ge ersättning efter måltiderna om hon inte ätit upp, eller fortfarande verkar hungrig.
 
Sv: Välling!

Ja, det snurrar i huvudet på mig med. Barnmat verkar vara en hel vetenskap ibland. :D

Men ungefär sånt matschema (eller vad man ska kalla det) fick jag rådet om. Och något mellanmål eller om man ger ersättning då.
Vi provar oss fram.
Imorgon tänkte jag se vad hon säger om lite smörgås.

Jag brukar, precis som Bebben gjorde, ge ersättning efter måltiderna om hon inte ätit upp, eller fortfarande verkar hungrig.

Vi ska till BVC för "matprat" i morgon och kan ju då be henne att hjälpa mig med ett matschema... Det skulle underlätta väldigt mkt för mig.
Håller även på att leta recept. Har redan 7-8 sidor fulla med recept, men vill ha lite mer för sån mat som vi redan har hemma..
 
Sv: Välling!

Var och pratade med BVC om detta idag, faktiskt. :)

Fick rådet att börja byta ut ersättningen på morgon och kväll mot välling.
Så vi ska försöka få matrutiner som ser ungefär:

första morgonmålet- välling
förmiddag- gröt
lunch- vanlig mat
Eftermiddag- gröt
kvällsmål inför nattning- välling

Och ersättning eller mellis med smörgås eller yogurt däremellan.
Man får ju anpassa sig efter vad som passar barnet.

Dottern är nästan 6½ månad.
Vi tjuvstartade med vällning på kvällen när hon var drygt 5½ månad.

Tänk på att majs- och risvällningen kan vara stoppande för magen.

Jag tycker att det låter som för många gröt/vällingmål. Om jag inte minns fel var 3 gröt/vällingmål per dag vad som rekommenderas, annars blir det lätt för mycket gluten. Jag hade nog haft kvar ett ersättningsmål alt bytt ut det till vanlig mat om ätningen fungerar bra, men har bvc sagt att det är o.k. är det väl bara att köra på.
 
Sv: Välling!

Vad du krånglar till det nu när jag trodde att jag hade lite koll i alla fall. ;) :D

Om man kanske byter förmiddagsgröten mot något annat då? Något förslag på vad? :)

Lite konstigt att BVC föreslår det samtidigt som de varnar så för att ge för mycket gluten. :crazy:

Om jag gör såhär?

Morgon- Välling
förmiddag- smörgås och fruktpuré eller liknande
lunch- vanlig mat
eftermiddag- gröt
Kväll- välling
Och ersättning som mellanmål
 
Sv: Välling!

Min dotter är 8 månader.

Hon får ersättning till frukost (8-9), lagad met eller burkmat till lunch (11-12), gröt till mellis (14-15), Lagad mat till middag (17-18), och välling på kvällen (20-21).

Ibland om vi är ute å de inte passar att leta reda på en micro brukar hon få fruktpuré eller "mellis" från semper med yoghurt, havre och frukt.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 427
Senast: amsway
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
998
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 953
Senast: Lingon
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 082
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp