välling... eller nåt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: välling... eller nåt?

Men en 2-åring behöver ju inte välling ? Man behöver ju inte krångla till det i onödan :idea:

Jag ersatte inte tutten med något.

Eskil började äta mat och tyckte det var roligare, typ.

Kan du inte bara servera mjölk eller vatten liksom ?

det är ju oxå en tanke - men just nu äter hon ganska lite (eftersom hon får i sig så mycket bröstmjölk antagligen) men allt och tänkte det skulle vara lite mys liksom... men antagligen så kommer hon väl rata vällingen helt precis som brorsan gjorde och som hon gjort hittills... gisssningsvis kommer hon fortsätta sörpla i sig sitt (koffeinfria) kaffe med mängder av (laktosfri eftersom det är det vi har hemma) mjölk :D
 
Sv: välling... eller nåt?

det är ju oxå en tanke - men just nu äter hon ganska lite (eftersom hon får i sig så mycket bröstmjölk antagligen) men allt och tänkte det skulle vara lite mys liksom... men antagligen så kommer hon väl rata vällingen helt precis som brorsan gjorde och som hon gjort hittills... gisssningsvis kommer hon fortsätta sörpla i sig sitt (koffeinfria) kaffe med mängder av (laktosfri eftersom det är det vi har hemma) mjölk :D

Har samma fundering som Silverkedjan, varför välling hon äter ju mat? En tallrik gröt till kvällen brukar kunna lägga sig som bomull i magen. Välling är ju inte särskilt mättande och att vänja vid nappflaska när man normalt vänjer av med den i den åldern och byter till mugg istället har jag lite svårt att förstå varför.

Bröstmjölk är oerhört sött (pröva ska du se hur äckligt sött det är!). Små bebisar känner inte sötsmaken men när de blir större gör de det. Hon gillar nog det söta och att vara nära dig och gosa, men har du bestämt dig att sluta, gör det!
 
Sv: välling... eller nåt?

Nej, det finns sockrad också.



Fullkorn är välling från ett år och uppåt. Äter barnet annan mat och gröt (och det borde hon ju göra med tanke på att hon är två år) ska det inte vara några problem att vänja in henne. Men det finns ju en hel uppsjö av vällingar att prova - dock ska man inte behöva behandla en tvååring på samma sätt som en 6 månaders när det gäller inv'änjning (såvida inte tvååringen endast äter bröstmjölk), deras mage är redan van vid mat.
Det finns ingen anledning att ge ersättning (ska inte ges efter att barnet fyllt ett år), den innehåller inte nog med näring.


Finns fullkornsvälling från 8 mån också....:smirk:
 
Sv: välling... eller nåt?

gröt äter hon inte mer än undantagsvis och hon dricker ur vanligt glas... hon är en väldigt bestämd ung dam...
 
Sv: välling... eller nåt?

Okej.

Hur skulle du vilja ha det? Vill du vänja henne vid nappflaska?

Jag tycker du gör dig själv och henne en otjänst med att vänja henne vid något som hon snart ska vänja sig av med i alla fall.

Välling är ju inte onyttigt, det är bra mat. Det går ju bra att dricka ur glas. Den för yngre barn är mycket sötare än den för äldre barn vilket jag tycker är viktigt att inte vänja barnen vid sött till kvällen. Då hon går från bröstmjölk som är så söt får du nog ta vägen genom den söta vällingen.
 
Sv: välling... eller nåt?

Jag vet inte men har det stått någonstans att hon har tänkt att ge i nappflaska? Och som sagt välling är bra även längre upp i åldrarna, det är ju exakt samma sak som gröt fast i annan konsistens...
Elin åt välling upp tills hon 3,5 år, hon har alltid varit kinkig med frukost men välling slank ner och för att orka med dagis så var hon tvungen att äta något... Men visst hon drack det ur mugg sista året...
Freddan försöker vi få att äta välling eller gröt, gröt tvärvägrar han, välling slinker det ner lite grann... Och efter som jag är dödligt trött på att amma på nätterna så kommer jag nog fortsätta att försöka ett tag till, men nappflaska är inte synonymt med välling utan välling går ner bäst med sugrör just nu... :D
 
Sv: välling... eller nåt?

Jo du skrev att hon ätit mjölkfritt förut.
 
Senast ändrad:
Sv: välling... eller nåt?

Pontus drack välling ur nappflaskan tills han var 3½ år sedan slutade han självmant, jag ser inget fel i att dricka ur nappflaska om man bara gör det på kvällen.
 
Sv: välling... eller nåt?

Det kan vara rätt skönt med ett drickmål om barnet hunnit bli för trött, svårt att få i dem gröt då.
 
Sv: välling... eller nåt?

Läste tråden och undrar..... FET?? Börjar ana att det är en förkortning på något.. :confused:
Jag trodde först du skulle sluta amma för att inte bli fet.... :D
 
Sv: välling... eller nåt?

Läste tråden och undrar..... FET?? Börjar ana att det är en förkortning på något.. :confused:
Jag trodde först du skulle sluta amma för att inte bli fet.... :D

:D

FET=Frozen Embryo Transfer...

E. kom till genom provrörsbefruktning och eftersom min kropp producerade så många ägg så blev det 4 st befruktade "fina" ägg över och de frystes in... och det är de vi ska försöka använda nu... eller om ett tag eller när det nu blir... så det är syskonfösök på G... (har tom börjat äta folsyra)
 
Sv: välling... eller nåt?

KL
Alla mina barn har druckigt välling i nappflaska. Himla behändigt att ta till vid stressiga mornar. Underbart på långresor. Mat som är nyttig, som älskas av barnen och en flaksa som inte dräller.
Tobias får fortfarande välling i flaska trots att han är 4½, på morgonen om vi har bråttom. Napp har de alla släppt innan 2 års ålder men flaskan kan de få behålla för mig ett bra tag så länge som de äter ur den ovh inte går omkring med den.
Mild fullkornsvälling från Semper dricker mina.
 
Sv: välling... eller nåt?

Ville bara önska lycka till med FET! (har ingen erfarenhet av välling då jag ammar min 1½-åring och min 2½-åring)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 910
Senast: Björk
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 490
Senast: Ajda
·
B
Gravid - 1år Dottern är ju nu sju månader, och äter en massa mat på dagarna. MUMS :d tycker hon! Därmed ammas hon ju allt mindre. Faktiskt inte alls...
Svar
4
· Visningar
1 026
Senast: kpist
·
Småbarn Spinoff! Hur länge kan/ska/bör man ge välling egentligen? Sonen fyller snart tre (om två månader) och får en flaska när han vaknar...
Svar
13
· Visningar
2 889
Senast: Bellatrix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp