välling... eller nåt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

emma74

Trådstartare
någon gång under våren nu är det tänkt att jag ska sluta amma vår 2-åriga dotter... anledningen är inte att jag tycker hon är för gammal eller något sånt utan att vi bestämt oss för att göra ett försök att skaffa ett tredje barn och behöver sluta amma innan ev. hormonstimulering och FET...

i julklapp få fick E en docka med nappflaska som var jätterolig (hon har inte brytt sig om att dricka ur nappflaska alls tidigare) och har sprungit runt och matat alla dockor, nallar, husdjur och familjemedlemmar och idag så försökte jag med att börja prata om att det var slut i tuttarna och hon var genast med på noterna och vi hämtade nappflaskan och värmde lite vanlig mjölk och skakade i lite grötpulver (det var det jag hade hemma)... och hon åt!!! så nu är maken uppe och nattar helt utan kvällsammning innan och jag börjar fundera på om jag ska försöka med någon slags välling igen... och nu till problemet - jag har ingen koll eller erfarenhet av välling alls - inget av barnen har ätit det eller gröt... så vilken sort är godast? och smakar den färdigblandade i tetrapack likadant som den man blandar själv - funderar på om det inte blir billigare att köpa en sån och prova med än att börja köpa på mig olika vällingsorter... det är ju ingen katastrof om hon inte dricker välling men det verkar ju så smidigt - speciellt när de är sjuka...
 
Sv: välling... eller nåt?

Är förmodligen fel människa egentligen att svara eftersom vår pojk äter alla sorter av både välling och gröt (undantag gröt med cornflakes...)
Vi kör med N*e välling, och har gjort sedan han var ett halvår....och han älskar både fullkorn och fullkorn med smak....
 
Sv: välling... eller nåt?

jag skulle ha vant in henne på osockrad fullkornsvälling, det är (mig veterligt) det nyttigaste vällingalternativet.
 
Sv: välling... eller nåt?

är inte all välling osockrad?

och fullkorn låter lite kraftigt att gå direkt till från bröstmjölk - alla små barn behöver inte en massa fibrer...
 
Sv: välling... eller nåt?

Ingen erfarenhet av att sluta amma, men tetra lät smidigt för att testa smaker! Vill iaf önska lycka till inför FET! Vi har ju en 3 mån dotter som kom till just genom FET. :)
 
Sv: välling... eller nåt?

Ingen erfarenhet av att sluta amma, men tetra lät smidigt för att testa smaker! Vill iaf önska lycka till inför FET! Vi har ju en 3 mån dotter som kom till just genom FET. :)

åhh grattis - och så skönt att höra om någon som lyckats med FET... har 4 små "eskimåer" som borde kunna bli något... ska ringa CvL nästa vecka (gissar på att de har fullt upp nu eftersom de haft stängt över julen) och höra mig för lite
 
Sv: välling... eller nåt?

Men även om hon är två år så borde hon väl behandlas som en bebis pga att hon inte är van vid välling?

Vi började med Plusvälling. Gick över direkt från ersättning till det och det var inga problem. Det går att köpa i tetra och är en slät nybörjar-välling! :) Du kanske ska börja där, eller rent av börja med ersättning, för att vänja henne?

/Timsetim, som mest spånar.........:D
 
Sv: välling... eller nåt?

och smakar den färdigblandade i tetrapack likadant som den man blandar själv -

Smaken kan jag inte svara till. Däremot tycker jag inte man kan få pulver-vällingen lika slät som tetra-vällingen. Den löser sig inte lika bra. Men mina barn har ätit båda sorterna, utan tvekan.

/Timsetim
 
Sv: välling... eller nåt?

Men även om hon är två år så borde hon väl behandlas som en bebis pga att hon inte är van vid välling?

Vi började med Plusvälling. Gick över direkt från ersättning till det och det var inga problem. Det går att köpa i tetra och är en slät nybörjar-välling! :) Du kanske ska börja där, eller rent av börja med ersättning, för att vänja henne?

/Timsetim, som mest spånar.........:D


ja jag vet inte... men hon äter ju mat precis som alla andra barn... ja kanske inte lika mycket då :angel: ... och saken är ju mest att lyckas få henne att tycka om vällingen... men att "börja från början" låter ju bra... ehhh fast hon har ju druckit solhavre t.ex. och "välling" gjord på solhavre och mjölkfritt grötpulver tidigare när hon åt mjölkfritt fast aldrig mer än typ 10-15 ml åt gången (det är ju så mycket godare och mysigare med tutten :angel: )
 
Sv: välling... eller nåt?

åhh grattis - och så skönt att höra om någon som lyckats med FET... har 4 små "eskimåer" som borde kunna bli något... ska ringa CvL nästa vecka (gissar på att de har fullt upp nu eftersom de haft stängt över julen) och höra mig för lite

Vi har också gjort en lyckad FET:) .

Lycka till!
 
Sv: välling... eller nåt?

jag har ju bara en ettåring men jag skulle nog börja med ersättning eftersom den skall motsvara bröstmjölk som jag förstår det... fast hur länge brukar barn äta välling eller ammas till kväll/frukost?
 
Sv: välling... eller nåt?

är inte all välling osockrad?


Nej, det finns sockrad också.

och fullkorn låter lite kraftigt att gå direkt till från bröstmjölk - alla små barn behöver inte en massa fibrer...

Fullkorn är välling från ett år och uppåt. Äter barnet annan mat och gröt (och det borde hon ju göra med tanke på att hon är två år) ska det inte vara några problem att vänja in henne. Men det finns ju en hel uppsjö av vällingar att prova - dock ska man inte behöva behandla en tvååring på samma sätt som en 6 månaders när det gäller inv'änjning (såvida inte tvååringen endast äter bröstmjölk), deras mage är redan van vid mat.
Det finns ingen anledning att ge ersättning (ska inte ges efter att barnet fyllt ett år), den innehåller inte nog med näring.
 
Sv: välling... eller nåt?

Majsvälling ska vara snällast mog magen, men jag tror inte att det är någon större fara med fullkorn heller... Men du kan få en hel del "mild fullkorns välling" här... Jag öppnade en ny påse förra veckan, men inte heller den lär väl gå åt... Påmin mig så kan jag ta in till stan någon dag!
 
Sv: välling... eller nåt?

jag har ju bara en ettåring men jag skulle nog börja med ersättning eftersom den skall motsvara bröstmjölk som jag förstår det... fast hur länge brukar barn äta välling eller ammas till kväll/frukost?

ehh ingen aning... ammade sonen tills han var 2 år & 3 mån och skulle behöva sluta nu med lilltjejjen... antar att man ammar så länge det fungerar bra och mamma och barn har lust... och "morgon och kväll" är väl sanning med motivation :D nu efter att ha varti hmma över jul och nyår tillsammans så tycker jag det är "mammamys" mest ela tiden...
 
Sv: välling... eller nåt?

Majsvälling ska vara snällast mog magen, men jag tror inte att det är någon större fara med fullkorn heller... Men du kan få en hel del "mild fullkorns välling" här... Jag öppnade en ny påse förra veckan, men inte heller den lär väl gå åt... Påmin mig så kan jag ta in till stan någon dag!

åhhh tack ett smakprov vore ju jättesnällt... kommer ihåg alla öppnade gröt och vällingpaket som fick kastas med första barnet.. (du kan ju få dina pengar med :o )
 
Sv: välling... eller nåt?

tänk på att de flesta vällingar innehåller mängder med laktos/mjölk, kan ju vara bra att ha i åtanke, speciellt i början om magen börjar knasa.
Min dotter är laktosintolerant så hon får välling gjord på havremjölk (solhavre eller oatley), och EkoGo-gröt. Inte så att alla ska göra det, men det kan vara bra att veta att det är mängder med komjölk i vanlig välling.
 
Sv: välling... eller nåt?

åhh grattis - och så skönt att höra om någon som lyckats med FET... har 4 små "eskimåer" som borde kunna bli något... ska ringa CvL nästa vecka (gissar på att de har fullt upp nu eftersom de haft stängt över julen) och höra mig för lite

Tack! Jo visst kan FET fungera, vi har dessutom gjort flera icsi innan, men FET var tydligen det som fungerade bäst för oss. :D Har också tre eskimåer kvar i frysen som jag hoppas få använda så småningom. Är ju så gott som lika stor chans med FET som ivf/icsi om äggen är i samma skick vid upptiningen som vid nedfrysningen. Det mest kritiska är ju att tina dom. Skiljer ytterst lite om man ser till %.
 
Sv: välling... eller nåt?

Men en 2-åring behöver ju inte välling ? Man behöver ju inte krångla till det i onödan :idea:

Jag ersatte inte tutten med något.

Eskil började äta mat och tyckte det var roligare, typ.

Kan du inte bara servera mjölk eller vatten liksom ?
 
Sv: välling... eller nåt?

tänk på att de flesta vällingar innehåller mängder med laktos/mjölk, kan ju vara bra att ha i åtanke, speciellt i början om magen börjar knasa.
Min dotter är laktosintolerant så hon får välling gjord på havremjölk (solhavre eller oatley), och EkoGo-gröt. Inte så att alla ska göra det, men det kan vara bra att veta att det är mängder med komjölk i vanlig välling.

jag vet - är mamma till två st fd. mjölkproteinallregiker - har oxå gjort välling av solhavre och Ekogogröt (skrev jag inte det?)... men hon äter ju vanlig mat nu...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 910
Senast: Björk
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 490
Senast: Ajda
·
B
Gravid - 1år Dottern är ju nu sju månader, och äter en massa mat på dagarna. MUMS :d tycker hon! Därmed ammas hon ju allt mindre. Faktiskt inte alls...
Svar
4
· Visningar
1 026
Senast: kpist
·
Småbarn Spinoff! Hur länge kan/ska/bör man ge välling egentligen? Sonen fyller snart tre (om två månader) och får en flaska när han vaknar...
Svar
13
· Visningar
2 889
Senast: Bellatrix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp